درگذشت وزیر خارجه دولت موقت

دنیای اقتصاد: ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران و وزیر خارجه دولت موقت انقلاب یکشنبه شب پس از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان در شهر ازمیر ترکیه درگذشت. به گفته اعضای خانواده مرحوم ابراهیم یزدی پیکر او برای تشییع و خاکسپاری در روزهای آینده به کشور منتقل خواهد شد. درهمین حال روز گذشته محمد توسلی رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: گواهی فوت مرحوم یزدی از سوی پزشکان صادر، اقدامات اداری در سفارت ایران در ترکیه برای بازگشت پیکر وی انجام شده و در اولین پرواز، پیکرش به تهران بازخواهد گشت. وی درباره زمان برگزاری مراسم خاکسپاری یزدی گفت: هنوز زمانی مشخص نشده و پس از تعیین زمان در اطلاعیه‌ای اعلام می‌شود. آنطور که محمد توسلی اعلام کرده ظاهرا وی روز شنبه وضعیت جسمانی مطلوبی داشت؛ اما ناگهان منقلب شد و امکان بازگشت برای پزشکان وجود نداشت و درگذشت.

ابراهیم یزدی متولد سال ۱۳۱۰ در قزوین بود. به گزارش «ایرنا» وی پس از پیروزی انقلاب به‌همراه امام راحل به ایران بازگشت و به فرمان ایشان در بهمن ۵۷ به عضویت شورای انقلاب اسلامی ایران درآمد و با آغاز به کار دولت موقت انقلاب، به سمت معاون نخست‌وزیر در امور انقلاب انتخاب شد. یزدی مدتی به سرپرستی موسسه کیهان منصوب شد و پس از استعفای کریم سنجابی از وزارت امور خارجه ایران، به‌عنوان وزیر امور خارجه دولت موقت انقلاب معرفی شد. او دارای مدرک داروسازی از دانشگاه تهران بود. ابراهیم یزدی یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده ایرانی با آمریکایی‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود. او دبیرکلی نهضت آزادی را هم بر عهده داشت. یزدی که از کهولت سن و سرطان پروستات رنج می‌برد، در سال‌های اخیر تحت درمان بود.

یک ازدلایل بستری بودن او در ازمیرترکیه، عدم صدور ویزای او ازسوی آمریکا برای درمان بود. به گزارش «ایرنا» وی زمستان سال گذشته قصد داشت برای انجام عمل جراحی به آمریکا برود که با مخالفت سفارت آمریکا برای صدور روادید مواجه شد و به علت شرایط جسمانی در ترکیه تحت عمل جراحی قرار گرفت. هرچند هنوز مشخص نیست که او در کدام نقطه ایران به خاک سپرده خواهد شد اما برخی خبرها از احتمال خاکسپاری او در آرامگاه خانوادگی اش در قزوین حکایت می‌کنند. یکی از مهم‌ترین‌ دیدارهای ابراهیم یزدی، درکسوت وزیر امور خارجه دولت موقت دیدار او با صدام حسین، رئیس‌جمهور وقت عراق در روز ۱۰ شهریور ۱۳۵۸ در حاشیه اجلاس سران جنبش عدم تعهد در هاوانا پایتخت کوبا و ملاقات او با زیبیگنیف برژینسکی، مشاور جیمی کارتر رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در الجزایر بود. از این دیدار به‌عنوان اولین دیدار مقامات ارشد ایران بعد از انقلاب با یک مقام آمریکایی یاد می‌کنند.

به دنبال درگذشت ابراهیم یزدی، حسن روحانی رئیس‌جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت دکتر ابراهیم یزدی، از درگاه ایزد منان برای آن مرحوم رحمت واسعه و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسالت کرد. در بخشی ازاین پیام آمده است: «در سال‌های سیاه استعمار خارجی و استبداد ستمشاهی که تشکیل حکومت دینی و احیای کرامت انسانی آرزویی دست‌نیافتنی می‌نمود، دکتر یزدی جزو پیشگامان مبارزه در محافل دانشگاهی به شمار می‌آمد. وی در ایام هجرت امام راحل به فرانسه در کنار آن حضرت بود و بعد از پیروزی انقلاب نیز در دستگاه اجرایی و مجلس شورای اسلامی انجام وظیفه کرد.» رئیس‌جمهور در فضای مجازی نیز نوشت: «تلاش‌های زنده‌یاد ابراهیم یزدی در کنار امام در نوفل‌لوشاتو و سال‌های بعد از آن در تاریخ کشور ماندگار خواهد بود.»

محمد‌جواد ظریف وزیر امورخارجه، سید حسن خمینی یادگارامام (ره) ،غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی و آیت‌الله بیات زنجانی نیز در پیام‌هایی درگذشت او را تسلیت گفتند. سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: او از جهت سیاسی فردی کارشناس و پیگیر بود و به مسائل سیاست خارجی اشراف داشت و نقش خود را در جناح فکری مجموعه یاران مرحوم مهندس بازرگان چه قبل و چه بعد از انقلاب ایفا می‌کرد. امیدوارم که خداوند ایشان را رحمت کند. محمود احمدی‌نژاد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حزب اعتماد ملی، محمدصادق خرازی دبیر کل حزب ندای ایرانیان و حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نیز در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت وزیر امور خارجه دولت موقت را تسلیت گفتند.