حمله آمریکا نقض منشور ملل متحد بود

دنیای اقتصاد: در ادامه واکنش‌ها به تحولات سوریه، رئیس‌جمهوری ایران حمله تجاوزکارانه آمریکا به کشور مستقل سوریه را نقض مقررات بین‌المللی و منشور ملل متحد دانست و با تاکید بر اینکه این حمله از نظر جمهوری اسلامی ایران کاملا محکوم است، گفت ملت ایران در مبارزه با تروریسم و حفظ تمامیت ارضی سوریه، همچنان در کنار ملت سوریه خواهد ماند. رئیس‌جمهوری سوریه نیز در این تماس حملات موشکی آمریکا را تلاشی برای دادن روحیه به این گروه‌ها و تضعیف مردم و ارتش سوریه دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری حسن روحانی روز یکشنبه در تماس تلفنی با بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه، با اظهار تاسف از کشته شدن شماری از مردم بیگناه سوریه در حمله هوایی آمریکا، با خانواده شهیدان این حملات ابراز همدردی و برای مجروحان آرزوی سلامتی کرد. رئیس‌جمهوری با اشاره به همکاری سوریه با سازمان ملل برای از بین بردن تسلیحات شیمیایی، ادعاهای مطروحه را واهی و بدون سندیت خواند و تاکید کرد: «این‌گونه حملات تنها باعث روحیه دادن به تروریست‌هایی می‌شود که در ماه‌های اخیر با شکست‌های سنگینی در سوریه و عراق مواجه شده اند.» روحانی همچنین با پشتیبانی مجدد از ایستادگی مردم سوریه در برابر تروریست‌های تکفیری، گفت: «حمله موشکی آمریکا حرکتی علیه منافع سوریه بود و ما امیدواریم همه کشورهای آزاده جهان این‌گونه حملات و تجاوزات را با بیان صریح محکوم کنند.» رئیس‌جمهوری ابراز کرد: «ما در عین حال مطمئن هستیم که این حملات که تلاشی برای اخلال در روند مذاکرات صلح سوری - سوری انجام گرفت، در سرنوشت مبارزه با تروریسم و آینده سوریه تاثیری نخواهد داشت.» روحانی با تاکید بر اینکه در نهایت راه‌حل سوریه، راه‌حل سیاسی خواهد بود، افزود: «استفاده از سلاح شیمیایی که یک جرم نابخشودنی است برای این بود که صحنه افکار عمومی دنیا را از واقعیت‌ها منحرف کنند و نباید اجازه داد تروریست‌ها با بهره‌گیری از این تسلیحات، دیگران را متهم و بهانه اقدامات خلاف مقررات بین‌المللی را فراهم کنند.»

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «هماهنگی بیشتر میان ایران، سوریه و روسیه می‌تواند برای تحقق مبارزه علیه تروریسم بسیار موثر باشد»، ابراز کرد: «آنهایی که فکر می‌کنند باحمایت از تروریست‌ها، می‌توانند آینده سوریه را به نفع خودشان تغییر دهند، کاملا در اشتباه هستند.» روحانی همچنین بر تداوم حمایت از مردم سوریه تاکید کرد. در ۴ آوریل ۲۰۱۷، (سه‌شنبه ۱۵ فروردین) شهر خان‌شیخون در استان ادلب که تحت کنترل گروه احرار الشام قرار داشت، هدف حمله و بمباران سنگین هوایی قرار گرفت که به‌دنبال این حمله، مسمومیت شیمیایی گسترده‌ای در بین غیرنظامیان به وقوع پیوست. بلافاصله کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا و اسرائیل، دولت و ارتش سوریه را مسوول این حمله عنوان کردند و ایالات‌متحده در واکنش به این حمله پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص غرب سوریه را که حمله شیمیایی از آن پایگاه سازماندهی شده بود، بمباران کرد. بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه نیز در تماس تلفنی با حسن روحانی با قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از سوریه، گفت: «این حملات موشکی آمریکا که در پی شکست‌های سنگین اخیر تروریست‌ها و فروپاشی آنان انجام شد، تلاشی برای دادن روحیه به این گروه‌ها و تضعیف مردم و ارتش سوریه بود.» رئیس‌جمهوری سوریه در عین حال تاکید کرد: این حملات آمریکا نه‌تنها تاثیری بر روحیه مردم سوریه در دفاع از حفظ تمامیت ارضی خود و بیرون راندن تروریست‌ها ندارد بلکه همه ما را برای شکست کامل تروریست‌ها مصمم‌تر کرد.

