دنیای اقتصاد: یخ‌های روابط ایران و عربستان سعودی، دو کشور بزرگ اسلامی در منطقه ظاهرا درحال ذوب شدن است که نشانه‌های آن را می‌توان در تمایل طرفین برای احیای روندهای دیپلماتیک دوجانبه جست‌وجو کرد. یک روز پس از آنکه روزنامه کویتی «الجریده»، از سفر قریب‌الوقوع هیات دیپلماتیک سعودی به ایران خبر داد، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که ویزای سفر و مجوز پرواز هیات سعودی به تهران صادر شده است و احتمالا سعودی‌ها پس از ایام حج به ایران بیایند.

به گفته این مقام وزارت‌خارجه، هیات سعودی صرفا برای بازدید از ساختمان‌های دیپلماتیک به ایران می‌آید؛ زیرا پس از قطع روابط دو کشور، این ساختمان‌ها خالی بوده است. قاسمی افزود: «در عین حال ما هم از ساختمان‌های خود در عربستان بازدید خواهیم کرد.» قاسمی روز گذشته در گفت‌وگو با «ایرنا» تاکید کرد: «این توافقی دوجانبه بوده که هیات‌های ایرانی و عربستانی برای بازدید از اماکن دیپلماتیک خود در ریاض و تهران به کشورهای مقابل سفر کنند.» سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: «ویزای طرف سعودی مدت‌ها است صادر شده ولی بنا به دلایلی که مرتبط با خود آنها است، تاکنون نیامده‌اند.» او در پاسخ به سوالی درباره تاریخ سفر هیات ایرانی به عربستان گفت که تاریخ سفر هیات ایرانی به ریاض نامشخص است. قاسمی با اشاره به اینکه هیات ایرانی دو هفته است که از طریق عمان ویزا گرفته، افزود: «ما هم دو ماه پیش به هیات سعودی ویزا دادیم.» به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، طرف عربستانی از ایران درخواست مجوز پرواز کرد که این اجازه به آنها داده شد و به این ترتیب هیات سعودی با پرواز اختصاصی به ایران خواهد آمد.

بحث غرامت مطرح نیست

همچنین قاسمی خبر برخی رسانه‌ها درباره غرامت را بی‌اساس و اشتباه خواند و تاکید کرد: «این سفر ربطی به بحث غرامت ندارد و تاکنون در این خصوص صحبتی نشده است و چنین بحثی مطرح نیست.» پیش‌تر نیز محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، از طرح تبادل دیپلمات میان دو کشور برای بازدید از سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض خبر داده بود. به گزارش «ایسنا» وزیر امور خارجه در این گفت‌وگو که در تاریخ یکم شهریور انجام گرفت، توضیح داد: «ویزا برای دو طرف جهت انجام این سفر صادر شده است. منتظر هستیم که اقدامات نهایی انجام شود تا دیپلمات‌های دو کشور بتوانند از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌هایشان بازدید کنند و احتمالا این اتفاق به بعد از ایام حج موکول می‌شود.» روابط دیپلماتیک ایران و عربستان از دی ماه سال ۱۳۹۴ قطع شده است. در پی اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی، عده‌ای به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد حمله کردند. ظریف در مصاحبه‌ای که اوایل ماه جاری داشت درباره حمله این نیروهای خودسر نیز گفت: «این اقدام، اشتباه و تاسف‌برانگیز بود که خسارت‌های غیرقابل جبرانی را برای کشور در بحث روابط دوجانبه و همچنین عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کرد.»

تمایل عراق برای بهبود روابط تهران-ریاض

از سوی دیگر در شرایطی که چندی پیش اخبار متناقضی از میانجیگری عراق میان تهران و ریاض مطرح شده بود، روز گذشته عمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی عراق در یک سخنرانی اعلام کرد که عراق تنها راه ارتباط زمینی عربستان با ایران است. به گزارش «ایسنا» به نقل از قرطاس نیوز، عمار حکیم، افزود: «به منظور ایجاد آینده اقتصادی امیدوار‌کننده در میان ایران، ترکیه و عربستان، عراق قلب مثلث طلایی خواهد بود.»او افزود: «ما نیازمند حکمت، دیدگاه و تصمیم شجاعانه از سوی دولت هستیم تا عراق بتواند میان کشورهای بزرگ منطقه رابطه ایجاد کند.»