دنیای اقتصاد: بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام دادگاه کانادا در شناسایی احکام غیابی دادگاه‌های آمریکا را مغایر‌ رویه جاری بین‌المللی در این‌گونه دعاوی دانست و آن را مردود اعلام کرد. به گزارش «ایرنا» قاسمی افزود: «اصولا صدور حکم علیه یک دولت خارجی مغایر اصل برابری دولت‌ها و ناقض مصونیت آنها در حقوق بین‌الملل است.» او افزود که جمهوری اسلامی ایران حق اعتراض و پیگیری این حکم را برای خود محفوظ می‌داند.

قاسمی تاکید کرد که فارغ از تقسیم بندی‌های داخلی قوا در کانادا، دولت این کشور به‌طور مستقیم مسوول هرگونه خسارت مادی و معنوی احتمالی در اثر این قبیل اقدام‌های خلاف حقوق بین‌الملل توسط بخش‌های مختلف حاکمیت کانادا خواهد بود.

این در شرایطی است که وزارت امور خارجه کانادا به تازگی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که کماکان نام ایران در فهرست کشورهای حامی تروریسم حفظ شود. این مساله هرگونه برقراری رابطه میان تهران و اوتاوا را غیر ممکن می‌کند. به گزارش «ایسنا» دولت کانادا با حفظ نام ایران در فهرست کشورهای خارجی حامی تروریسم به قربانیان حوادث تروریستی اجازه می‌دهد علیه ایران در دادگاه‌های کانادا شکایت و درخواست غرامت کنند.