ایران به کشتی‌گیران آمریکایی ویزا می‌دهد عکس: ایرنا

دنیای اقتصاد: وزارت امور خارجه ایران به دنبال درخواست رئیس فدراسیون کشتی ایران و همچنین فدراسیون جهانی کشتی (فیلا) از موافقت برای صدور روادید تیم‌ملی کشتی آمریکا خبر داد. به گزارش کانال تلگرامی سخنگوی وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی دیروز - یکشنبه- اعلام کرد: «با توجه به توقف اجرای محدودیت‌های تبعیض‌آمیز علیه ورود شهروندان ایرانی به آمریکا براساس حکم قاضی فدرال این کشور و با عنایت به درخواست رئیس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران و رئیس اتحادیه جهانی کشتی با صدور روادید برای تیم کشتی آمریکا به منظور شرکت در مسابقات جام‌جهانی کشتی در کرمانشاه موافقت شد.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در پیامی توییتری ابراز کرد که در پی حکم دادگاه (در آمریکا) مبنی بر تعلیق منع ورود مسلمانان و درخواست فدراسیون کشتی ایران و «فیلا»، روادید برای کشتی‌گیران آمریکا صادر می‌شود. ترامپ ۷ بهمن با امضای یک فرمان اجرایی، ورود اتباع ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سومالی و سودان را به خاک آمریکا به مدت ۹۰ روز ممنوع کرد. به‌موجب این فرمان اجرایی، پذیرش پناه‌جویان تا ۱۲۰ روز انجام نمی‌شد و پناه‌جویان سوری نیز «به‌صورت نامحدود» از ورود به آمریکا منع شدند. اما به دنبال صدور حکم قاضی فدرال سیاتل ایالت واشنگتن آمریکا مبنی بر تعلیق فوری و سراسری فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا تمامی افراد دارای روادید اجازه ورود به خاک این کشور را دارند.

فراز و فرود یک حکم

به‌دنبال دستور هفته گذشته رئیس‌جمهوری آمریکا برای ممانعت از صدور روادید برای اتباع هفت کشور عمدتا اسلامی از جمله ایران، کمیته ویژه بررسی ورود تیم ملی کشتی آزاد آمریکا برای شرکت در مسابقات جهانی کشتی تشکیل شد. این کمیته در روزهای گذشته با صدور روادید برای تیم ملی کشتی آزاد آمریکا مخالفت کرد. تصمیمی که بلافاصله با واکنش‌های بسیار در خبرگزاری‌های بین المللی مواجه شد و حتی ستاره‌های تیم ملی کشتی آمریکا هم از آن ابراز تاسف کردند. پیش‌تر سخنگوی وزارت امورخارجه ایران اعلام کرده بود که بحث حضور کشتی‌گیران ایران در یک کمیته ویژه مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا با سفر تیم کشتی آزاد آمریکا به ایران مخالفت شد، اما دیروز ناگهان ورق برگشت و وزارت امورخارجه ایران موضعی جدید و متفاوت اتخاذکرد و طبق آن اعلام شد که وزارت امور خارجه با صدور روادید برای کشتی‌گیران تیم‌ملی آمریکا برای حضور در جام‌جهانی ایران موافقت کرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: «با توجه به توقف اجرای محدودیت‌های تبعیض‌آمیز علیه ورود شهروندان ایرانی به آمریکا براساس حکم قاضی فدرال آمریکا و با عنایت به درخواست رئیس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران ورئیس فدراسیون بین‌المللی کشتی جهانی، با صدور روادید برای تیم کشتی آمریکا به منظور شرکت در مسابقات جام‌جهانی کشتی در کرمانشاه موافقت شد.» به این ترتیب کشتی‌گیران آمریکایی که پیش‌تر علاقه زیاد خود را برای حضور در این مسابقات اعلام کرده بودند مجوز ورود به کشورمان را دریافت کردند.

