دنیای اقتصاد: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه تمدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران خلف وعده بود، گفت: «انتظار داریم اروپایی‌ها به‌ویژه کشورهایی که در مذاکرات حضور داشتند، نقش تاریخی خود را ایفا کنند و اجازه ندهند دیگران در تخریب تفاهمی که به‌وجود آمده است، پیش بروند.» بهرام قاسمی، در نشست خبری دیروز در پاسخ به سوالی مبنی بر تمدید قانون ISA ابراز کرد: «آنچه در رفتار آمریکایی‌ها شاهد بودیم و خیلی هم غیرطبیعی نیست، این است که آمریکا کشوری است که به بدعهدی و کارشکنی و روش‌های خشن و غیرواقع‌بینانه عادت داشته است به خصوص در‌باره ‌جمهوری اسلامی ایران و ما تجارب تلخی را در دهه‌های گذشته از اقدامات غیرمسوولانه آنها داریم.» سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: «ما شاهد دخالت‌های آمریکا قبل از انقلاب اسلامی و مسائلی در ۳۷ تا ۳۸ سال بعد از انقلاب بوده‌ایم و اینکه چه اتفاقی رخ خواهد داد، باید منتظر ماند و دید که روند تحولات در آمریکا به چه صورت پیش می‌رود.» قاسمی با تاکید بر اینکه وضعیت داخل آمریکا،‌ هیات حاکمه و انتصاب‌هایی که در این کشور انجام می‌شود در ایران رصد خواهد شد، تاکید کرد: «پس از رصد این موارد می‌توان در‌باره آن صحبت کرد. من نمی‌توانم در مورد وضعیت آتی و یا دولت آتی آمریکا صحبت کنم.» او ادامه داد: «در مورد اینکه آقای اوباما چه خواهد کرد هم باید بگویم تصور بر این بود که باید ایشان طبق تعهداتی که داشته‌اند این مصوبات را وتو می‌کردند اما اخباری که گه‌گاه جسته و گریخته از داخل آمریکا منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که احتمالا او مصوبات سنا و کنگره را وتو نخواهد کرد و آن را تصویب خواهد کرد.»

برجام پشتوانه بین‌المللی خیلی قوی دارد

سخنگوی وزارت خارجه در‌باره برجام تاکید کرد: «برجام یک توافق دوجانبه نیست، بلکه توافق بین‌المللی با حضور کشورهای مهم است و نیز مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است. برجام پشتوانه بین‌المللی خیلی قوی دارد و نقض آن به سادگی اتفاق نمی‌افتد. حاکمان آمریکا نیز نمی‌توانند به سمت نقض برجام حرکت کنند.» او تاکید کرد: «من نسبت به اینکه برجام در مسیر واقعی خود قرار بگیرد و آمریکا از مسیر کنونی تمدید تحریم خارج شود، خوش‌بین هستم. »

پیش قدم برای نقض برجام نخواهیم شد

او همچنین تاکید کرد: «ما پیش قدم برای نقض برجام نخواهیم شد. اما اگر دیگران بخواهند در هر لحظه و شرایطی نقض برجام کنند ما دستمان باز است و همان‌طور که با تدبیر و دقت از ابتدا وارد مذاکره شدیم با همان میزان حساسیت و دقت پیش‌بینی‌های لازم برای هرگونه خلف وعده در نظر گرفته شده است و برای همه شرایط و به اندازه هر اقدامی واکنشی را در نظر گرفته‌ایم.»سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: «درباره وضعیت فعلی به وجود آمده مربوط به تمدید قانون ISA که از نظر ما کاری خلاف و غیرعقلانی است، منتظریم ببینیم که چنان‌چه امضا شود دوباره غیراجرایی می‌شود یا خیر. ما هشدارهای لازم را به طرف مقابل داده‌ایم و معتقدیم برجام نباید قربانی دوران انتقال قدرت در آمریکا شود.» سخنگوی وزارت خارجه درخصوص سوال دیگر در‌باره واکنش کشورهای دیگر عضو ۱+۵ به تمدید قانون تحریم‌های ایران از سوی سنای آمریکا گفت: «انتظار ما از کشورهایی مثل کشورهای اروپایی، روسیه و چین این است که پای تعهدات خود باقی بمانند. در عین حال ما معتقدیم نمی‌توان تضمین داد که کشورها تا پایان کار به تعهدات خودشان پایبند بمانند. کشورها در شرایط مختلف از اصول و منافع خاص خود تبعیت می‌کنند که ممکن است با منافع ما در تضاد باشد. ما انتظار داریم سه کشور اروپایی، روسیه و چین در برجام در کنار ایران بایستند و این توقع ماست و تلاش داریم این کشورها نقش تاریخی خود را در این باره ایفا کنند.» او تاکید کرد: «اروپا اجازه نمی‌دهد دیگران در تخریب برجام پیش روند.»

ارتباطی با تیم ترامپ وجود نداشته است

قاسمی در پاسخ به این سوال مبنی بر این‌که آیا در‌باره برجام تعامل و ارتباطی میان وزارت خارجه ایران با تیم مشاوران و سیاست خارجی ترامپ صورت گرفته است یا خیر، با تاکید بر این‌که هیچ ارتباطی میان ایران و تیم ترامپ تاکنون وجود نداشته است، گفت: «دولت آمریکا از نظر ما هنوز تشکیل نشده و فرصت زیادی تا اینکه ترامپ به‌طور رسمی در کاخ‌سفید مستقر شود باقی است. ما جز برجام و موضوع هسته‌ای مذاکره‌ای با آمریکا نداشته و نخواهیم داشت. ما امیدواریم آمریکا از مسیری که طی هفته‌ای که گذشته به آن وارد شده است خارج شود؛ چراکه در غیر این صورت میراث شومی را به دولت بعدی منتقل می‌کند.»