ضرورت تعیین ناظران بی‌طرف

همزمان، رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران نیز در گفت‌وگوی تلفنی با سپهبد علی ایوب، حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه را تلاش کاخ سفید برای روحیه دادن به تروریست‌ها دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران سرلشکر محمد باقری و سپهبد علی ایوب رئیس ستادکل نیروهای مسلح سوریه، پیرامون تحولات میدانی جنگ سوریه و حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات، به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند. سرلشکر باقری در این گفت‌وگو با محکوم کردن شدید حمله آمریکا به پایگاه هوایی ارتش سوریه گفت: «ما این اقدام را تجاوز آشکار به یک کشور مستقل و آزاده و خلاف قوانین بین‌المللی دانسته و به روح بلند شهدای ارتش و مقاومت سوریه درود می‌فرستیم.» او افزود: «حادثه هولناک شیمیایی خان شیخون، حادثه‌ای مشکوک و توطئه ضددولت و ملت سوریه بوده و مانند شما و روسیه معتقدیم تحقیق و بررسی میدانی آن با تعیین یک گروه بی‌طرف ضروری است و می‌تواند حقانیت مقاومت برابر این تهاجم بی‌رحمانه را اثبات کند.»

رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تهاجم موشکی آمریکایی‌ها به سوریه را تلاش کاخ سفید و هم‌پیمانان برای توسعه تجاوزگری و احیای تروریست‌ها دانست و تاکید کرد: «ملت و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران حمایت از مقاومت و رزمندگان سوریه برابر تروریست‌های تکفیری و مورد حمایت قدرت‌های استکباری را افتخار خود می‌داند و اطمینان دارند دولت و ملت سوریه سرانجام بر تروریست‌ها فائق خواهند آمد.» در این گفت‌وگو سپهبد «علی ایوب» رئیس ستادکل نیروهای مسلح سوریه نیز با تشکر از مواضع و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از دولت، ملت و نیروهای مسلح این کشور در نبرد با تروریست‌ها و حامیان آنها، گفت: «موضع ایران در این زمینه منطقی، آگاهانه و برخاسته از ادراک بالا و عمیق بوده و در حقیقت مهم‌ترین تکیه‌گاه ما برابر این تهدیدات است.» او با اشاره به عملیات موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات، تصریح کرد: «حمله و تجاوز آمریکایی‌ها نه‌تنها روحیه خلبانان و رزمندگان سوری را تضعیف نکرد، بلکه باعث ارتقای انگیزه و روحیه آنها برای در هم کوبیدن تروریست‌ها شده است.» سرلشکر باقری و سپهبد علی ایوب در پایان با تاکید بر تداوم همکاری‌های متحدان سوریه برابر تروریست‌ها و حامیان آنها، بیان کردند: «تروریست‌ها در سراشیبی سقوط قرار گرفته‌اند و تجاوز آشکار آمریکایی‌ها که برای روحیه دادن به تروریست‌ها و هم‌پیمانان آنان صورت پذیرفته، نتیجه‌ای نخواهد داشت و به فضل الهی و به برکت خون شهدای مقاومت شکست نهایی آنها نزدیک است.» این نخستین حمله مستقیم آمریکا در دوره ترامپ به مواضع ارتش سوریه بود که بامداد جمعه گذشته با شلیک ۵۹ موشک «کروز تاماهاوک» به پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص سوریه انجام شد. این حمله موشکی بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل و کنگره آمریکا و از ناوهای آمریکایی مستقر در دریای مدیترانه و به بهانه حمله شیمیایی به خان شیخون در استان ادلب انجام شده است. این در حالی است که دولت سوریه به‌کارگیری هرگونه سلاح شیمیایی را رد کرده است.

