ادامه دفاع روحانی-  جهانگیری از عملکرد  دولت

دنیای اقتصاد: حسن روحانی رئیس‌جمهوری در مراسم آغاز تولید انبوه دو خودروی دناپلاس و پژو ۲۰۰۸ که روز گذشته در گروه صنعتی ایران خودرو برگزار شد، گفت: همان‌طور که سال ۹۲ گفته شد، چرخ اقتصاد و تولید می‌چرخد و در عین حال چرخ مدرن‌ترین سانتریفیوژ نیز می‌چرخد. به گزارش «ایسنا» وی تاکید کرد: من از شما می‌پرسم سال ۹۲ چه تعداد خودرو تولید کردید و سال ۹۶ چه مقدار تولید داشتید؟

روحانی در ادامه گفت: در سال ۹۲، ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد و این تولید در سال ۹۶ به یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو رسیده است و این به معنای حرکت چرخ اقتصاد است. صنعت خودرو در حال حاضر در میان صنایع دیگر رتبه اول را دارد و ۱۸ درصد از رشد بخش صنعت به بخش خودرو تعلق می‌گیرد که این بخش بزرگی است که حرکت بزرگی در کشور ایجاد می‌کند. رئیس‌جمهوری با اشاره به توافق صورت گرفته در سال ۹۴ با فرانسه در زمینه خودروسازی، اظهار کرد: در آن موقع بعضی روزنامه‌ها و سایت‌های خاص گفتند که همه این توافقات کاغذی است. عجیب است که حرف‌های دروغ و درشت را با صدای بلند بگویند. حالا آیا واقعا این توافقات کاغذی بوده است؟ اکنون پژو ۲۰۰۸ تولید شده و به زودی به مردم عرضه می‌شود و این خودرو در عرض یک سال و چند ماه به تولید رسید و سرمایه و تکنولوژی آن وارد کشور شد و فعالیت مشترکی را با یک کشور خارجی آغاز کردیم. وی با بیان اینکه ما هیچگاه به مردم دروغ نگفته‌ایم و دروغ نخواهیم گفت، افزود: اساس کار ما براساس شفافیت و صداقت است و اگر اشتباهی کنیم عذرخواهی خواهیم کرد. زبان ما برای عذرخواهی و بیان حقایق دچار لکنت نمی‌شود. وی تصریح کرد: شعار دادن راحت است که ۲۰ هزار یا ۱۰۰ هزار شغل درست می‌کنیم، اما آنها که اشتغال درست کرده‌اند و پتروشیمی ساخته‌اند می‌دانند این یعنی چه. امسال نیز سال تولید و اشتغال است و همه باید به‌دنبال اشتغال برویم و امروز از روزهای افتخارآفرین ماست و بر ملت ما مبارک باشد. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، روحانی گفت: کسی می‌تواند برای اشتغال وعده بدهد که سختی ایجاد اشتغال را کشیده باشد و آنها که وعده و آمارهای عجیب می‌دهند؛ بهتر است ابتدا از متخصصان سوال کنند. رئیس‌جمهوری اظهار کرد: این برای اولین بار است که ایران در صنعت خودرو وارد رقابت جهانی می‌شود. یعنی ۳۰ درصد خودروهایی که در اینجا تولید و مونتاژ نهایی می‌شوند به دنیا صادر خواهند شد و خودرویی که امروز در اختیار ایرانیان قرار می‌گیرد خودرویی است که یک ماه و نیم قبل در فرانسه به بازار آمده است. وی تاکید کرد: بنابراین ما در مساله خودروسازی وارد رقابت جهانی شدیم و این روز مبارکی برای صنعت خودرویمان، مهندسان، کارگران و کشورمان خواهد بود. روحانی سپس گفت: ما هیچ گاه به تولید داخلی نه نمی‌گوییم. رئیس‌جمهوری سپس تصریح کرد: انقلابی‌ کسی است که فرصت‌های منافع ملی را هدر ندهد.

رسانه ملی منتقد دولت

حسن روحانی همچنین دوشنبه شب در گفت‌وگو با شبکه خبر تلویزیون گفت: تجربه بزرگی از دولت یازدهم به جای مانده و استفاده از منتقدان در این دولت اتفاق افتاد، در برابر سخنان مخالفان و حرف‌های دیگران صبر و تحمل پیشه کردیم و دنبال حاشیه نبودیم. به گزارش «ایرنا» روحانی ادامه داد: حتی رسانه ملی بیشتر منتقد دولت بوده تا حامی، ما اصل انتقاد سازنده را مهم می‌دانیم؛ با تخریب مخالفیم و تخریب حرکت دولت را کند می‌کند و قانونا و شرعا مجاز نیست.

وی درباره اعلام دارایی‌های وزرا گفت: باید این کار را بر مبنای قانون اساسی انجام داده و لیست اموال خود را اعلام کنیم. اگر مسوولی اموال خود را به دقت اعلام نکند قوه قضائیه می‌تواند آن مسوول را مورد مواخذه قرار دهد و در دولت یازدهم همه به این مهم عمل کردند. همچنین به گزارش «ایلنا» او تاکید کرد: در صورت پیروزی در انتخابات کابینه او جوان‌تر خواهد شد. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر، گفت: من چند بار گفته‌ام که این دولت نگاهش اول به آسمان است و بعد به ملت و هیچ وقت نگاهش به بیرون نیست. ما با دنیا تعامل سازنده و موثر طبق چشم‌انداز داریم، ولی تکیه ما به ملت است.

انتقاد جهانگیری از وعده‌های ایجاد شغل

اسحاق جهانگیری، معاون رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته در چهارمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران که در هفته معلم برگزار شد، گفت: گفتن ایجاد چند میلیون شغل زحمتی ندارد، اما در بهترین دوران درآمدی کشور رشد اشتغال،‌ صفر بود و در عوض در بدترین دوران انقلاب ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار شغل در سال ایجاد شد. به گزارش «ایسنا» جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش گفت: مجموعه نظام باید توافق کند دانشگاه از فضای امنیتی به محیط امن برای طرح مسائل سیاسی، علمی و فرهنگی تبدیل شود. جهانگیری همچنین از راه نیافتن چهار، پنج مدیر نخبه و توانمند از دانشگاه تهران به مجموعه دولت یازدهم انتقاد کرد و افزود: دکتر نیلی و سه، چهار نفر دیگر از مدیران نخبه کشور نتوانستند از مجلس رأی اعتماد بگیرند. دکتر فرجی دانا هم مقطع کوتاهی در خدمت دولت و وزارت علوم بود. عدم اقبال مجلس به استادان دانشگاه تهران دولت را متوجه این مساله کرد که در مسیر سختی قرار داریم. وی افزود: دانشگاه به‌عنوان یک نهاد می‌تواند از نظر علمی، مالی و اداری مستقل شود. وزارت علوم و دولت باید قدم‌های بزرگی در این زمینه بردارند. همان‌طور که در دولت آقای خاتمی استقلال دانشگاه‌ها از طریق هیات‌های علمی دنبال شد.

نظر قالیباف در مورد برجام

برنامه‌های انتخاباتی ۴ نامزد دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری نیزطی دوشنبه شب و روز گذشته در صدا و سیما ادامه داشت. در همین راستا دوشنبه شب محمدباقر قالیباف، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، با تاکید بر اینکه هرگز کار اقتصادی شخصی حلال هم نکرده‌ام، برجام را تعهد حاکمیت و کشور دانست و گفت که هیچ دولتی نمی‌تواند آن را برهم بزند و حتما از آن توافق‌نامه پاسداری می‌کند.

به گزارش «ایلنا» وی در ادامه سخنانش افزود‌: شنیدم در خانه فلان مسوول کالای قاچاق دیده شده است. اگر من رئیس دولت بودم او را عزل می‌کردم و از مردم عذرخواهی می‌‌کردم. در حقیقت باید جلوی رانت گرفته شود و اگر این از نزدیکان و کنار‌دستان بود، مصیبت برای کشور است و باید با آن برخورد شود. رسانه‌ها باید آن را بررسی کنند و آن را رها نکنند. شهردار تهران اضافه کرد: دانستن، حق مردم است و چرا مردم نباید بدانند که مسوولان در کجا زندگی می‌کنند و چه ماشینی سوار می‌شوند؟ او در ادامه گفت: من در همه زندگی‌ام همیشه مثل ساعت کار کردم. همانگونه که در شهر تهران کورنومتر گذاشتم، با مردم قرار گذاشتم و سر قرارم هم ایستادم. قالیباف در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس نیز اظهار کرد: در دولت مردم «وزارت خارجه و تجارت بین‌الملل» را تشکیل خواهم داد.

تاکید رئیسی بر فعال کردن اقتصاد دریا

ابراهیم رئیسی نیز که این روزها در سفرهای استانی در راستای برنامه‌های انتخاباتی‌اش به‌سر می‌برد. سه‌شنبه در جمع شماری از مردم همدان گفت: من برای هوا و هوس نیامده‌ام، آمده‌ام تا گره از کار فروبسته مردم بگشایم. او پیش از این نیز در سفرهای تبلیغاتی در جمع مردم بندرعباس، بیرجند، یزد، تهران، قزوین و زنجان سخنرانی کرده بود. به گزارش «ایرنا» رئیسی همچنین شامگاه دوشنبه در جمع هواداران و مردم بندرعباس گفت: آیا نمی‌توان با دریا شرایطی ایجاد کرد که جوانان با مدیریت کارآمد اقتصاد دریا را فعال کنند و فعالیت‌های فراوان صیادی، کشاورزی، صنایع تبدیلی و صادرات داشته باشند؟ همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، وی با بیان اینکه برای فساد و مقابله با آن هیچ خط قرمزی در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: تمامی ساختارهای فسادزا در کشور در مدت شش ماه قابل اصلاح است. در همین حال به گزارش خبرگزاری مهر، سفرهای استانی علی نیکزاد، رئیس ستاد سید‌ابراهیم رئیسی از روز گذشته از مشهد آغاز شد.

پیش‌بینی میرسلیم از سرنوشت انتخابات

همچنین سید‌مصطفی آقامیرسلیم در برنامه «دیدگاه دوازدهم» شبکه یک سیما به تشریح زندگی خود پرداخت. ازسوی دیگر او امروز با سفر به شهر ایلام در جمع مردم و دانشجویان این شهر سخنرانی می‌کند. میرسلیم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان نیز گفت: با توجه به این آرایشی که در حال‌حاضر وجود دارد و همچنین عملکردی که دولت از خود نشان داده است، بعید است در دور اول به نتیجه قطعی برسیم و به احتمال زیاد، انتخابات امسال به دور دوم کشیده می‌شود.

بیمه یک میلیون دلاری برای هر گردشگر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مصطفی هاشمی‌طبا نیز دوشنبه شب پیش از ضبط برنامه تلویزیونی خود در ساختمان سیما گفت: سیاست‌های کنونی وزارت‌خارجه را تایید می‌کنم. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید بعد از انتخاب شدن، به صدا و سیما اجازه پیگیری وعده‌هایتان را می‌دهید، گفت: من وعده‌ای نداده‌ام، فقط یک سری خطوط سیاستگذاری گذاشته‌ام که به آن عمل می‌کنم، البته مخلص منتقدان هم هستم زیرا اگر آنها نباشند آگاهی به‌دست نمی‌آید. هاشمی‌طبا در بخش دیگر از سخنان خود گفت: من همچنان بر پیشنهاد بیمه یک میلیون دلاری برای هر گردشگر اصرار دارم زیرا با این کار نشان می‌دهیم ایران در امنیت کامل است. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، در نماد انتخاباتی این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بر «حفظ ایران» تاکید شده است.