دنیای اقتصاد: به‌دنبال رد صلاحیت برخی از نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا، بهرام پارسایی عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها نسبت به عدم اعلام دلیل رد صلاحیت‌ها از سوی هیات‌های اجرایی و نظارت هشدار داد و آن را تخلف قانونی توصیف کرد. او همچنین گفت که با متخلفان برخورد خواهد شد. به گفته پارسایی در روزهای گذشته تماس‌های مکرری از نقاط مختلف کشور از سوی برخی کاندیداهای رد صلاحیت شده در انتخابات شوراها داشتیم که به‌رغم مراجعه به هیات‌های اجرایی و نظارت دلایل رد صلاحیت به آنها اعلام نشده است.

او در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرد که این هیات‌ها باید به وظیفه قانونی خود عمل کنند و به درخواست رد صلاحیت‌شدگان جواب کتبی بدهند.در همین حال آن طور که بهرام پارسایی در گفت‌وگو با روزنامه شرق اعلام کرده اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراهای استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی و غربی به‌صورت گسترده رد صلاحیت شده‌اند. این موضوع روز گذشته با اعتراض محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس نیز روبه‌رو شد.او در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به رد صلاحیت کاندید‌اهای اصلاح‌طلب در شهرستان‌ها گفت: به‌صورت جدی در فراکسیون امید در مورد رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب در شهرستان‌ها بحث کردیم؛ زیرا هیات ناظر چه در سطح شهرستان و چه در سطح استان از نمایندگان مجلس هستند. ما تلاش می‌کنیم تا برای رد صلاحیت‌ها مبنا را قانون و چهار مرجع قرار دهند نه اینکه خدای ناکرده این رد صلاحیت‌ها با نظر شخصی و نظر سیاسی انجام شود.رئیس فراکسیون امید این رد صلاحیت‌ها را بسیار نگران‌کننده خواند و گفت: «متاسفانه در برخی از استان‌ها وضعیت رد صلاحیت اصلاح‌طلبان نگران‌کننده است و به نظر می‌رسد که برخی رد صلاحیت‌ها براساس اطلاعات حاشیه‌ای و سلیقه‌ای عمل شده است. امیدواریم که از سوی هیات‌های نظارت استانی و مرکزی این موضوعات جبران شود و هر کسی که با توجه به قانون واجد شرایط است، تایید صلاحیت شود.»به ‌دنبال این انتقادها روز گذشته محمدجواد کولیوند، عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به اعلام نتایج تایید صلاحیت‌ها در انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان البرز گفت: برخلاف آن‌چه مطرح می‌شود، آمار رد صلاحیت‌ها در استان البرز و شهرستان کرج بالا نیست؛ در این استان ۸۵ درصد تایید صلاحیت شدند. به گفته کولیوند تعداد رد صلاحیت‌شدگان شناخته‌شده البرز کمتر از انگشتان دو دست است. او تاکید کرد که هیات‌های نظارت به‌خاطر گرایش سیاسی نامزدها را رد صلاحیت نمی‌کنند.

پاسخ به نگرانی‌ها

در کنار نگرانی در مورد رد صلاحیت‌ها، موضوع دیگری که موجب نگرانی بسیاری از چهره‌های سیاسی شده است، لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها است. از همین رو عارف در گفت‌وگو با «ایلنا» تاکید کرد: شایستگی و پاکدستی جزواصلی‌ترین الزامات ما در تهیه لیست انتخاباتی است و پس از آن تخصص افراد در حوزه شهری و نیاز شورای شهر خواهد بود. او افزود: برای بستن لیست نهایی اصلاح‌طلبان برای حضور در رقابت‌های پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران شاخص‌های مد نظرمان را اعلام کردیم و هم اکنون کاندیداها با توجه به این شاخص‌ها در حال ارزیابی افراد هستند. برآورد ما این است که در مرحله اول بتوانیم از لیستی که حدودا ۸۰۰ نفر در آن حضور دارند به یک لیست ۲۰۰ نفره برسیم و این ۲۰۰ نفر را در بررسی‌های بعدی که مراحل آن دقیق‌تر خواهد بود ارزیابی خواهیم کرد. او گفت: سعی می‌کنیم یک شورای شهر کاملا متخصص داشته باشیم.