دنیای اقتصاد: حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، سید‌ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، ۴ نفر از نامزدهای دوازدهمین نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، روز گذشته برنامه‌های خود را در رسانه ملی بیان کردند. از سوی دیگر شنبه شب اسحاق جهانگیری در گفت‌وگویی ضبط شده که از شبکه خبر سیما پخش شد، گفت: درصورتی‌که رئیس‌جمهور شوم، زنان، جوانان و افراد مجرب کابینه دولت خواهند بود طوری که مردم به تحسین دولت بپردازند. به گزارش «ایرنا» جهانگیری با اشاره به اینکه طرفدار مدیریت پله‌ای هستم نه آسانسوری، اظهار کرد: من امیدوار هستم اگر این توفیق نصیبم شد، کابینه‌ای انتخاب کنم که مردم از آن شگفت‌زده شوند و وقتی اعضای کابینه را می‌شناسند در دلشان احسنت بگویند.

پاسخ روحانی به وعده نامزدها

همچنین حسن روحانی شنبه شب، در همایش معلم، تولید و اقتصاد دانش‌بنیان، افتخارات و دستاوردهای کشور را نتیجه زحمات معلمان دانست و‎ ‎‌ با بیان اینکه راه گسترش ‌خدمات رفاهی افزایش درآمد کشور است، تصریح کرد: از سختی معیشت معلمان نباید نردبان رای ساخت و ‌تاثرانگیز است که عده‌ای به آموزش و پرورش و معلمان نگاه ابزاری داشته باشند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی گفت:کسانی که این روزها مرتب می‌گویند فلان قدر به این بخش از جامعه و آن بخش از جامعه پول می‌دهیم، هیچ فکر کرده‌اند که این پول‌ها را از کجا می‌خواهند بیاورند؟ از حقوق چه بخشی می‌خواهند کم کنند، حقوق معلمان، پرستاران، کارمندان؟ آیا می‌خواهند از بانک مرکزی استقراض کنند؟ استقراض از بانک مرکزی پایه افزایش تورم است. رئیس‌‌جمهور افزود: اگر در مدرسه و کلاس، درس اخلاق را بیاموزیم، آنگاه پشت تریبون و در تلویزیون، آبروی مردم را نمی‌بریم. روحانی افزود:ما قدرت را برای هراساندن دیگران نمی‌خواهیم، بلکه می‌خواهیم قدرت ما وسیله دوستی با دنیا و همسایگان‌مان باشد. وی همچنین تاکید کرد: ما در کشور درصد درست نکردیم و همه اقوام و مذاهب را به یک چشم دیدیم. ما از ابتدا دولت صددرصدی بودیم و تا آخر نیز این‌طور خواهیم بود. روحانی گفت: بعضی مواقع انسان آیه لیلة‌القدر را بهتر لمس می‌کند. هزار ماه یک عمر نسبتا خوب و طولانی است حدود ۸۰ سال. یعنی ۸۰ سال یک‌طرف و یک شب یک‌طرف. شب ۲۹ اردیبهشت هم شب لیله‌القدر ملت ایران است.روحانی همچنین در ادامه سفرهایش، روز گذشته به ارومیه رفت.

