وداع باشکوه با شهدای ترور عکس: فارس

دنیای اقتصاد: پیکر شهدای حوادث تروریستی روز چهارشنبه تهران، روز گذشته با حضور پرشور مردم روزه‌دار تهران از مقابل دانشگاه تهران تا پل حافظ تشییع و پس از آن در قطعه ۵۰ بهشت زهرا کنار مزار شهدای مدافع حرم به خاک سپرده شد. پیش از آن، مراسم وداع با شهدای حوادث تروریستی تهران با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری، سران سه قوه، مقامات بلندپایه کشور و خانواده‌های شهدای حادثه تروریستی در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد. حسن روحانی رئیس‌جمهوری، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه، فرماندهان نظامی و سایر مقامات کشوری و لشکری که روز گذشته در تالار آفتاب مجلس حضور یافته بودند، پس از ابراز همدردی با خانواده شهدای حوادث تروریستی با نثار گل به پیکر شهدای این حادثه ادای احترام کردند. همچنین در این مراسم، محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری متن پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی حادثه تروریستی در تهران را قرائت کرد.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز در این مراسم اقدام تروریستی اخیر در تهران را در واقع انتقام از دموکراسی دانست و گفت: مردم ما راه خودشان را برای دستیابی به اهداف ملی و تقویت انسجام و وحدت ملی ادامه داده و بی‌تردید ملت ایران، ملتی موفق خواهد بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، وی با بیان اینکه دموکراسی، اساس فکری تروریست‌ها را از بین می‌برد و نشان می‌دهد خشونت و زور راه‌حل نبوده و رای مردم تعیین‌کننده و راه‌حل است، تاکید کرد: انتخابات و صندوق رای به مبنای فکری خشونت‌طلبان، تروریست‌ها و حامیان آنها ضربه کاری زده است و همواره آنها به‌دنبال انتقام گرفتن بودند، غافل از آنکه ملت ایران، مردمی مقاوم هستند و از این حوادث در زندگی خودشان فراوان دیده‌اند.

همچنین، علی لاریجانی در این مراسم، با اشاره به حوادث تروریستی روز چهارشنبه در حرم مطهر امام (ره) و مجلس گفت که تمرکز تروریست‌ها بر محورهای اصلی مردم‌سالاری نظام بود. به گزارش «ایسنا» رئیس قوه مقننه ادامه داد: ما مصمم هستیم تا تمامی تروریست‌ها را از میدان زندگی مسلمانان به درک واصل کنیم و این ننگ را از امت اسلام حذف کنیم و در این راه شهادت را افتخار خود می‌دانیم. روز چهارشنبه هفته گذشته در دو حمله تروریستی جداگانه، ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) هدف تیراندازی پنج تن از مهاجمان انتحاری مسلح قرار گرفت که در نتیجه آن ۱۷ تن شهید و ۵۶ نفر مجروح شدند. از این بین ۹ شهید مربوط به کارکنان مجلس و نیروهای همراه نمایندگان (اعم از مسوولان دفاتر و مشاوران که در ساختمان دفاتر نمایندگان مستقر حضور داشتند)، ۵ شهید مربوط به مراجعه‌کنندگان به نمایندگان که از مردم عادی بودند و ۲ شهید مربوط به یگان حفاظت مجلس شورای اسلامی بود. همزمان روز گذشته پیکر دو شهید عملیات تروریستی «حسین بنی اردلان» دبیر حزب مردم‌سالاری در خراسان شمالی و «حسین جلالی» عضو شورای مرکزی مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در بجنورد تشییع شد.

آخرین تحولات

اما طی دو روز گذشته وزارت اطلاعات و وزارت کشور آخرین گزارش‌های خود را در مورد حوادث تروریستی روز چهارشنبه تهران در اطلاعیه‌های جداگانه منتشر کردند.

بر این اساس وزارت اطلاعات روز پنج‌شنبه در اطلاعیه‌ای با اشاره به هویت تروریست‌های حادثه روز چهارشنبه تهران در حرم مطهر امام (ره) و مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: «تیم عملیاتی داعش که در عملیات تروریستی حرم مطهر و مجلس شورای اسلامی مشارکت داشتند؛ ۵ نفر از عناصر تروریست سابقه‌دار وابسته به گروه‌های وهابی و تکفیری بودند که پس از جذب به گروهک تروریستی داعش، از کشور خارج شده و در جنایات این گروهک تروریستی در موصل و رقه مشارکت داشته‌اند. عناصر مذکور در اجرای عملیات تروریستی در مرداد ۱۳۹۵، تحت‌فرماندهی ابوعایشه از فرماندهان رده‌بالای داعش وارد کشور شده و قصد اجرای عملیات تروریستی در شهرهای مذهبی را داشتند که پس از انهدام کامل شبکه و ضربه به نفرات اصلی این کیس ازجمله هلاکت ابوعایشه از کشور متواری شده بودند. به گزارش «ایسنا» این اطلاعیه می‌افزاید: «بنابر برخی ملاحظات اجتماعی، امنیتی از انتشار نام خانوادگی نامبردگان خودداری شد.»

