نمره‌ اقتصادی دولت از نگاه لاریجانی عکس:فروغ‌علایی/ دنیای‌اقتصاد

دنیای اقتصاد: آخرین نشست خبری علی لاریجانی رئیس مجلس دهم در سال ۹۵، در شرایطی برگزار شد که موضوع انتخابات سال آینده بر آن سایه افکنده بود؛ نشستی که خبرنگاران بیشترین سوالات خود را درباره تحرکات انتخاباتی اصولگرایان از علی لاریجانی پرسیدند و البته او از این تحرکات اعلام بی‌خبری کرد. لاریجانی در عین حال عملکرد دولت را خوب توصیف و تاکید کرد که دولت یازدهم، در برخی از زمینه‌ها ازجمله برخی حوزه‌های اقتصادی خصوصا در زمینه کشاورزی و نفت و حوزه‌های دیگر همچون سیاست خارجی، خوب عمل کرده است.

به گفته لاریجانی دولت در حوزه اقتصادی تلاش کرد و در این زمینه تا حدی موفق بود؛ او در این باره به تلاش دولت برای کنترل تورم و موفقیت در این زمینه اشاره و تاکید کرد که در این راستا باید شرایط را بنگریم و با چند سال پیش مقایسه کنیم. رئیس مجلس تاکید کرد که نمره دولت در برخی جاها از متوسط بهتر بوده است.با این همه موضوعات انتخاباتی مطرح شده از سوی خبرنگاران، علی لاریجانی را بر آن داشت تا در این نشست خبری برای اولین بار اعلام کند که گروه اصولگرای تازه تاسیس به نام جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) به سراغ او نرفته و درباره فعالیت‌های انتخاباتی‌شان او را باخبر نکرده‌اند؛ موضوعی که نشان می‌دهد گروه‌های اصولگرایی نوظهور، برخی چهره‌های مطرح این جریان اصولگرا را حتی برای مشورت خط زده‌اند. البته لاریجانی خود از این بی‌خبری استقبال کرد و گفت که به‌عنوان رئیس قوه‌مقننه مصلحت نمی‌دانم به مسائل انتخاباتی ورود کنم. لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره گمانه پیمان نانوشته انتخاباتی او و نزدیکانش با حسن روحانی، در حالی که خود را «رفیق روحانی» خواند، بار دیگر تاکید کرد که در انتخابات دخالتی ندارد و این را به مصلحت قوه‌مقننه نمی‌داند. رئیس مجلس مسائل کشور در حوزه اقتصاد را تا حدی پیچیده خواند که فرصتی برای او به‌عنوان رئیس قوه‌مقننه آن هم برای فعالیت‌های انتخاباتی به دست نمی‌دهد.

انتقاد از عملکرد برخی اصولگرایان

لاریجانی در پاسخ به سوالی با این عنوان که برخی جریانات سیاسی، بحث اصولگرایی ناب را مطرح می‌کنند و اخیرا برخی موضع‌گیری‌ها را علیه مجلس انجام داده‌اند، اظهار کرد: اگر سروته حرف‌های شما را کنار هم بگذاریم، مشخص می‌شود کسانی که آن حرف‌ها را زده‌اند، اصولگرای ناب نبوده‌اند و افراد در اصولگرایی مختلف هستند و یک‌جور نیستند.به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: بعضی از اصولگرایان خیلی زود قضاوت می‌کنند و برخی نیز افکار مختلفی در موضوعات مختلف دارند و من هم نمی‌خواهم جلوی نظرات آنها را بگیرم.رئیس مجلس با بیان اینکه به نظرم باید نظر رهبر انقلاب مبنی‌بر اصولگرایی اصلاح‌طلبانه مدنظر قرار گیرد، گفت:‌ این حرف، حرف خیلی متین و منطقی‌ است و راه‌حل مشکلات کشور است. همچنین انسان نمی‌تواند مسلکی نباشد؛ بلکه هر‌هری مسلک بودن نادرست است و هر کسی که مسلکی باشد، می‌توان اصولگرا خطابش کرد.لاریجانی در پاسخ سوالی پیرامون جبهه مردمی نیروهای انقلاب نیز گفت: اینکه عده‌ای جمع شده‌اند و جمعیتی درست کرده‌اند اشکالی ندارد و خوب هم هست و ایرادی که من گرفتم مربوط به ماهیت گروه نبود، بلکه مربوط به روش برخوردشان با مجلس بود که برخی کلمات ناشایستی علیه مجلس به کار بردند که ناراحت‌کننده بود و برای قضاوت متن آن بیانیه را بخوانید و برداشت خودتان را از آن ببینید، اما در مورد ماهیت کارشان نظری ندارم و اینکه افراد در آستانه انتخابات جمع شوند و در موضوع انتخابات فعال شوند، اشکال ندارد. وی همچنین در مورد میزان تاثیر برخی موضع‌گیری‌ها بر روند کاری مجلس نیز گفت: مجلس با این جوسازی‌ها مسیر خود را تغییر نمی‌دهد.

