دنیای اقتصاد: آیت‌الله مکارم شیرازی در مورد تعدد کاندیداهای انتخاباتی به‌طور صریح به اصولگرایان هشدار داد او روز گذشته در دیدار با جمعی از اعضای شورای مرکزی موتلفه اسلامی تاکید کرد: اگر تمام اصولگرایان یک نفر را معرفی کردند امیدی به نتیجه انتخابات هست، اما اگر کاندیداهای متعددی معرفی کنند، مطمئن باشید که در شرایط فعلی موفقیتی حاصل نخواهد شد.

هشدار انتخاباتی آیت‌الله مکارم شیرازی در شرایطی صورت می‌گیرد که اصولگرایان به رغم تشکیل جبهه مردمی انقلاب برای رسیدن به یک نامزد نهایی هنوز نتوانسته‌اند به جمع‌بندی نهایی برسند و هر روز کاندیدای تازه‌ای را معرفی می‌کنند. دلیل این امر همراهی نکردن برخی از جریان‌های اصولگرا با این جبهه از جمله جبهه پایداری‌ها، علی لاریجانی و طیف نزدیک به او و یاران محمود احمدی‌نژاد است. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد که این طیف تصمیم گرفته درانتخابات پیش رو با معرفی یک کاندیدای زن شانس خود را برای ریاست‌جمهوری بیازماید. مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت دولت دوم احمدی‌نژاد، سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب است که در رای‌گیری چند روز گذشته این جبهه توانست بیشترین رای را کسب کند؛ هرچند او پیش از این، نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری تکذیب کرده، اما به‌نظر می‌رسد که اصولگرایان در حال رایزنی برای معرفی او در انتخابات پیش‌رو هستند. در این میان شاید تعریف رجل رسیاسی از سوی شورای نگهبان بتواند راه را برای حضور او باز کند. همزمان روز گذشته حمیدرضا حاجی بابایی عضو هیات موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه هنوز تاریخ مشخصی برای معرفی نامزد نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب تعیین نشده است، گفت: «ما از همه مجموعه‌های اصولگرا برای حضور در این جبهه دعوت کرده‌ایم که امید داریم با وفاق ملی در این عرصه موفقیت‌های لازم را کسب کنیم.»

انتقاد از باهنر

در همین حال احمد بخشایش عضو جبهه پایداری در گفت‌وگو با عصر ایران از مشکل اصولگرایان روی مصادیق خبرداد. او گفت که با توجه به اینکه در سال‌های قبل جامعتین نظر می‌داده است اینها دوست دارند که یک شیوه نو با نسل نویی را در پیش گیرند. در حال حاضر هنوز نتوانسته‌اند فردی که مطلوب آنها باشد، را پیدا کنند. او همچنین در این گفت‌وگو گفت: تنها فکر باهنر پیروزی روحانی در انتخابات است، ولی قصد هم ندارد که جبهه خود را برای آینده از دست بدهد.

انصراف قالیباف

بخشایش همچنین حضور مجدد سعید جلیلی و محمد باقر قالیباف را ملال‌آور و خسته‌کننده خواند. او در عین حال حمیدرضا حاجی‌بابایی، رستم قاسمی و مهرداد بذرپاش را در حد ریاست‌جمهوری ندانست. این سخنان در شرایطی است که شنیده‌ها از انصراف محمد باقر قالیباف از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری حکایت می‌کند. به گزارش انتخاب این خبر را دو منبع از نزدیکان قالیباف اعلام کرده‌اند. اختلاف با جبهه مردمی نیروهای انقلاب ، کاهش محبوبیتش به‌دنبال ماجرای املاک نجومی و حادثه پلاسکو، می‌تواند از دلایل انصراف تایید نشده او باشد.

در این میان آنچه اصولگرایان را بیشتر از قبل دچار مشکل کرده اعلام نامزدی حمید بقایی معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم است.البته او تنها یار احمد‌ی‌نژاد نیست که اعلام نامزدی کرده‌است، از این رو اصولگرایان نگران رای‌شکنی این گروه در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو هستند. در همین حال به گزارش خبرآنلاین، حمید بقایی در کانال تلگرامش از پست احتمالی احمدی‌نژاد در دولت دوازدهم خبر داده است.