رئیس فدراسیون کشتی کشورمان که به‌نظر می‌رسد برای انجام این مهم تلاش کرده و موافق حضور تیم آمریکا در ایران بوده است به این اتفاق واکنش نشان داد و اعلام کرد مسابقات با کیفیتی در ایران برگزار خواهد شد. رسول خادم در حاشیه مجمع انتخاباتی هیات کشتی کرمانشاه، در جمع خبرنگاران گفت: «کرمانشاه از بهترین برگزارکنندگان مسابقات ملی و جهانی در سراسر کشوراست و باید همه تلاش کنیم که مسابقات جام‌جهانی کشتی با آبرو در کرمانشاه برگزار شود. اخیرا از طریق وزارت خارجه مطلع شدیم که مشکل صدور ویزای اعضای تیم ملی آمریکا برای حضور در ایران نیز حل شده و این مسابقات با حضورهشت قدرت برتر کشتی جهان برگزار خواهد شد. جام‌جهانی کشتی مسابقات بسیار سنگینی است که باید همه تلاش کنیم در نهایت دقت و ظرافت و بدون هیچ‌گونه حواشی برگزار خواهد شد.»

خادم پس از اعطای مجوز به آمریکایی‌ها تصریح کرد این مسابقات با شکوه برگزار خواهد شد: «هیات کشتی استان کرمانشاه در امر برگزاری مسابقات کاملا مورد اعتماد ستاد اجرایی فدراسیون کشتی ایران است و ستاد اجرایی فدراسیون کشتی ایران نیز جزو دو ستاد برتر اجرایی جهان (آمریکا و ایران) است. در ستاد اجرایی فدراسیون کشتی آمریکا همه زیرساخت‌های مورد نیاز برای برگزاری مسابقات مختلف فراهم است؛ اما در ایران فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز کار نسبتا دشواری است. با این وجود جزو برترین ستادهای اجرایی برگزاری مسابقات در سطح جهان هستیم. تلاش می‌کنیم که این مسابقات در شأن مسابقات جام‌جهانی و با شکوه برگزار شود.» غیراز رئیس فدراسیون دیگر اهالی کشتی و ورزش هم از قطع نشدن ارتباط در حوزه ورزش و دورماندن پای این حوزه از سیاست استقبال کرده‌اند. دبیر فدراسیون کشتی نیز اطمینان می‌دهد با حضور آمریکایی‌ها سطح کیفی مسابقات ارتقا پیدا خواهد کرد. رضا لایق به «ایسنا» گفت: «مطمئنا حضور آمریکا با توجه به ترکیب بسیار خوب آنها در این مسابقات می‌تواند باعث افزایش سطح کیفی و جذابیت هر چه‌ بیشتر جام‌جهانی کرمانشاه شود. امیدوارم با استقبال بسیار خوب تماشاگران و با توجه به انگیزه و آمادگی بالای کشتی‌گیران کشورمان بتوانیم برای ششمین مرتبه متوالی جام قهرمانی را در ایران بالای سر ببریم. مطمئنا این موضوع با توجه به درخواست‌های مکرر قهرمانان آمریکایی و مسوولان فدراسیون کشتی این کشور با استقبال بسیار خوب آمریکایی‌ها مواجه خواهد شد. مسوولان ورزشی و سیاسی کرمانشاه به‌طور کامل آماده برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۷ هستند و این مسابقات در تاریخ ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه به بهترین شکل ممکن برگزار خواهد شد.» پیش‌تر نیز برخی از کارشناسان با انتقاد از عدم صدور روادید برای کشتی‌گیران آمریکایی ابراز کردند که این تصمیم علاوه بر اینکه می‌تواند منجر به محرومیت شود، تفکیک بین مردم و دولت آمریکا را از بین می‌برد؛ چون ایران همیشه گفته است که بین ملت و دولت آمریکا تفاوت قائل است. در همین خصوص سیدحسین موسویان در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: « اگر دولت ایران اعلام می‌کرد که ما به مقامات آمریکا ویزا نخواهیم داد، اما منعی برای ورود مردم آمریکا نداریم، این برخورد موج تحسین جهانی و ملت آمریکا را برمی‌انگیخت و ثابت می‌کرد که آمریکا در ادعای خود مبنی‌بر اینکه با ملت ایران مشکل ندارد، صداقت نداشته اما ایران در ادعای خود که بامردم آمریکا مشکلی ندارد، صداقت داشته و صداقت خود را ثابت کرد.» همچنین علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی در توییتی به عدم صدور ویزا برای کشتی گیران آمریکایی واکنش نشان داد. مطهری نوشت: «ما کار آقای ترامپ در منع ورود اتباع ۷ کشور مسلمان به آمریکا را تقبیح می کنیم، بعد خودمان همین کار را درباره کشتی گیران آمریکایی انجام می دهیم.» برخی دیگر نیز معتقدند این اقدام متقابل کاملا صحیح و منطقی صورت گرفت و پاسخ مناسبی به اقدامات دولت آمریکا بود.