واکنش به کاندیداتوری رئیسی

رئیس مجلس در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به اینکه صحبت‌های ضد و نقیضی نسبت به کاندیداتوری آیت‌الله رئیسی تولیت آستان قدس رضوی برای انتخابات سال آینده مطرح می‌شود که از طرفی جبهه جمنا، وی را در صدر لیست خود قرار می‌دهد، از طرفی دفتر ایشان مساله را تکذیب می‌کنند، آیا مشکلی به لحاظ استعفا وجود دارد یا خیر، گفت: من در این زمینه بی‌تقصیرم، مشکلی از نظر استعفا ندارد، می‌توانند حضور پیدا کنند. رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تحرکات اخیر احمدی‌نژاد و بیانیه‌های اخیر او گفت: مایل نیستم در این مورد اظهار نظر کنم.

استقبال از ورود سلایق مختلف در شوراها

به گزارش «ایسنا» رئیس مجلس در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برخی در مورد عملکرد مجلس و هیات نظارت بر انتخابات شوراها ابراز نگرانی و شبهاتی را مطرح کرده‌اند، این مساله چه تاثیری در فضای انتخابات دارد، گفت: بعید می‌دانم. چنین شبهه‌ای را ندیدم، سیستم مجلس برای این است که هرچه بیشتر افراد حضور داشته باشند و ما در مجلس هم نحوه نظارتمان این است که مانع از حضور سلایق نشویم و حتما از ورود سلایق مختلف در شوراها استقبال می‌کنیم.

برجام نیز در کلیت تصمیم‌گیری درستی بود

رئیس قوه‌مقننه در ادامه با اشاره به برجام تاکید کرد: در موضوع برجام نیز در کلیت و در زمان خودش تصمیم‌گیری درستی بود. اروپائیان، کشورهای منطقه و سیاست‌گذاران داخلی به این موضوع تاکید دارند که کسی نباید برجام را بر هم بزند.لاریجانی یادآور شد: این موضوع که تصمیم‌گیری شد و برجام به اجرا درآمد براساس شرایط کشور تصمیم‌گیری به‌جایی بود؛ ولی در برخی جاها باید دقت بیشتری می‌کردند تا شیطنت‌های اخیر ایجاد نمی‌شد.او در خصوص تاثیر برجام در عملکرد دولت در این باره گفت: طرف‌های خارجی شیطنت‌هایی انجام دادند، اما در مورد جذب سرمایه‌گذاری کارهایی انجام شده و طبق آخرین گزارش‌ها ۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی عملیاتی شده که شاید شما بگویید این کم است اما برای شروع می‌تواند کم باشد، اما در عین حال باید زمینه‌های سرمایه‌گذاری در داخل و در حوزه دیپلماسی مهیا شود و توجه به این موضوعات از اهمیت بالایی برخوردار است. البته اتفاقات خوبی نیز نظیر خرید ایرباس و تامین سرمایه برای این بخش انجام شده و این سرمایه‌گذاری‌ها باید در برخی کارخانه‌ها هم انجام شود.

