دنیای اقتصاد: شبکه خبری فاکس‌نیوز در پیامی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «کاخ سفید اعلام کرده است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، تحریم‌های ایران، روسیه و کره‌شمالی را امضا می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مصوبه تحریم‌های کنگره علیه روسیه را امضا و آن را به قانون تبدیل خواهد کرد و به این ترتیب گمانه‌زنی‌ها درباره وتوی احتمالی این طرح از سوی او پایان یافت. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس‌جمهور دونالد ترامپ پیش‌نویس اولیه مصوبه کنگره را خواند و درباره برخی بخش‌های مهم آن مذاکراتی انجام داد.» او گفت: «رئیس‌جمهور اکنون نسخه نهایی مصوبه را مطالعه کرده است و با توجه به نتیجه مذاکراتی که داشت تصمیم دارد این مصوبه را تایید و امضا کند.»

سنای آمریکا روز پنج‌شنبه با اکثریت قاطع آرا، به لایحه تحریم‌های جدید علیه روسیه، ایران و کره‌شمالی رای داد. هرچند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، با این لایحه مخالف بود. درحالی‌که رای‌گیری ادامه داشت، سنای آمریکا با نسبت ۹۸ موافق به دو مخالف، این لایحه را تصویب کرد. نمایندگان هر دو حزب آمریکا از این لایحه حمایت کردند.

اضافه کردن 6 شرکت ایرانی به فهرست تحریم‌ها

از سوی دیگر وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه اقدامات خصمانه این کشور علیه ایران و یک روز پس از آزمایش موشکی ایران، شش شرکت ایرانی را به فهرست تحریم‌های موشکی ایران اضافه کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از فاکس نیوز، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که شش شرکت ایرانی زیرمجموعه صنایع شهید همت را که بنابر این ادعا نقش اصلی را در برنامه موشکی ایران دارد، در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در این باره گفت که تحریم‌های جدید نشان‌دهنده عمق نگرانی آمریکا از برنامه موشکی و اقدامات ایران است. وی در اظهاراتی خصمانه تاکید کرد که آمریکا به مقابله با برنامه موشکی ایران از جمله آزمایش موشکی روز پنج شنبه ایران ادامه می‌دهد. پیش‌تر روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت ترامپ سعی دارد با افزایش فشار بر ایران، این کشور را ناقض برجام جلوه دهد.

ادعای انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا

همچنین سه کشور اروپایی امضا‌کننده توافق هسته‌ای و آمریکا پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران را محکوم کردند و مدعی شدند که این اقدام با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ناسازگار است. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا با انتشار بیانیه‌ای مشترک پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران را با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که در تایید توافق هسته‌ای به تصویب رسید ناسازگار دانستند و مدعی شدند که این فعالیت‌ها منطقه را بی‌ثبات می‌کند. در این بیانیه آمده است: «ما این اقدام را محکوم می‌کنیم. ما از ایران می‌خواهیم تا هیچ موشک بالستیکی را بیش از این پرتاب نکند و فعالیت‌های مرتبط را انجام ندهد.» آمریکا نیز روز جمعه در واکنش به پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران شش شرکت ایرانی را تحریم کرد.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد: «ایران در حال زیرپا گذاشتن تعهدات خود است و ما نمی‌توانیم به آنها اطمینان کنیم. آمریکا در دولت کنونی به ایران اجازه نخواهد داد از مسوولیت رفتارهایی که منافع ما و متحدان ما را تهدید می‌کند، شانه خالی کند.» وی افزود: «ما همچنین به اعمال رفتارهای متقابل تا زمانی که ایران این اقداماتش را متوقف و به‌طور کامل با قطعنامه‌های شورای امنیت همکاری کند، ادامه می‌دهیم.»