دنیای اقتصاد: در شرایطی که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا هدف دونالد ترامپ از سفر به ریاض را «اتحاد علیه ایران» اعلام کرده، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران از آمادگی تهران برای گفت‌وگو با عربستان سعودی خبر داده است.

به گزارش «ایسنا» قاسمی در گفت‌وگو با یک رسانه عربی گفت: «ما آماده گفت‌وگو با عربستان هستیم و نمی‌خواهیم مشکلات‌مان با کشورهای همسایه استمرار پیدا کند.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی، در پاسخ به این پرسش که امروزه بیشتر کشورهای همسایه به ایران به‌عنوان منبع تهدید نگاه می‌کنند، آیا این امر باعث نمی‌شود شما گام‌های اطمینان بخشی را بردارید، تاکید کرد: «تلاش‌های زیادی وجود دارد که هدف آنها محاصره، بدنام کردن و جنگ با ایران است و تمام ادعاهایشان غیرواقعی است. نقش ایران در منطقه برگرفته از جایگاه جغرافیایی، تمدنی و اقتصادی است. ما سیاست‌هایمان را به هیچ‌کس به زور تحمیل نمی‌کنیم و میل و رغبت‌هایمان را بر دوش دیگران نمی‌گذاریم.

کسانی که ایران را یک تهدید می‌بینند قبل از آن برای این ادعایشان یک نقشه طراحی می‌کنند؛ اما این تلاش‌ها به نتیجه نخواهد رسید.»وی در پاسخ به تاثیر تنش میان ایران و عربستان بر مسائل منطقه‌ای و همچنین بحث میانجیگری برخی کشورها بین تهران و ریاض گفت: «فکر نکنم که ایجاد رابطه با عربستان به‌واسطه و میانجیگر نیاز داشته باشد. مشکلات ما آن‌قدر پیچیده نیستند و آن چیزی که بر روابط دوجانبه ما تاثیر گذاشت سوء‌تفاهم و اتهامات واهی علیه ایران است. بعد از توافق هسته‌ای و بازگشت ایران به عرصه قدرت‌های بین‌المللی بسیاری از کشورها از جمله عربستان ترسیدند. عربستان باید اتهامات و سیاست‌های ضدایرانی‌اش را متوقف کند و ما آماده گفت‌وگوی دوجانبه هستیم.» قاسمی با اشاره به اینکه ایران نمی‌خواهد مشکلاتش با کشورهای همسایه ادامه پیدا کند، افزود: «سیاست خارجه ما براساس ایجاد روابط سازنده با دیگر کشورها از جمله کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است. در حقیقت در مورد روابط دوجانبه با ایران و روابط منطقه‌ای و بین‌المللی تماس‌هایی با برخی مسوولان در منطقه وجود دارد. تماس‌ها و دیدارهای متقابلی میان ایران، قطر، کویت و عمان داشتیم؛ اما من می‌توانم بگویم که مشکلات اصلی منطقه به روابط تیره ایران و عربستان برمی‌گردد.»

در ادامه سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به سوالی درخصوص اختلافات تهران و ریاض بر سر مساله یمن و صحبت‌هایی که پیرامون تشکیل حزب‌الله دیگری در یمن یا حمایت از حوثی‌ها زده می‌شود نیز گفت: «اینها تنها تهمت است. ما بر این باوریم که هر طرفی که نتواند بر طرف دیگرش پیروز شود باید به هر شکلی مقاومت کند. بنابراین همه می‌گویند که انصارالله حمایت می‌شود. به نظر من عربستان با تجاوز به یمن مرتکب گناه بزرگی شد و این امر از نظر ایران غیرقابل قبول است. یمن در اصل کشور بسیار دوری است و راه رسیدن به آن باز نیست و ایران نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد، چگونه ما را به قاچاق اسلحه متهم می‌کنند؛ در حالی که یمنی‌ها به سلاح ما اصلا نیاز ندارند.»

اتحاد علیه ایران

از سوی دیگر رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در مورد اهداف سفر ترامپ به عربستان، فلسطین اشغالی و واتیکان گفت: پیام این سفر «اتحاد علیه داعش و ایران» است. به گزارش خبرگزاری فارس، تیلرسون که با شبکه «ان‌بی‌سی» صحبت می‌کرد، در مورد هدف «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از سفر به ریاض و اینکه آیا او قصد دارد انتقادات گذشته‌اش از عربستان را مطرح کند یا نه، گفت: «سفری که رئیس‌جمهور این هفته خواهد داشت، سفر بسیار مهمی است.» او در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ می‌خواهد در «مبارزه دیرینه شیعیان و سنی‌ها»، طرف اهل سنت را بگیرد، مدعی شد: «نه، به هیچ‌وجه. این مساله ربطی به هیچ مذهبی ندارد. البته عنصر قدرتمندی به نام نقش ایران، ملت ایران، در حمایت از تروریسم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز و اقدامات ثبات‌زدای ایران و اقدامات هژمونیک این کشور در منطقه وجود دارد.» تیلرسون در ادامه ادعاهایش گفت: «فکر می‌کنم در منطقه بین تمام کشورهای عربی، اسرائیل و دیگران در مورد فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران اجماع وجود دارد. تصور می‌کنم، اگر بخواهیم به‌طور مشخص بگوییم، می‌توان گفت این بیشتر مربوط به ایجاد اتحاد در برابر ایران است.» پیش از این هم تیلرسون و دیگر مقامات آمریکایی گفته بودند که واشنگتن در حال بازنگری در سیاست‌های خود در قبال ایران است.