واکنش صریح روحانی به انتقادات رقبای اصلی

حسن روحانی همچنین دیروز در جمع مردم ارومیه موضوع وعده پرداخت مالیات ازسوی برخی از داوطلبان را یادآوری کرد و گفت: دم از مالیات می‌زنید، اما آیا شما در آنجایی که هستید مالیات می‌دهید؟ او با بیان اینکه برخی رسانه‌ها ۸ سال سکوت کردند و حالا که ۶۵۰ هزار شغل سالانه ایجاد می‌شود دم از اشتغال می‌زنند، گفت: در ۸ سال دولت قبل ۸۰۰ هزار زن بیکار شدند و در این دولت سه و نیم ساله ۷۵۰ هزار بانو اشتغال یافتند. روحانی همچنین تاکید کرد: آنها که زبان‌ها را بریدند و زبان‌ها را دوختند و فقط ممنوعیت قلم و تصویر صادر می‌کنند؛ لطفا دم از آزادی و انتقاد نزنید که آزادی خجالت می‌کشد. روحانی با اشاره به اینکه ملت آگاه ایران در برابر سیاه‌نمایی ایستاده اند، اضافه کرد: این افراد از انتقاد دم می‌زنند و کسی جرات ندارد از آنان انتقاد کند؛ باید بدانند دولت می‌تواند از انتقاد سخن بگوید نه آنانی که تخریب را به نام انتقاد رقم می‌زنند. وی با تاکید بر اینکه ما را می‌خواهند به چهار سال قبل برگردانند، اما ما عقب‌نشینی نمی‌کنیم و راه ما آزادی است، ادامه داد: تحریم و حصر را می‌خواهند به ایران باز‌گردانند که ما مخالف آن هستیم. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، با تاکید بر اینکه ما دولت ادعا، خیال بافی، فریب و دروغ نمی‌خواهیم، اظهار کرد: راهی که در خرداد ۹۲ شمسی به آن وعده داده‌ایم تا قله ادامه خواهیم داد.

مصطفی میرسلیم نیز در پیامی به دانشجویان کشور تصریح کرد: اینک می‌آیم تا قفل شکنم نه آن که کلید سازم. در بخش دیگری از این پیام آمده است: نمی‌آیم تا نقاب بهشتی‌ها و رجائی‌ها بر چهره زنم، بلکه می‌آیم تا تجربه گذراندن عمری در نزد آنان را به‌کار بندم. میرسلیم همچنین روز گذشته در دانشگاه شریف درباره مناظره روز اول و دوم اظهار کرد: من در مناظره اول قاعده بازی را رعایت کردم، اما فضای مناظره از یک فضای علمی خارجی شد و هیچ‌کس هم جواب انتقادات من را نمی‌داد. من حتی دیدم زیر بغل آقایان پرونده است و تا آخر جلسه هم بهت‌زده بودم و فقط برنامه‌های خود را اعلام کردم، اما در مناظره بعدی با تذکری که داده شده بود، منظم‌تر برگزار شد. من در مجموع جز واقعیت چیزی نگفتم و حرمت همه را حفظ کردم. به گزارش «ایسنا» میرسلیم همچنین گفت: باید به حقوق‌های نجومی رسیدگی شود. این نامزد انتخابات در مورد پیشنهاد برگزاری مناظره بین روحانی و احمدی‌نژاد گفت:‌ پیشنهاد خیلی خوبی است. من اگر موفق شوم خزانه را با سند و مدرک از دولت تحویل می‌گیرم و با سند و مدرک هم خزانه را به دولت بعدی تحویل می‌دهم. از سوی دیگر ستاد انتخاباتی «سیدمصطفی میرسلیم» در اطلاعیه‌ای با بیان اینکه دستگاه‌های عظیم دولتی به یاری رئیس و معاون اول خود در مناظره‌ها می‌آیند، عنوان کرده است که حق اعتراض به این روش‌های غیرقانونی را برای خود محفوظ داشته است. محمدباقر قالیباف نیز در حاشیه ضبط برنامه‌های تبلیغاتی در صدا و سیما، طی سخنانی اظهار کرد: حق مردم است که بدانند مدیران‌شان کجا زندگی می‌کنند، چه اموالی دارند و چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهند. خواهش من از نامزدهای دیگر این است که جمعه هفته آینده، همگی دارایی‌هایمان را به اطلاع مردم برسانیم.

واکنش رئیسی به شکایت روحانی

سیدابراهیم رئیسی نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با اشاره به شکایت روحانی از وی درباره اظهاراتش در مورد فساد در صندوق فرهنگیان پس از مناظره دوم گفت: بنده همه مستندات این مساله را در اختیار دارم و در راه دفاع از حقوق به یغما رفته مردم یک قدم نیز عقب‌نشینی نمی‌کنم.