فرمانده اصلی عملیات تروریستی تهران کشته شد

دنیای اقتصاد: به‌دنبال وقوع دو حمله تروریستی در چهارشنبه هفته گذشته در تهران، شنبه شب وزیر اطلاعات در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، از کشته شدن فرمانده و طراح اصلی عملیات تروریستی تهران خبر داد. در حملات تروریستی به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام (ره) که داعش مسوولیت آن را برعهده گرفت ۱۷ نفر شهید و ۵۶ نفر مجروح شدند.

سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات نیز شنبه شب با حضور در شبکه دو سیما به تشریح عملکرد این وزارتخانه در شناسایی و بازداشت عوامل داعش در کشور پرداخت. به گزارش خبرگزاری فارس، وی گفت: فردی که فرماندهی این تیم تروریستی را برعهده داشت و در مناطق مرزی مستقر شده بود پس از اینکه این اقدام به‌طور کامل سرکوب شد و این عناصر به هلاکت رسیدند از کشور خارج شده بود، اما با همکاری سرویس‌های دوست، روز شنبه کیفر جنایت خود را متحمل شد و به‌وسیله سربازان گمنام امام زمان (عج) و دوستانمان در سرویس‌های همراه و همکار به درک واصل شد.

وی افزود: پی‌در‌پی تیم‌هایی که قصد اقدامات ضد‌امنیتی و انفجار بمب یا کمربند و جلیقه انفجاری یا هر نوع اقدام ضد‌امنیتی دیگر را داشتند، شناسایی و دستگیر کردیم. علوی ادامه داد: این نخستین بار نیست، در سال ۱۳۹۴ حدود ۳۰ تیم و در سال ۱۳۹۵ حدود ۴۵ تیم را زیر ضربه بردیم و تنها در حدود دو ماه و نیم اخیر در سال ۱۳۹۶ بیش از ۲۵ تیم را شناسایی کردیم و زیر ضربه بردیم که شامل تیم‌های ۲، ۳، ۴، ۵ نفره یا بیشتر و برخی هم تک نفره بودند.

وزیر اطلاعات گفت: در سال ۱۳۹۶ برای ما تعجب آور بود که اگر در سال‌های قبلی ماهی ۲ تیم تروریستی یا هفته‌ای یک تیم تروریستی کشف می‌کردیم، اما اخیرا کشف تیم به روزانه رسیده بود؛ یعنی هر روز تیم‌هایی را کشف می‌کردیم و زیر ضربه می‌بردیم و افراد را دستگیر می‌کردیم. علوی افزود: بنای ما این نبود که با انعکاس مرتب خبر این دستگیری‌ها آرامش روانی مردم را مخدوش کنیم و به بهداشت روحی و روانی مردم صدمه بزنیم. وی افزود: اخیرا فشار به‌گونه‌ای بود که احساس کردیم آنها جنون عملیاتی پیدا کردند؛ یعنی ناکامی‌هایی را که در این چند سال در اقدامات ضد‌امنیتی و تروریستی‌شان متحمل شده بودند آنها را به سرحد جنون رسانده بود. وزیر اطلاعات گفت: یکی از تیم‌هایی را که حدود ۱۰ روز پیش در یکی از مناطق کشور زیر ضربه بردیم امکاناتی را که توانستیم از این تیم ضبط کنیم شامل ۳۰ قبضه اسلحه کلاشینکف، ۴ قبضه تیربار گرینوف، ۲ قبضه آر پی چی هفت با ۱۰ موشک آر پی چی ۷، ۱۵ بسته ۷۰۰ تایی گلوله کلاشینکف و ۴ هزار و ۴۰۰ فشنگ تیربار گرینوف بود. علوی افزود: این مقدار اسلحه برای عملیات رزمی، جنگی و نظامی است نه برای یک عملیات پارتیزانی و چریکی. وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه حدود ۴۳ نفر از تروریست‌ها را پس از عملیات اخیر تروریستی در تهران زیر ضربه بردیم، افزود: بخشی از آنها مرتبط با این عملیات هستند و برخی هم مرتبط نیستند، اما برنامه تروریستی و ضد‌امنیتی داشتند که با ملاحظاتی برای اشراف اطلاعاتی بیشتر، آنها را زیر نظر داشتیم. وی ادامه داد: از این افراد اعترافات زیادی گرفته شد و سرنخ‌هایی را به‌دست آوردیم و به سراغ نفرات رفتیم و آنها را هم دستگیر کردیم.

