فاز جدید حمله نتانیاهو به برجام

دنیای اقتصاد، نیما صبوری: در نشست روز یکشنبه «انجمن سابان» که میان رهبران آمریکا و اسرائیل و با گفت‌وگو درباره مسائل اقتصادی‌، سیاسی و منطقه‌ای به‌صورت سالانه برگزار می‌شود، بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد پس از اینکه دونالد ترامپ وارد کاخ‌سفید شود، در مورد توافق هسته‌ای با او گفت‌وگو خواهد کرد. این درحالی است که ترامپ طی رقابت‌های انتخاباتی خود مواضع متناقضی در مورد توافق هسته‌ای - از جمله پاره کردن برجام، تا لازم‌الاجرا دانستن آن به‌واسطه اینکه به تایید سازمان ملل رسیده- داشته است و همچون‌ سایر سیاست‌هایش سیاستمداران و کارشناسان را در نااطمینانی کامل قرار داده است.

ترامپ در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ (۱ بهمن ۱۳۹۵) پست ریاست‌جمهوری را از باراک اوباما تحویل خواهد گرفت. به گزارش رویترز، نتانیاهو از همان ابتدا یکی از منتقدان سرسخت توافق هسته‌ای بوده است، اما در چند ماه اخیر پس از آنکه بسته کمک‌های نظامی ۳۸ میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل برای مدت ۱۰سال نهایی شد، او از مواضع خود کوتاه آمد و در قبال این توافق سکوت اختیار کرد. این درحالی است که پس از آنکه نتانیاهو در سخنرانی خود در کنگره آمریکا از اعضای کنگره خواست تا از برجام حمایت نکنند ولی درخواست او به‌جایی نرسید، روابط میان اسرائیل و آمریکا در بهار ۲۰۱۵ به پایین‌ترین حد خود رسیده بود. روز یکشنبه،‌ بنیامین نتانیاهو در نشست مشترک آمریکا و اسرائیل در واشنگتن از توافق هسته‌ای تحت عنوان «توافق بد» یاد کرد و گفت: «اسرائیل خود را ملزم می‌داند که ایران را از دستیابی به سلاح اتمی باز دارد. این چیزی است که تابه‌حال تغییر نکرده است و تغییر نخواهد کرد. زمانی‌که ترامپ پست ریاست‌جمهوری را تحویل گیرد با او در مورد اینکه با این «توافق بد» چه‌کار باید کرد صحبت می‌کنم. وی افزود: مساله این نیست که ایران از توافق صورت گرفته تخطی می‌کند یا پای خود را از آن بیرون می‌کشد بلکه مشکل اینجاست که این توافق ایران را قادر خواهد کرد تا ظرف کمتر از ۱۰ سال به تجهیزات لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای دست یابد. وی با تمجید از ترامپ ادامه داد:« ترامپ کاملا به نقش تعیین‌کننده آمریکا در جهان آگاه است. به عقیده من او قصد ندارد تا حضور آمریکا در جهان را کمرنگ سازد، بلکه عکس این قضیه صادق خواهد بود.» زمانی که یکی از بازرگانان حاضر در جلسه از او پرسید که آیا هنوز اقدام نظامی علیه ایران جزو گزینه‌ها هست یا خیر، او این‌گونه پاسخ داد: «وقتی می‌گویم که ما ملزم به ممانعت ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای هستیم،‌ در آن جدی هستم.» به گزارش بلومبرگ، افرادی که به تفکرات نتانیاهو آشنا هستند عقیده دارند که او به‌دنبال آن است که توافق هسته‌ای به‌گونه‌ای اصلاح شود که محدودیت‌ها و فشارهای بیشتری را بتوان بر ایران وارد کرد. محدودیت‌هایی از قبیل نظارت بر برنامه‌های موشکی ایران که در مفاد برجام اشاره‌ای به آنها نشده است.

حمایت وزیر امور خارجه آمریکا از برجام

در این جلسه، پس از صحبت‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، جان کری به حمایت از توافق هسته‌ای پرداخت و گفت: «طی این توافق‌ نظارت‌های بر برنامه‌های هسته‌ای ایران افزایش یافته است. هر گزینه‌ای که ما تا به امروز داشته‌ایم بعد از این هم برای ما وجود خواهد داشت.» به عقیده وزیر‌امور خارجه آمریکا، توافق هسته‌ای این اجازه را به آمریکا خواهد داد تا تعریف جدیدی برای خاورمیانه داشته باشد. به گزارش بلومبرگ، انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری، مخالفت جمهوری‌خواهان با برجام را تقویت کرده است. در این راستا شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا که در اوایل امسال مجوز فروش ۱۰۹ هواپیما را به ایران دریافت کرده بود، ماه گذشته با رای مجلس نمایندگان آمریکا از هرگونه فروش یا اجاره هواپیما به ایران منع شد که در همین راستا روز یکشنبه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در سخنرانی خود در مجلس شورای اسلامی بیان کرد که رای سنا مبنی بر تمدید ۱۰ ساله تحریم‌های ایران، نقض آشکار برجام است. در این راستا، حدود ۲۶۴ نماینده مجلس از دولت خواستند تا در قبال این اقدام آمریکایی‌ها، عکس‌العمل مناسب اتخاذ کند.