برداشت‌های غیرقانونی زیر ذره‌بین مجلس

به گزارش «ایسنا» رئیس مجلس در ادامه با تشریح اهم مصوبات قانون برنامه ششم گفت: ساز و کارهای شفاف برای مقابله با فساد در نظر گرفته شده است. او سپس گفت: برداشت‌های غیرقانونی خارج از چارچوب بودجه که بین سال‌های ۸۶ تا ۹۱ انجام شده است در کمیته‌ای که مجلس با مشارکت وزارتخانه‌های مرتبط تشکیل داده زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد و با متخلفان برخورد خواهد شد.لاریجانی دربخش دیگری ازاین نشست خبری درخصوص ساماندهی حقوق‌های نجومی گفت: در بحث حقوق‌های نجومی حقوق و مزایای مستمر که در قانون، سقف برای آن پیش‌بینی شده مساله اصلی نبود بلکه مزایای غیرمستمر محل بحث بود که مجلس برای آنها سقف قرار داد. اما متاسفانه در جامعه به شکل دیگری منعکس شد و متاسفم برای برخی‌ها که این موضوع را وارونه جلوه دادند. البته مصوبه مجلس در این خصوص ازسوی مجمع تشخیص رد شد و باید دولت برای آن لایحه جدیدی ارائه کند.

علت تاخیر در رسیدگی به برنامه ششم

براساس آنچه «ایرنا» از این نشست خبری گزارش داد، رئیس مجلس شورای اسلامی علت فراز و فرود در رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه را افزایش مواد آن از ۳۵ به ۱۳۵ بیان کرد و گفت: تلاش مجلس بر این بود که اهداف کمی و کیفی به گونه‌ای مدون شود تا قابل ارزیابی باشد. به گزارش «ایرنا» لاریجانی در تشریح روند تصویب لایحه برنامه توسعه و بودجه کل کشور افزود: در مورد برنامه فراز و فرودی بین دولت و مجلس برای نحوه برنامه‌‌نویسی وجود داشت و مقداری طول کشید. لایحه دولت ۳۵ ماده بود که به ۱۳۵ ماده تبدیل شد.

ممنوع‌التصویری رئیس‌ دولت اصلاحات

رئیس‌مجلس در ادامه در مورد پیگیری رفع ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات هم گفت: ضمن روابط برادرانه با قوا هر کسی جای خود تصمیم می‌گیرد و قرار نیست جای آنها تصمیم‌گیری کنیم و توسعه اختیارات بدهیم. ما فقط باید موضوع را منعکس کنیم.به گزارش «ایلنا» او گفت: قطعا مصوبه قانونی را مجلس باید تصویب کند. بدیهی است که در این زمینه مصوبه قانونی وجود ندارد.اگر قانونی در این موضوع باشد باید از طریق مجلس به تصویب رسیده باشد. اما بالاخره جایی برای این موضوع تصمیم گرفته است.رئیس قوه‌مقننه افزود:‌ طرحی از سوی تعدادی از نمایندگان برای گفت‌وگوهایی بین جریان‌های مختلف ارائه شده و ما مشکلی با آن نداریم؛ چراکه در مجلس جریان‌ها و نگاه‌های مختلفی وجود دارد که در عین حال روابط برادرانه‌ای نیز با یکدیگر دارند و مسائل سرجای خودش در این چارچوب‌های مختلف مطرح می‌شود و این شأن مجلس است که همه گروه‌ها و جریان‌ها در آن فعالند.

مدیر دوتابعیتی در مجلس نداریم

به گزارش «ایسنا» رئیس قوه‌مقننه در پاسخ به این سوال که آیا مدیران دوتابعیتی در مجلس وجود دارند، نیز گفت: ما در مجلس چنین چیزی نداریم، مسائلی مطرح شده که باید وزارت اطلاعات گزارش لازم را ارائه دهد. وقتی گزارش دادند می‌توانیم نظر دهیم. بحث بر سر این است که می‌گویند چنین چیزی وجود دارد. دولت هم جواب داد و نفی کرد. لذا در حال پیگیری هستیم.