انهدام کامل تیم تروریستی داعش در کشور

از سوی دیگر روز گذشته وزرای اطلاعات و کشور برای بررسی حوادث تروریستی چهارشنبه هفته گذشته تهران در مجلس حضور یافتند. همراه با آنها، مقامات نظامی و امنیتی نیز دیروز در یک جلسه غیر‌علنی آخرین وضعیت مقابله با گروهک‌های تروریستی تکفیری و دستگیری و هلاکت فرماندهان آنان را تشریح کردند. وزیر اطلاعات در این جلسه غیر‌علنی نیز اعلام کرد که بقایایی از تیم تروریستی داعش در کشور باقی نمانده است. به گفته اکبر رنجبرزاده عضو هیات‌رئیسه مجلس، وزیر اطلاعات در این جلسه غیر‌علنی گفت: اینها عوامل داخلی و ایرانی بودند که مدتی در خارج از کشور تحت آموزش‌های داعش قرار گرفته بودند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رنجبرزاده اضافه کرد: وزیر اطلاعات تصریح کرد که عوامل پشت صحنه نیز تحت تعقیب قرار گرفتند؛ به‌طوری‌که ممکن بوده به جای دیگری گریخته باشند که در آنجا نیز مورد ضربه قرار گرفتند و به سزای اعمال‌شان رسیدند.

طرح ارتقای امنیت اماکن امنیتی

بهروز نعمتی، نماینده مردم تهران و سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به این جلسه درباره برنامه ارتقای امنیتی مجلس گفت: مسوولان امنیتی و نظامی ما حتما به‌دنبال رفع نقاط رخنه هستند و قرار است یک طرح شفاف و روشن حفاظتی را تا روز دوشنبه آماده کنند و به هیات‌رئیسه مجلس ارائه دهند تا هیات‌رئیسه تصمیم‌گیری کند. به گزارش خبرگزاری مهر، وی تاکید کرد: این طرح در قالب قانون‌گذاری نیست و صرفا جنبه حفاظتی دارد.

قرار است در این طرح به مواردی که لازم است، در سراسر کشور از جمله در اماکن امنیتی ایجاد شود، پرداخته شود. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس افزود: وزارت اطلاعات تیم‌های مختلفی را دستگیر کرده‌ و تصمیم بر این است که برای اینکه مشکلات به نقاط دیگر تسری نیابد طرح‌هایی را برای این موضوع تدوین و به‌صورت شفاف ارائه کند. به گزارش «ایلنا» احمد مازنی عضو شورای مرکزی فراکسیون امید نیز گفت: رئیس مجلس خواستار توضیح مسوولان امنیتی درباره احتمال حضور یک زن در عملیات تروریستی شد، اما آنها یا به‌دلیل عدم ‌دسترسی به سرنخ‌ها یا به‌دلیل ملاحظات امنیتی فعلا اظهارنظری نکردند. علاوه‌ بر وزیر اطلاعات، روز گذشته عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و سردار سلامی جانشین فرمانده سپاه گزارشی از حادثه تروریستی روز چهارشنبه به نمایندگان مجلس ارائه کردند.

لزوم تهیه لوایح برای مبارزه با تروریسم

در همین حال روز گذشته علی لاریجانی رئیس مجلس، بعد از جلسه غیر‌علنی با وزرای اطلاعات و کشور و مقام‌های امنیتی، وحدت و همگرایی ایجاد شده بین مسوولان و ملت بعد از حادثه تروریستی را گوهری دانست که نباید تحت هیچ اقدامی مخدوش شود. به گزارش «ایسنا» او تاکید کرد که نیروهای مسلح پاسخ تروریست‌ها را با قاطعیت خواهند داد. همچنین به گزارش «ایرنا» رئیس مجلس گفت: قوای سه‌گانه در مبارزه با تروریسم جدی هستند و برای جلوگیری از تکرار حادثه تروریستی چهارشنبه گذشته تهران باید لوایحی تهیه شود که دیگر شاهد این گونه موارد نباشیم. لاریجانی در ادامه از کمیسیون امنیت ملی خواست که این موضوع را پیگیری کند.

در خبری دیگر مراسم بزرگداشت شهدای ترور مجلس و حرم امام روز گذشته با حضور برخی از وزرا و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در مسجد مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد.