دنیای اقتصاد: یک روز پیش از آغاز دور جدید مذاکرات صلح سوریه در قزاقستان، هیات ایرانی به سرپرستی حسین جابری‌انصاری، معاون وزیر خارجه، روز سه‌شنبه وارد آستانه محل برگزاری مذاکرات شد. چهارمین دور از مذاکرات آستانه قرار است روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه با حضور هیات‌هایی از ایران،‌ روسیه و ترکیه در پایتخت قزاقستان برگزار شود و نمایندگان آمریکا، سازمان ملل، نمایندگان دولت سوریه و هیات معارضان مسلح نیز در آن حضور خواهند داشت. بنابر اعلام وزارت خارجه قزاقستان، روز چهارشنبه و صبح پنج‌شنبه هیات‌های شرکت‌کننده به گفت‌وگوهای محرمانه و دوجانبه می‌پردازند و نشست اصلی با حضور تمام شرکت‌کنندگان، عصر پنج‌شنبه برگزار خواهد شد. به گفته معاون وزیرخارجه قزاقستان، تمامی گروه‌های دعوت‌شده تایید کرده‌اند که در مذاکرات شرکت می‌کنند و دستیار وزیر خارجه آمریکا نیز به‌عنوان ناظر در این مذاکرات حضور خواهد داشت.

روز گذشته نیز مذاکرات کارشناسی میان طرفین برگزار شد. تاکنون سه دور مذاکرات سطح عالی در آستانه و دو دور مذاکرات کارشناسی در تهران و آستانه با حضور سه کشور ضامن آتش‌بس، ایران، روسیه و ترکیه برگزار شده است. دی ماه سال گذشته نشست مشترک محمدجوادظریف، سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزیران امورخارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو، رویداد همگرایی سه کشور برای کاهش دامنه درگیری‌ها، توافق جمعی مبارزه با تروریسم و همچنین برقراری آتش‌بس فراگیر در سوریه (از ۱۰ دی ماه ۹۵) را در پی داشت که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز تایید شد. صدور بیانیه مشترک در چارچوب این نشست، افق همکاری‌های سه کشور را تعیین کرد که تاکنون به برگزاری چهار دور مذاکرات آستانه منجر شده و مهم‌ترین آن نیز اجلاس اول در چهارم و پنجم آبان بود. در این نشست برای نخستین‌بار از آغاز بحران سوریه، نمایندگان دولت و معارضان مسلح پذیرنده پیمان آتش‌بس فراگیر، مستقیم و در حضور هیات‌های سازمان ملل، سه کشور بانی نشست، سفیر آمریکا به‌عنوان ناظر و همچنین میزبان مذاکره کردند.

نتیجه نشست‌های برگزار شده تاکنون در دستور کار قرار گرفتن محورهای تشکیل کمیته سازوکار نظارت بر آتش‌بس با هدف پایایی بیشتر آن و شناسایی متخلفان، کارگروه تنظیم و تدوین قانون اساسی جدید براساس متن پیش‌نویس ارائه شده از سوی روسیه، هم‌افزایی بین نشست‌های سوری- سوری آستانه و ژنو در چارچوب پیشبرد راه‌حل سیاسی بحران سوریه بوده است. امید به نشست پیش‌رو برای رسیدن به توافق‌های بیشتر افزایش یافته است؛ زیرا هیات معارضان مسلح که در دور قبل شرکت نکرد، از برنامه حضور در دور جدید گفت‌وگوها خبر داده است. فاتح حسون، عضو گروه معارضان مسلح سوری شرکت‌کننده در مذاکرات آستانه روز دوشنبه اعلام کرد که دعوتنامه شرکت در دور بعدی گفت‌وگوها را دریافت کرده است.

اختلاف با ترکیه

از سوی دیگر با توجه به دستاوردهای همگرایی تهران، مسکو و آنکارا در کاهش قابل‌توجه درگیری‌های سوریه و تقویت آتش‌بس فراگیر، ایران نیز مانند روسیه برای مذاکرات آستانه و نتایج احتمالی با وجود برخی اختلاف‌ها اهمیت زیادی قائل است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در این رابطه گفت که با دولت ترکیه در مورد سوریه اختلافاتی داریم، با این حال گفت‌وگوهای آستانه را به‌دلیل این اختلاف‌ها کنار نمی‌گذاریم و بر استمرار آن اصرار داریم.

قاسمی روز دوشنبه درباره نشست آتی و رویکرد آنکارا در قبال مسائل سوریه، افزود: «آستانه اجلاسی است که سه کشور ایران، ترکیه و روسیه توانسته‌اندبر اساس اشتراکاتی که دارند، همکاری کنند.»

قاسمی تصریح کرد: «نقش آنکارا را در سوریه نمی‌توان نادیده گرفت و حضور ترکیه در این اجلاس در کنار ایران و روسیه می‌تواند حائز اهمیت باشد.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین پیش از این در گفت‌وگو با خبرگزاری «آنا» درباره خبر منتشر شده مبنی بر دعوت قزاقستان از آمریکا که در برخی از رسانه‌ها منتشر شد، عنوان کرد: «موضع ایران از ابتدا این بود که اجلاس آستانه باید در حد سه کشور (ایران،‌ روسیه و ترکیه) باقی بماند.»

برگزاری چهار دور مذاکرات آستانه در طول چهار ماه با سطوح مختلف و حضور هیات‌هایی از ایران، روسیه و ترکیه کشورهای بانی مذاکرات، میزبانی قزاقستان، پیوستن اردن، حضور نظارتی آمریکا و هیات سازمان ملل به سرپرستی استفان دی‌میستورا نماینده دبیرکل این سازمان در امور سوریه، نشان می‌دهد موفقیت‌های بسیاری برای کاهش تنش‌ها به‌دست آمده و افق توافق‌ها روشن‌تر شده است. بنابراین انتظار می‌رود تصمیم‌های مهمی در مذاکرات سوری-سوری گرفته شود تا ابتکار ایران، روسیه و ترکیه برای حل هرچه زودتر بحران سوریه متکی بر رای مردم این کشور و لزوم مبارزه با تروریسم ضدسوری، زمینه‌ساز پایان درگیری‌ها باشد.