دنیای اقتصاد: یک پایگاه خبری از سیاست جدید دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای دور کردن عمان از ایران خبر داده است. پایگاه «المانیتور» در گزارشی با اشاره به اینکه سه روز پیش از میزبانی تیلرسون وزیر خارجه آمریکا از یوسف بن‌علوی، همتای عمانی‌اش در واشنگتن، سلطان قابوس به‌طور مستقیم با ترامپ صحبت کرده بود، نوشت: «ترامپ در این گفت‌وگو با سلطان عمان بر اهمیت مقابله با توسعه نفوذ ایران صحبت کرده بود.» به گزارش «انتخاب»، این تماس همچنین بعد از سفر بن‌علوی به تهران و گفت‌وگو درباره بحران قطر بعد از گفت‌وگوی تلفنی او با تیلرسون درباره همین موضوع شکل گرفت. واشنگتن نگران فروپاشی شورای همکاری خلیج‌فارس در نتیجه بحران قطر است.

المانیتور در این گزارش با بیان اینکه دولت ترامپ و مسقط در مورد معضلات منطقه‌ای یک جور فکر نمی‌کنند، نوشت: «برجام درحالی به نتیجه رسید که عمان نقش مهمی در میانجیگری میان ایران و آمریکا در مذاکرات در دوران اوباما بازی کرده بود. در ماه آوریل (فروردین) همه اعضای شورای همکاری به جز عمان از تصمیم ترامپ برای حمله به سوریه در نزدیکی حمص حمایت کرده بودند. در جبهه یمن نیز ائتلاف نظامی عربستان و امارات که مورد حمایت آمریکا است شکل گرفت و عمان از این ائتلاف هم دوری کرده است. استدلال ترامپ برای کمک به متحدان آمریکا در جهان عرب برای مقابله با ایران نیز مسقط را از ادامه روابط نزدیک دفاعی‌اش با تهران در تنگه هرمز منصرف نکرده است.»

این پایگاه خبری با برجسته کردن همکاری‌های تهران و مسقط می‌نویسد: «در یک تصویر بزرگ‌تر؛ عمان و دولت ترامپ در معضلات امنیتی منطقه با هم چشم‌انداز مشابهی ندارند و این کشور به هر حال روابط و همکاری‌های زیادی با تهران در این حوزه دارد. درحالی‌که دولت ترامپ تهران را مسوول رشد بی‌ثباتی و تروریسم در منطقه می‌داند، مسقط ایران را یک شریک مهم و استراتژیک در مسائل گوناگون می‌پندارد. از این گذشته تحولات اخیر در شورای همکاری نیز کشورهای کوچکی مانند عمان را تشویق می‌کند تا عمق استراتژیکی را که ایران به جای عربستان به آنها ارائه می‌دهد، مورد بررسی قرار دهند.»

المانیتور می‌افزاید: «روابط ایران و عمان بسیار تعاملی است. برای مثال عمان تنها کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس است که برای حفظ بشار اسد از زمان آغاز بحران سوریه تلاش کرده است. مسقط در اوایل سال‌جاری به بمب‌گذاری انتحاری در دمشق واکنش نشان داد و پیام تسلیتی برای بشار اسد فرستاد. روابط خوب عمان با ایران، موضوعی نیست که به مذاق دولت دونالد ترامپ خوش بیاید. وقتی ترامپ در عربستان سعودی (برای نشست ریاض) حضور داشت، قراری برای دیدار فهد بن محمود آل سعید ولیعهد و معاون نخست‌وزیر عمان با رئیس‌جمهوری آمریکا از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما به دلایلی نامعلوم این دیدار لغو شد و همین‌طور دیدار تیلرسون با یوسف‌بن‌علوی وزیر خارجه عمان هم لغو شد.»

سایت تحلیلی المانیتور در بخش دیگری از این گزارش به تمایل آمریکا برای فعال کردن نقش میانجیگرانه عمان اشاره می‌کند و می‌نویسد: «متغیر و عامل اصلی برای اولین مکالمه ترامپ و قابوس، بحران قطر بود. این بحران احتمالا واشنگتن را برای روی آوردن به مسقط به‌عنوان یک میانجیگر منطقه‌ای بین کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، ترغیب کرد. قطعا دولت آمریکا از تلاش‌های دیپلماتیک کویت برای حل بحران بین عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورها با قطر حمایت می‌کند، شاید دولت ترامپ در حال تشویق عمان برای تقویت نقش خودش در این تنش باشد تا در رفع این بحران کمک کند.»

این پایگاه با بیان اینکه بدون تردید، چند دسته بودن متحدان عرب سنی آمریکا امکان اینکه تهران از این اصطکاک و تنش بین اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس برای پیش بردن دستور کار سیاسی‌اش در جهان عرب استفاده کند را بیشتر می‌کند، افزود: «به احتمال زیاد، دولت ترامپ از سیاست خارجی مستقل عمان و روابط منحصر به فرد و بی‌نظیر آن با ایران، استقبال نمی‌کند.»

المانیتور در پایان با طرح این سوال که اگر حوثی‌‌های یمن به موشک‌های دوربردی که قادر به هدف قرار دادن ریاض از یمن باشد، دست بیابند، آیا دولت ترامپ بخشی از تقصیر این موضوع را به گردن مسقط خواهد انداخت، می‌نویسد: «در هر صورت، به موازات آنکه بحران قطر تهدید فروپاشی شورای همکاری خلیج‌فارس را به همراه دارد، دولت ترامپ در حال رجوع و روی آوردن به عمان به منظور دریافت کمک برای میانجیگری نسبت به این تنش و بحران است؛‌ طی سال‌ها و در زمان‌های پر چالش، مسقط متحد مفید آمریکا بوده است. اکنون با توجه به نگرانی شدید واشنگتن درباره آینده شورای همکاری خلیج‌فارس، کاخ سفید به آرامی، در حال درک ارزش عمان به‌عنوان یک متحد منحصربه‌فرد است، متحدی که می‌تواند به این دولت (دولت ترامپ) در هدایت کشتی خاورمیانه کمک کند.»