به گزارش میزان، وی اظهار کرد: همین تلگرام مدت‌های طولانی است که در حال بحث در شورای‌عالی فضای مجازی هستیم که چه کار کنیم. اینستاگرام و یوتیوب هم همین گونه است؛ گفتند که سرور آن را به داخل می‌آوریم یک بار گفتند که سرور آن را آورده‌ایم، یک بار گفتند که نیاورده‌اند. منتظری همچنین گفت: این را متخصصانی می‌گویند که آشنا با آن فناوری هستند، می‌گویند می‌توانیم چنین شبکه‌هایی را در داخل با همین عملکرد و همین توانمندی مثل ویژگی‌های تلگرام در داخل ایجاد کنیم، اما نیازمند کمک هستیم. چطور در مسائلی مثل نانو و موشک و انرژی هسته‌ای توانسته‌ایم به جاهای مهمی برسیم با اینکه تحریم هم بوده‌ایم. با توانمندی جوانان خود موفق به این کار شده‌ایم.

این مسوول عالی قضایی افزود: در این زمینه برخی از مسوولان سنگ‌اندازی می‌کنند؛ بنابراین مدیریت این فضا باید اورژانسی انجام شود و مثل کارهای عادی نباشد. چون امکانات در دست دولت است ما وقتی فریاد می‌زنیم و می‌گوییم، می‌گویند چرا فریاد می‌زنید. هرچه ما می‌گوییم کسی توجه نمی‌کند و ما ناچار هستیم در این خصوص فریاد بزنیم. ما داریم به پرونده‌های جرائم یارانه‌ای و فضای مجازی رسیدگی می‌کنیم و می‌دانیم اینجا چه خبر است. همچنین به گزارش خبرآنلاین، دادستان کل کشور با بیان اینکه منشأ افزایش طلاق‌ها، روابط نامشروع و بعضی از عوامل از هم پاشیدگی خانواده‌ها فضای مجازی است که شاهد آسیب‌های آن در جامعه هستیم، ادامه داد: در اینجا چه کسی مسوول است؟

منتظری گفت: در فردای قیامت یقه رئیس‌جمهور، دادستان کل و وزیر را خواهند گرفت که چرا شما امکانات داشتید ولی استفاده نکردید. او در ادامه اظهار کرد: باید این فضای مجازی را رصد کنیم، قانون این مسوولیت را به عهده ما گذاشته است. هم به اعتبار عضویت در شورای‌عالی فضای مجازی و هم به اعتبار نقش دادستانی و دفاع از حقوق عمومی این وظیفه بر عهده ما است. وی همچنین گفت: فضای مجازی یک موهبت است که نمی‌توانیم از این موهبت استفاده نکنیم. خداوند این امکانات را در اختیار بشر قرار داده و انسان‌ها توانسته‌اند با تلاش خود به این موهبت‌ها و مزایا دست یابند.

هشدار به شبکه‌های اجتماعی

همزمان قاضی عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی نیز گفت: نظارت ما بر فضای مجازی وجود دارد، با توجه به مصوباتی که اخیرا شورای‌عالی فضای مجازی در زمینه فعالیت شبکه‌های اجتماعی در کشور داشته، به‌زودی از فعالیت شبکه‌های اجتماعی که نتوانند بر‌اساس معیار‌ها و ضوابطی که شورای‌عالی فضای مجازی تعیین کرده است عمل کنند، جلوگیری می‌شود. معاون دادستان کل کشور افزود: شورای‌عالی فضای مجازی در مصوبه‌ای که داشت و در روزنامه رسمی هم منتشر شده است مصوب کرده که شبکه‌های اجتماعی که در داخل کشور یا شبکه‌های خارجی که در داخل کشور فعالیت می‌کنند باید نظام جمهوری اسلامی ایران بتواند بر آنها مدیریت کامل داشته باشد و حتما محتوا‌های مربوط به این شبکه‌های اجتماعی باید در داخل ذخیره شود و این جزو سیاست‌هایی است که در آن مصوبه به تصویب همه اعضای شورای‌عالی فضای مجازی با اجماع رسیده است و مرکز ملی فضای مجازی باید تلاش لازم را برای اجرای این مصوبه به عمل بیاورد.

وی درباره همکاری با وزیر ارتباطات جدید و موضوع مدیریت فضای مجازی گفت: نامه‌های سابق که برای وزیر سابق ارسال شده بود برای وزیر جدید ارتباطات ارسال شد و خواستیم تا زمینه مدیریت ما بر فضای مجازی خصوصا تلگرام را فراهم کند، اما عملا تغییر جدید اتفاق نیفتاده است.