در همین ارتباط، روحانی دولت آمریکا را به دورویی متهم کرد و گفت دولتمردان و مسوولان آمریکا سال‌ها شعار می‌دادند که ما با دولت ایران مخالف هستیم، اما دوست مردم این کشوریم، اما امروز به وضوح پرده از این دورویی برداشته شده است.

تعلیق رسمی فرمان ترامپ

ساعتی پس از اعتراض دونالد ترامپ به رای یک قاضی فدرال در مورد فرمان اجرایی او برای منع موقت سفر اتباع هفت کشور، وزارت امنیت ملی و وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند که در اجرای این رای، ممنوعیت سفر اتباع هفت کشور از جمله ایرانیان را لغو می‌کنند. به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که این وزارتخانه در مورد لغو موقت ویزا تجدید نظر می‌کند. این وزارتخانه روز گذشته اعلام کرده بود که در اجرای فرمان دونالد ترامپ، ۶۰ هزار ویزا لغو شده ‌است.

براساس این گزارش آن دسته از ویزاهایی که بر آنها مهر لغو ثبت نشده، همچنان برای ورود به آمریکا معتبر خواهند بود. وزارت امنیت داخلی آمریکا نیز گفته است که وزارت دادگستری در اولین زمان ممکن در این زمینه درخواست تجدید نظر خواهد کرد. در عین حال بیانیه وزارت امنیت ملی تاکید می‌کند که در اجرای رای قاضی فدرال، این وزارتخانه همه اقدامات اعمال شده تحت تاثیر فرمان اجرایی رئیس‌جمهور را معلق می‌کند و ماموران این وزارتخانه در چارچوب سیاست‌ها و دستورالعمل‌های استاندارد به بازرسی مسافران خواهند پرداخت. این بیانیه همچنین تصریح می‌کند که فرمان اجرایی رئیس‌جمهور حفاظت از کشور و شهروندان آمریکایی را مد نظر داشته؛ موضوعی که رئیس‌جمهور وظیفه و مسوولیتی بالاتر از آن بر عهده ندارد.

