دنیای اقتصاد: ساعاتی پس از وقوع زلزله ۷/ ۵ ریشتری شامگاه شنبه در منطقه پیش قلعه استان خراسان شمالی، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در تماس تلفنی با استاندار خراسان شمالی گزارشی از آخرین وضعیت رسیدگی به مصدومان و میزان خسارات وارده به مناطق زلزله زده استان دریافت کرد و از تمام نیروهای امدادی استان خواست با فوریت نسبت به بستری و مداوای حادثه‌دیدگان اقدام و همه مساعی خود را برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان به‌کار گیرند. به گزارش «ایسنا» جهانگیری همچنین ضمن تسلیت و ابراز همدردی با خانواده‌های جانباختگان این حادثه، از خداوند متعال سلامتی مصدومین و آسیب‌دیدگان را مسالت و بر لزوم جبران خسارات وارده به مردم مناطق زلزله زده تاکید کرد. همچنین دیروز هیات وزیران استاندار خراسان شمالی و کلیه دستگاه‌های اجرایی را موظف کرد تا نسبت به رسیدگی فوری به روستاها و مناطق آسیب‌دیده در این استان اقدام کنند. هیات وزیران در جلسه دیروز به ریاست جهانگیری، وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی را به‌عنوان نماینده دولت به منطقه اعزام کرد.

2 کشته و 400 مصدوم

براساس آخرین آمار اعلام‌شده از مناطق زلزله زده استان خراسان شمالی، این زلزله تا لحظه تدوین این گزارش، ۲ کشته و ۴۰۰ مصدوم بر جای گذاشته است. ابراهیم پرفند، مدیر روابط‌عمومی هلال احمر خراسان شمالی آخرین آمار کشته‌شدگان این حادثه را ۲ نفر اعلام کرد. پیرحسین کولیوند تعداد مصدومان زلزله ۷/ ۵ ریشتری منطقه پیش قلعه خراسان شمالی را بیش از ۴۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۳۴۳‌نفر به صورت سرپایی درمان شدند. رئیس سازمان اورژانس کشور افزود: ۳۷ مصدوم این حادثه تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند و در این حادثه دو نفر؛ یک خانم ۵۴ ساله از روستای لنگر و یک دختر ۱۲ ساله از روستای قره‌جه فوت کردند.

تخریب ۱۴ روستا

در خبری دیگر، مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به زلزله یادشده گفت: مناطق تحت‌تاثیر تا شعاع ٢٠ کیلومتری کانون، ٩٧ روستا به جمعیت ٣١١٥٠ نفر بوده است. همچنین ۳ شهرستان (بجنورد، مانه و سملقان) متاثر از این زلزله بوده‌اند. او مناطق آسیب‌دیده را ١٤ روستا بین ١٠‌تا ٧٠ درصد تخریب اعلام کرد و گفت: تعداد پس‌لرزه، ۲۶ مورد و بزرگ‌ترین آن ۵/ ۳ ریشتر بوده است. سلیمی ادامه داد: کل تیم عملیاتی به‌کارگیری شده ٣٣ تیم، آنست (تیم جست‌وجو)٤ تیم، واکنش سریع ١١ تیم و نیروی عملیاتی ١٤٢ نفر بوده است. سلیمی همچنین از به‌کارگیری ٢٩ خودروی عملیاتی و یک فروند بالگرد خبر داد. از سوی دیگر معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور دیروز در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرد که تمامی واحدهای مسکونی در روستاهای استان خراسان شمالی با پیگیری دولت تحت پوشش بیمه بوده و خسارات ناشی از زلزله را نیز بیمه پرداخت خواهد کرد. محمدفرید لطیفی درباره نقاط آسیب‌دیده در بافت شهری نیز افزود: در بافت شهری نیز مطمئن نیستم که آیا طرح بیمه سراسری اجرا شده یا خیر، اما اگر اجرا نشده باشد از سوی دولت تامین اعتبار شده و علاوه بر ۶۰ میلیون ریال وام بلاعوضی که به آنان تعلق می‌گرفت، ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی با سود پنج درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله نیز به آنان تعلق خواهد گرفت.