دنیای اقتصاد: نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور سوریه که به تهران سفر کرده است ظهر دیروز در دیدارهای جداگانه با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و حسین جابری‌انصاری معاون عربی آفریقای وزارت خارجه دیدار و ضمن بررسی مسائل متنوع منطقه‌ای درخصوص راه‌حل جامع بحران سوریه گفت‌وگو کرد. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران در این دیدار با اعلام جدیت تهران در مبارزه با تروریست‌ها، گفت: کشورهای مختلف ضمن مهار تروریسم به پیامدهای حمایت از این جبهه بیندیشند و زمینه توسعه تروریسم به محیط امنیتی خود را فراهم نکنند. به گزارش خبرگزاری فارس، شمخانی در این دیدار با اشاره به موفقیت چشمگیر ائتلاف مبارزه با تروریسم در آزادسازی شهر راهبردی دیر الزور سوریه اظهار کرد: نتایج ارزشمند همکاری راهبردی ایران، سوریه، روسیه و جبهه مقاومت در مقابله واقعی با تروریسم به‌صورت مستمر در عرصه‌های میدانی و سیاسی درحال ظهور و بروز است.

او بر لزوم احترام همه کشورها و گروه‌ها به حاکمیت ملی سوریه تاکید کرد و افزود: پایبندی همه طرف‌ها بر راه‌حل سوری - سوری و رعایت حق انتخاب مردم این کشور در تعیین سرنوشت خود بدون دخالت خارجی، زمینه را برای تسریع در رسیدن به نتیجه و خروج از بحران فراهم می‌کند. الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه نیز در این ملاقات ضمن ارائه گزارشی از آخرین مذاکرات و تلاش‌های دیپلماتیک صورت گرفته با کشورهای مختلف در موضوع سوریه بر نقش و کارکرد تعیین‌کننده جمهوری اسلامی ایران، روسیه و سوریه در موضوع مبارزه واقعی با تروریسم تاکید کرد. وی گفت: مسکو همچنان به اقدام نظامی علیه تروریست‌ها و کسانی که به راه‌حل سیاسی پایبند نباشند، متعهد است و مبارزه بی‌امان با عناصر داعشی و جبهه النصره و گروه‌های مرتبط با آنان را در کنار پیگیری مسیرهای سیاسی ادامه خواهد داد. نشست آستانه۶ با حضور نمایندگان سه کشور ضامن -ایران، ترکیه و روسیه- با حضور نمایندگان دولت سوریه و معارضه در اواخر شهریور ماه در شهر آستانه قزاقستان برگزار خواهد شد.

دیدار با جابری‌انصاری

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور سوریه همچنین در دیدار با معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان در تهران درخصوص آخرین تحولات سوریه به رایزنی پرداخت. جابری‌انصاری در این دیدار عنوان کرد که موضوعات زیادی مورد گفت‌وگو قرار گرفت. او همچنین خاطرنشان کرد که روابط تهران و مسکو در حوزه‌های مختلف درحال گسترش است. معاون وزیر خارجه ایران سپس گفت: روند تحولات بسیار سریع است و این موضوع کوتاه شدن زمان مشورت‌ها را توجیه می‌کند. لاورنتیف نیز در این دیدار گفت: سطح اعتماد بین دو کشور خوب است و این گفت‌وگو برای پیشبرد اهدافمان قبل از نشست آستانه دارای اهمیت است.