حکم قاضی فدرال سیاتل

به‌دنبال صدور حکم یک قاضی فدرال مبنی بر تعلیق فوری و سراسری فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا، تمامی افراد دارای روادید اجازه ورود به خاک این کشور را یافتند. «جیمز روبارت»، قاضی فدرال شهر «سیاتل» در ایالت واشنگتن در شمال غرب آمریکا بامداد شنبه با صدور حکمی، فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور موسوم به «محافظت از ملت در برابر ورود تروریست‌های خارجی به آمریکا» را به‌صورت فوری و در سراسر کشور به حالت تعلیق درآورد. براساس این گزارش، قاضی فدرال سیاتل که از سوی «جورج دبلیو بوش» رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا در این مقام منصوب شده است، در حکم خود که در پی شکایت دادستان‌های کل ایالت‌های واشنگتن و مینه‌سوتا صادر شد، علیه ادعای وکلای مدافع دولت مبنی بر این که ایالت‌ها از جایگاه حقوقی لازم برای به چالش کشیدن دولت فدرال در این زمینه برخوردار نیستند، رای داد و اجرای فرمان مذکور مبنی بر ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور مسلمان ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی را متوقف کرد. قاضی روبارت ضمن تاکید بر اینکه ایالت واشنگتن نشان داده که فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا زیان‌های فوری و جبران‌ناپذیری به‌دنبال دارد، اعلام کرد که به احتمال زیاد محدودیت‌های ورود شهروندان دیگر کشورها به خاک این کشور به‌صورت فوری برداشته شوند. در همین حال، «باب فرگوسن»، دادستان کل ایالت واشنگتن نیز در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه حکم قاضی فدرال سیاتل فرمان اجرایی ترامپ را به‌صورت فوری به حالت تعلیق درمی‌آورد، تاکید کرد که انتظار دارد دولت فدرال به این حکم احترام بگذارد.

واکنش کاخ سفید

همزمان، کاخ سفید با توهین‌آمیز خواندن حکم قاضی فدرال سیاتل در توقف فرمان اجرایی ضدمهاجرتی رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد: وزارت دادگستری این کشور قصد دارد فورا توقف این حکم را درخواست کند. شبکه خبری سی ان ان روز شنبه در خبری گفت: «دولت ترامپ در ابتدا و در توصیف حکم موقت تعلیق فرمان اجرایی ترامپ در ممنوعیت ورود هفت کشور مسلمان به خاک آمریکا، واژه‌های «توهین‌آمیز و تکان‌دهنده» را به کار برد، اما دقایقی بعد با خودداری از استفاده مجدد این واژه‌ها، بیانیه‌ای درباره این حکم صادر کرد.» سی ان ان در ادامه خبر خود افزود: «کاخ سفید اعلام کرد وزارت دادگستری آمریکا قرار است با این مساله مقابله کند.»

شکایت ترامپ

از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری آمریکا با تنظیم شکایتی، تجدیدنظر در حکم دادگاه فدرال مبنی بر لغو فرمان مهاجرتی وی علیه اتباع ۷ کشور مسلمان را خواستار شد. به گزارش انتخاب، وزارت دادگستری آمریکا از تنظیم شکایت دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری تازه کار آمریکا، علیه حکم «جیمز روبارت» قاضی فدرال ایالت «واشنگتن» خبر داد. در عین حال، ترامپ نیز در یکی از همان پیام‌های توییتری معروفش، مدعی شد: «ما این پرونده را می‌بَریم. ما به خاطر امنیت آمریکا می‌بریم.» در همین راستا، وزارت خارجه آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد افرادی که دارای گذرنامه‌های معتبر هستند، می‌توانند به آمریکا وارد شوند. با این حال، ترامپ که از تصمیم قاضی روبارت در به چالش کشیدن حکم وی درباره مهاجرت به خشم آمده است، از همان ساعات نخست صبح دیروز، موج حملات توییتری خود را علیه مخالفان آغاز کرد و گفت: کشور ما به جایی رسیده که یک قاضی می‌تواند ممنوعیت مسافرتی صادره از سوی وزارت امنیت داخلی را لغو کند تا هرکسی،‌ حتی با نیات شوم، به آمریکا وارد شود. وی در پیامی دیگر مدعی شد که به دلیل لغو این ممنوعیت از سوی یک قاضی، ممکن است شمار زیادی از مردمان بد و خطرناک به داخل آمریکا سرازیر شوند. یک تصمیم خطرناک!

تعلیق درگیری ترامپ و قاضی روبارت

ایران به کشتی‌گیران آمریکایی ویزا می‌دهد