دنیای اقتصاد: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید شورای هسته‌ای (کمیته نظارت بر اجرای برجام) برای موضوع تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله آمریکا علیه ایران تشکیل شود،‌ گفت: ان‌شاءالله این کمیته در روزهای آینده تشکیل جلسه خواهد داد تا اقدامات متقابل سامان داده شود. به گزارش «ایرنا» وی افزود: در قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام مصوب مجلس مشخص شده چه اقدامات قانونی باید در این خصوص انجام شود و حتی در بند ۳ و ۷ آن به این موضوع از نوع تقنینی اشاره شده است.

در همین حال روز گذشته آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه در جلسه مسوولان عالی قضایی مصوبه اخیر سنای آمریکا در بحث تمدید تحریم‌ها را نقض برجام خواند و افزود: بهانه اینکه تمدید تحریم‌ها، تحریم جدید نیست سخنی واهی است و این اقدام نه فقط با روح برجام بلکه با خود برجام هم در تعارض است. به گزارش خبرگزاری صدا‌وسیما، وی با اشاره به اینکه آمریکا قبل از این مصوبه هم به روش‌های مختلف تلاش کرد مانع سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی و غیر‌آمریکایی در ایران شود، گفت: به‌گونه‌ای روابط بانکی ما با دیگر کشورها را با مشکل مواجه کردند که اینها هم به‌نوعی نقض برجام است، اما ممکن است نقض صریح محسوب نشود.

رئیس قوه‌قضائیه افزود: خوشبختانه همه مسوولان در بحث اخیر تمدید تحریم‌ها یک صدا اعلام کردند که نقض برجام صورت گرفته است و امروز باید برای پاسخ مناسب با این نقض آماده شوند.آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه اگر برجام اجرا می‌شد منافعی برای کشور داشت، گفت: این قرارداد مشترک با همین هدف امضا شد و تصمیمی عاقلانه بود به شرط اینکه همه طرف‌های قرارداد به آن وفا کنند نه اینکه فقط جمهوری اسلامی ایران وظایف خود را انجام دهد. رئیس قوه‌قضائیه همچنین تاکید کرد: مسوولان ذی‌ربط باید بدون هیچ‌گونه شتابزدگی تصمیمی صحیح، منطقی و قاطع درخصوص نقض برجام بگیرند.رئیس قوه‌قضائیه روز گذشته در مورد پرونده‌های موسوم به «حقوق‌های نجومی» و «شهرداری تهران» گفت: نقدهایی به دستگاه قضایی وارد می‌کنند که شاید برخی از آنها نیز بحق باشد، اما توقع ما این بود که دولت محترم که این حقوق‌ها عمدتا در آنجا وجود داشت، خودش اقدام موثری انجام می‌داد. این در حالی است که متاسفانه با وجود تاکید اولیه‌شان بر لزوم برخورد با این موضوع، عملا شاهد اتفاق خاصی نبودیم و حتی در برخی موارد از بعضی افراد که حقوق‌های نجومی دریافت می‌کردند، تمجید شد. به گزارش «ایسنا» آملی لاریجانی افزود: شاید بتوان گفت که لزوما تمام این دریافت‌ها مجرمانه نبوده است، اما به هر حال به عقیده بنده وقتی یک شخص در هیات‌مدیره یک صندوق وقت محدودی می‌گذارد و از قبال آن وام چند صد میلیونی و حقوق چند ده میلیونی دریافت می‌کند، عمل او مصداق بارز «اکل مال به باطل» است و برای مردمی که با مشکلات اقتصادی مواجه هستند به هیچ عنوان پذیرفته نیست؛ بنابراین توقع داشتیم که دولت محترم این موارد را منعکس کند، اما تاکنون حتی یک مورد گزارش در این زمینه از دولت به دست ما نرسیده است.رئیس قوه‌قضائیه با بیان اینکه تا امروز چند مورد احضار داشته‌ایم تاکید کرد: قوه‌قضائیه قاطعانه به این موضوع رسیدگی خواهد کرد تا برخی حقوق‌های غیر حق بازگردانده شود. او در مورد پرونده شهرداری نیز گفت: در همین راستا تاکنون بیش از ۱۵ نفر احضار شده‌اند و رسیدگی‌ها نیز ادامه دارد.