دستگیری 41 نفر از عناصر داعش

همچنین روز گذشته وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای دیگر از دستگیری دیگر عناصر تروریست مرتبط با اقدام تروریستی روز چهارشنبه تهران خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در ادامه این اطلاعیه آمده است: در این عملیات، مقدار قابل‌توجهی سلاح، مواد پیش‌سازه بمب، کمربند انفجاری، وسایل ارتباطی و مدارک جعلی کشف شد. همچنین چند خانه امن تروریست‌های وهابی - تکفیری در شمال غرب کشور شناسایی و پاک‌سازی شد. این اطلاعیه می‌افزاید: روند تعقیب مقر فرماندهی تروریست‌های جنایتکار وابسته به استکبار و عوامل منطقه‌ای آن در آن سوی مرزها ادامه دارد. در اطلاعیه دیگر این وزارتخانه که روز گذشته منتشر شد نیز وزارت اطلاعات از دستگیری ۴۱ نفر از عناصر گروهک وهابی داعش در کشور خبر داد.

بازداشت عناصری از عقبه حوادث تروریستی

سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات نیز روز پنج‌شنبه در حاشیه عیادت از شماری از مصدومان اقدام تروریستی تهران در بیمارستان طرفه در جمع خبرنگاران گفت: افرادی از عقبه آنان بازداشت شده‌اند و همکارانم در حال بررسی ابعاد موضوع هستند. به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: در یکی دو هفته اخیر با فشارهای بسیار سنگینی مواجه بودیم؛ اما با اشراف اطلاعاتی توانستیم تیم‌های متعدد تروریستی را شناسایی کنیم. وی گفت: در دنیا این باور وجود دارد که عربستان پشت جریان‌های تروریستی قرار دارد و حتی خاستگاه ایدئولوژیک تروریست‌ها است، منتها درباره این واقعه به‌خصوص چون نباید برخورد شعاری کنیم و اظهارات غیرمستند داشته باشیم هنوز زود است که آن را از جانب عربستان بدانیم و اکنون نمی‌توانیم در این باره قضاوت کنیم، اما در حال بررسی هستیم.

همچنین به گزارش «ایسنا» وزیر اطلاعات روز گذشته در مراسم وداع با پیکر شهدای حوادث تروریستی با اشاره به شناسایی عقبه تیم تروریستی حوادث اخیر مجلس و حرم امام (ره) گفت: مکانی که تروریست‌ها با هم هم‌پیمان شده بودند و فیلم آن را مردم در فضای مجازی دیدند شناسایی و تعدادی از افراد آنها دستگیر شدند. به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت کشور نیز روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: افزایش تدریجی آمار اعلامی شهدا نیز به علت به شهادت رسیدن تعدادی از مجروحان عزیز در ساعات بعد از حادثه بود. براساس این اطلاعیه، در جریان حادثه تروریستی روز چهارشنبه هفته گذشته تهران، نیروهای امنیتی و انتظامی در محل وقوع حوادث در مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) و مجلس شورای اسلامی به چند نفر مشکوک شده و مبادرت به دستگیری آنها کردند که برای تحقیقات بیشتر در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفته‌اند هنوز ارتباط آنها با حادثه تروریستی مشخص نشده است.

دستگیری برخی در محدوده مجلس و حرم

از سوی دیگر سردار حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس پایتخت از دستگیری افرادی در محدوده مجلس و حرم مطهر خبر داد. به گزارش «ایسنا» وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود در میان دستگیرشدگان یک زن نیز حضور داشت، تصریح کرد: به گفته شاهدان این زن با الفاظ عربی با تروریست‌ها صحبت کرده بود که پس از دریافت گزارش آن نیز این فرد ازسوی نیروهای پلیس دستگیر شد. او همچنین درباره چرایی افزایش نیروهای پلیس در سطح شهر و معابر گفت: این استقرار تا هر زمانی که لازم باشد، ادامه خواهد داشت.

تشدید اقدامات امنیتی در مراکز حساس

در تحولی دیگر به گزارش «ایرنا» سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه عیادت از مجروحان حادثه تروریستی گفت: یکی از عوامل تروریستی تهران دستگیر شده است و تحت بازجویی قرار دارد. وی از تشدید اقدامات امنیتی و انتظامی برای مراکز حساس، خبر داد و اظهار کرد: قطعا وظیفه ما پیشگیری از کوچک‌ترین تحرکات خطرآفرین برای امنیت مردم است.