رسوایی دیگری برای آمریکا

همچنین دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفت در صورت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی و بررسی حقایق حمله موشکی آمریکا به سوریه رسوایی دیگری در کارنامه اقدامات خلاف امنیت بین‌الملل این کشور ثبت خواهد شد. به گزارش «ایرنا» علی شمخانی دیروز در تماسی تلفنی با علی مملوک رئیس نهاد امنیت ملی سوریه، تجاوز نظامی آمریکا به سوریه را نشانه‌ای از پیروزی نظام سوریه در عرصه سیاسی و میدانی و گامی در مسیر روحیه دادن به عناصر تروریست دانست. او همچنین بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت سوریه و خواست و اراده آنها مبنی بر تحقق امنیت فراگیر و نابودی کامل تروریست‌های مورد حمایت خارجی تاکید کرد. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی تاکید کرد: «اراده محکم برای همکاری مشترک میان ایران، روسیه و سوریه در صحنه سوریه وجود دارد و نتایج مثبتی همچون آزادسازی حلب و بازگشت مردم به زندگی عاری از وحشت حضور تروریست‌ها حاصل آن است.»

گروه حقیقت‌یاب تشکیل شود

از سوی دیگر، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روش‌هایی که دولت آمریکا در پیش گرفته در سال‌های گذشته نیز انجام شد و نتیجه‌ای جز بحران تروریست در منطقه نداشت، گفت: «باید پیرامون به‌کارگیری سلاح شیمیایی در سوریه گروه حقیقت‌یاب تشکیل شود.» به گزارش میزان، علی لاریجانی در نشست علنی دیروز در نطق پیش از دستور خود با یادآوری حمله موشکی روزهای اخیر آمریکا به پایگاه هوایی سوریه افزود: «دولت آمریکا به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی به سوریه حمله و خساراتی را بر این کشور وارد کرد. سوال اول این است که کدام مرجع بین‌المللی این ادعا را بررسی کرده است؟ آیا قبل از بررسی و محکومیت می‌توان عِقاب نمود.» او با بیان اینکه در واقع ما در سال‌های نخست جنگ بارها از طرف صدام مورد حمله سلاح شیمیایی قرار گرفتیم، ادامه داد: «در عملیات بدر، فاو، حلبچه و دیگر موارد، سلاح‌ها از طرف دولت‌های غربی به صدام داده می‌شد و همین قدرت‌های بزرگ لب فرو می‌بستند. در واقع بحث یک بار و دو بار نیست. صدام در طول یک سال بارها از سلاح شیمیایی استفاده کرد و نه‌تنها اقدامی از طرف قدرت‌های غربی دیده نشد که حتی موضعی هم نگرفتند.»

لاریجانی با بیان اینکه یکباره در ادعایی واهی عملیاتی علیه سوریه صورت گرفت، گفت: «آیا می‌توان باور کرد شما به‌دلیل حقوق بشر یا حقوق بین‌الملل چنین اقدامی انجام داده‌اید؟ چرا اجازه ندادید کمیته حقیقت‌یاب تشکیل و موضوع را رسیدگی کند؟ تا آنجا که ما بررسی کردیم دولت سوریه نه گاز سارین داشت و نه دلیلی بود که در شرایط توفیقات حاصله دست به چنین اقدامی بزند.» او در پایان تاکید کرد: «کمیته حقیقت‌یاب باید نحوه ورود این سلاح‌ها به سوریه و اینکه تحویل چه گروه‌هایی شده است را نیز مشخص کند.»