دنیای اقتصاد: ماجرای سوءاستفاده در صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از مباحث مطرح شده در مناظره دوم کاندیداهای ریاست جمهوری بود. بحران موجود در بانک سرمایه منجر به دستگیری عده‌ای از متخلفان از جمله مدیرعامل سابق صندوق ذخیره فرهنگیان شده است. گفت‌وگوی مدیرعامل کنونی صندوق ذخیره فرهنگیان با خبرگزاری تسنیم، ابعاد دیگری از پشت پرده این بحران را نشان می‌دهد.

مهدی نیکدل که از ۱۷ آذر سال گذشته این مسوولیت را به عهده گرفته، دوسوم از مشکلات فعلی این بانک را مربوط به دولت گذشته می‌داند. آن‌طور که نیکدل گفته، بدهی‌های این بانک در سال ۸۶ شروع و در سال‌های ۹۰ و ۹۱ تشدید شده است. این گفت‌وگو همچنین ادعای خروج ۸ هزار میلیارد تومان از پول فرهنگیان از صندوق را کاملا رد می‌کند و پرده دیگری از واقعیت را نشان می‌دهد. از گفته‌های او چند نکته مهم می‌توان برداشت کرد. یکی از موضوعاتی که در این گفت‌وگو مطرح شد مسوولیت دولت قبلی در این مساله است. عمده بدهی‌های بانک سرمایه ریشه در سال ۸۶ به بعد دارد و از سال ۱۳۹۲ به بعد نیز وام‌هایی پرداخت شده است. برای درک بهتر نقش دولت گذشته، باید فرآیند وام‌دهی و لاوصول شدن آن را در نظر گرفت. اگر فردی الان بخواهد از بانک وام بگیرد تا زمانی که به لاوصول تبدیل شود، با احتساب دوره استهمال و تبدیل شدن به پرونده قضایی، چهار سال زمان می‌برد. بنابراین تمام اتفاقات بانک سرمایه مربوط به دولت فعلی نیست.

مساله بعدی مقدار سرمایه صندوق ذخیره فرهنگیان است که در این بانک وجود داشت. بانک سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه دارد و ارزش دفتری سهم صندوق حدود ۲۰۰ میلیارد تومان می‌شود، در حالی که ارزش دفتری دارایی‌های فرهنگیان در این صندوق حدود ۵ هزار میلیارد تومان است. این یعنی حدود ۴ درصد از دارایی‌های صندوق ذخیره، در بانک سرمایه است. نیکدل در مورد جو رسانه‌ای در این باب گفت: «یعنی برای ۲۰۰ میلیارد تومان با این جنجال‌ها و هجمه‌ها به ۴هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اموال فرهنگیان آتش می‌زنند.» این سخنان ادعای به باد رفتن ۸ هزار میلیارد تومان از اموال فرهنگیان را نیز کاملا رد می‌کند. ترازنامه صندوق نشان می‌دهد که جمع مانده صندوق از پول اعضا، واریزی دولت و سود در صندوق به‌دست می‌آید که سهم‌الشرکه نامیده می‌شود. طبق گفته مدیرعامل فعلی صندوق، مانده سهم‌الشرکه فعلی ۴ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان است. در حقیقت پول فرهنگیان در قالب املاک و شرکت‌ها محفوظ مانده است و آنچه از دست فرهنگیان خارج شده از شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان بوده که بدهکاران کلان بانکی ۱۳۰ میلیارد تومان از این شرکت کلاهبرداری کرده‌اند. این افراد نیز بازداشت شده و قوه قضائیه در حال دریافت ۱۳۰ میلیارد تومان است. در نتیجه ۸ هزار میلیارد تومان مطرح شده درباره بانک مربوط به فرهنگیان نیست و بخش عمده این پول، سرمایه مردم در بانک سرمایه است. صندوق ذخیره فرهنگیان ۲۰۰ میلیارد تومان در بانک به‌صورت سهام دارد. این گفته‌ها ادعای برخی نمایندگان مجلس را رد می‌کند. نیکدل در این باره گفت: «از برخی نمایندگان مجلس می‌خواهیم این فرمول را حل کنند و بگویند که چگونه ۸ هزار میلیارد تومان پول فرهنگیان از صندوق خارج شده است؟»