دستگیری‌ها در کرمانشاه و فارس

در خبری دیگر ماموران پلیس امنیت کرمانشاه دو تن از افراد مرتبط با حملات تروریستی اخیر در تهران را در روانسر کرمانشاه دستگیر کردند. به گزارش «ایسنا» به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی ناجا، در ساعت ۲۱ پنج‌شنبه شب، ماموران پلیس امنیت کرمانشاه در ثلاث باباجانی موفق شدند ۹۲ قبضه کلت کمری را از داخل یک خودرو ۴۰۵ بلاصاحب کشف و ضبط کنند.همچنین به گزارش «ایسنا» نیروی انتظامی از دستگیری هفت نفر از عناصر مرتبط با گروهک تروریستی داعش در استان فارس خبر داد. در همین حال به گزارش خبرگزاری مهر، رضا سیف‌اللهی، معاون دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در گفت‌وگو با شبکه ۲ سیما گفت: افرادی که اقدامات تروریستی روز چهارشنبه تهران را انجام دادند، کسانی هستند که از مناطقی از خود ایران به داعش پیوستند و با آنها همکاری کرده بودند.

ادامه واکنش‌های جهانی

همزمان با این تحولات، محکومیت حوادث تروریستی روز چهارشنبه هفته گذشته تهران، از سوی کشورهای دیگر ادامه دارد.

در همین راستا عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان پس از حمله تروریستی به تهران گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد که ثابت کند افراط‌گرایان سعودی در حمله تروریستی به تهران دست داشته‌اند. به گزارش «ایسنا» وی افزود: عربستان تمام حملات تروریستی و هر جا که باشد را محکوم می‌کند. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس امارات پیام تسلیتی را به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران ارسال کرد. وی به ملت ایران و خانواده قربانیان تسلیت گفته و برای مجروحان نیز شفای عاجل تمنا کرد. پائولو جنتیلونی نخست‌وزیر ایتالیا، دولت آفریقای جنوبی، زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، سمیر رفاعی، نخست‌وزیر پیشین اردن، وزارت خارجه تونس، وزارت خارجه‌ کویت، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق، دانیل اورتگا رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه، وزارت خارجه مصر، جنبش مقاومت اسلامی حماس، بروت پاخور و رئیس‌جمهور اسلوونی نیز در پیام‌هایی حوادث تروریستی در تهران را محکوم کردند. از سوی دیگر برج ایفل نیز به احترام جانباختگان حوادث تروریستی تهران پنج‌شنبه شب خاموش شد. پرچم انگلیس در سفارت این کشور در ایران هم برای همدردی با شهدای حملات تهران، نیمه‌افراشته شد.

اعتراض ایران به سازمان ملل

همزمان غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز پنج‌شنبه در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان و شورای امنیت خواستار توجه این سازمان به واقعه تروریستی در تهران و انگیزه‌ها و تبانی‌های عامل این حملات شد.

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی حادثه تروریستی تهران

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری: در پی حادثه‌ تروریستی در روز دوازدهم ماه مبارک رمضان در تهران، که به شهادت و زخمی شدن جمعی از مردم روزه دار انجامید، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تسلیتی صادر کردند. متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حادثه‌ تروریستی روز دوازدهم ماه مبارک رمضان در مرقد امام راحل و در مجلس شورای اسلامی، که به شهادت تعدادی از عزیزان روزه‌دار و زخمی شدن جمع بیشتری انجامید، نشانه‌ آشکاری است از کینه و دشمنی خباثت‌آلود مزدوران استکبار با ملت شریف ایران و با هر آنچه مربوط به انقلاب و نظام اسلامی و رهبر فقید عظیم‌الشأن آن است. این‌گونه جنایات که حاکی از خباثت و در عین حال، حقارت مباشران و نیز آمران و مسببان آن است، بسی کوچک‌تر از آن است که در عزم ملت ایران خللی ایجاد کند. نتیجه‌ قطعی این‌ها چیزی جز افزایش نفرت از دولت‌های آمریکا و عوامل آنان در منطقه همچون سعودی نیست. ملت ایران، متحد و با عزم راسخ به پیش خواهد رفت ان‌شاءالله. یاد شهیدان این حادثه را گرامی می‌دارم و به خانواده‌های آنان تبریک و تسلیت عرض می‌کنم و بهبود مجروحان و آسیب دیدگان را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

سیدعلی خامنه‌ای

۱۹ خرداد ۱۳۹۶