دنیای اقتصاد: یک هفته پس از سفر سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به ترکیه، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه روز گذشته اعلام کرد که ایران و ترکیه در مورد اقدام مشترک نظامی علیه گروه‌های نظامی کرد گفت‌وگو کرده‌اند. وی افزود: ‌یک مقابله کارآمدتر علیه حزب کارگران کردستان (pkk) و شاخه زیرمجموعه آن در ایران (پژاک) از طریق اقدام مشترک با ایران ممکن خواهد بود.

اردوغان همچنین گفت: اقدامات مشترک علیه گروه‌های تروریستی که تهدید به‌شمار می‌آیند، همیشه در دستور کار است. این موضوع میان دو رئیس ستاد ایران و ترکیه مورد بحث قرار گرفت و به‌طور گسترده‌تری در مورد آن و اینکه چگونه اجرا شود با ایران گفت‌و‌گو کردم. سردار باقری هفته گذشته برای دیدار با مقام‌های سیاسی و نظامی ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور، به آنکارا سفر کرد و در این سفر سه روزه در مورد تحولات منطقه و مسائل مربوط به امنیت دو کشور، امنیت مرزها و مقابله با تروریسم با مقامات ترکیه گفت‌وگو و رایزنی کرد. سفری که بسیاری آن را به‌دلیل شرایط منطقه و ازسوی دیگر اعلام تاریخ برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق مهم ارزیابی کردند. ازسوی دیگر این سفر در شرایطی صورت گرفت که ترکیه ساخت دیوار مرزی ۱۴۴ کیلومتری با ایران را آغاز کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در اوایل سال‌جاری میلادی از قصد کشورش برای ساخت دیوار امنیتی در مرز با ایران و عراق خبر داده بود. مقامات ترکیه دلیل اصلی کشیدن دیوار در مرز مشترک با ایران را جلوگیری از نفوذ و رفت و آمد شبه نظامیان مسلح کرد (وابسته به پ.ک.ک) به داخل خاک ترکیه توصیف می‌کنند. مقامات ترکیه مدعی هستند پ.ک.ک چند اردوگاه با ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ شبه نظامی در نزدیکی مرز ترکیه و در خاک ایران دارند و آنان از طریق این مرز، وارد ترکیه شده و برنامه‌های خود را اجرا می‌کنند.

ساخت دیوار مرزی میان ایران و ترکیه در منطقه مرزی «آغری» و «ایغدیر» صورت می‌گیرد و قرار است مناطق دیگر مجهز به دوربین مداربسته شوند. براساس گزارش‌ها بیشتر ساکنان استان آغری را ترک‌های آذری و کردها تشکیل می‌دهند. پیش از این نیز دولت ترکیه از سال ۲۰۱۳ طرح مشابهی نیز در منطقه مرزی خود با سوریه با نصب بلوک‌های سیمانی در ۷۰۰ کیلومتر از ۹۱۱ کیلومتر مرز مشترک خود با سوریه اجرا کرده است. از همین‌رو گفته می‌شود که یکی از مهم‌ترین مباحث گفت‌وگو میان مقامات نظامی ایران با دولت ترکیه در مورد همین دیوار مرزی بوده است.

موضوعی که سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته در حاشیه بازدید از ستاد فرماندهی مرزبانی ناجا و دیدار با فرماندهان ارشد به آن اشاره کرد و گفت: در موضوع مرزهای مشترک با ترکیه مقرر شد تا این کشور نیز به مرز توجه بیشتری کند. ما از امتداد مرزها و اقدامات کنترلی از سوی ترکیه در مرزها استقبال کردیم؛ چراکه این کار برای مقابله با قاچاقچیان انسان، موادمخدر، اسلحه و همچنین اقدامات تروریستی و... انجام می‌شود. به گفته باقری، اقدامات ایران و ترکیه در این زمینه، مکمل یکدیگر خواهد بود. وی ادامه داد: در بحث جلوگیری از عبور تروریست‌ها نیز از مرزهای مشترک، توافقات خوبی صورت گرفت و در آینده نیز رئیس ستاد ارتش ترکیه به ایران سفر خواهد کرد.

در کنار این گفت‌وگوها ایران و ترکیه با مخالفت با همه‌پرسی استقلال کردستان عراق تاکنون مواضع یکسانی اتخاذ کرده‌اند. ترکیه بر این نظر است که اجرای همه‌پرسی در شمال عراق نتایج خوبی در پی نخواهد داشت و این کشور اجازه تشکیل دولت تروریست در مرزهای خود را نمی‌دهد. ایران نیز بر این نظر است که برگزاری این همه‌پرسی، مبنایی برای آغاز یکسری تنش و درگیری در داخل عراق خواهد بود که تبعات آن دامنگیر کشورهای همجوار خواهد شد. این همان موضعی است که سردار باقری در جریان سفر اخیرش به ترکیه اعلام کرده است.

در همین ارتباط او روز گذشته نیز تاکید کرد: تغییر جغرافیای سیاسی منطقه با توجه به اختلافاتی که بین کردها و دولت مرکزی درباره کرکوک وجود دارد، می‌تواند موجب آغاز تنش‌ در داخل آن کشور باشد که این ناامنی به کشورهای همجوار از جمله ایران و ترکیه سرایت می‌کند و این برای ما قابل پذیرش نیست. همه‌پرسی در مورد استقلال کردستان قرار است در روز ۲۵ سپتامبر (سوم مهرماه) برگزار شود.