هفته استیضاح در پارلمان

علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس، روز گذشته در گفت‌وگویی با خبرگزاری صدا و سیما نیز اعلام کرد که براساس آخرین تصمیم‌های هیات‌رئیسه مجلس، قرار است استیضاح این سه وزیر در جلسات علنی این هفته برگزار شود. او درباره امکان دوشیفته شدن جلسات مجلس برای بررسی طرح‌های استیضاح نیز گفت: برگزاری جلسات در دوشیفت امکان‌پذیر نیست؛ چراکه ممکن است بررسی دو طرح در یک روز تا ۱۰ ساعت به طول بینجامد. با این حال در شرایطی که علی مطهری گفت   برگزاری جلسات استیضاح در دو شیفت امکان‌پذیر نیست، اکبر رنجبرزاده، عضو هیات‌رئیسه مجلس اعلام کرد: جلسه استیضاح علی ربیعی در نوبت صبح و استیضاح عباس آخوندی در عصر روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند، برگزار می‌شود. به گفته رنجبرزاده، جلسه استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز در روز چهارشنبه ۲۳ اسفندماه، برگزار خواهد شد.

درخواست استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی ۲۹ بهمن و یک روز پس از سقوط هواپیمای مسافربری آسمان که از تهران راهی یاسوج بود، ارائه شده بود. «عدم‌توانایی در مواجهه با بحران‌های موجود در سیستم حمل‌ونقل کشور»، «عدم‌نظارت بر سیستم ناوگان هوایی و زمینی»، «عدم اجرای برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی» و «بی‌انگیز‌‌گی در اداره امور وزارتخانه ذی‌ربط» از جمله دلایل استیضاح عباس آخوندی اعلام شده است. آخوندی پیش از این، یک بار در مجلس نهم و یک بار در مجلس دهم استیضاح شد اما هر دو بار موفق شد رأی اعتماد نمایندگان را به دست آورد. بنابر این، استیضاح این هفته سومین جلسه استیضاح آخوندی در ۵ سال وزارت او در دولت روحانی است.

از سوی دیگر، جلسه استیضاح علی ربیعی نیز روز سه‌شنبه برگزار می‌شود. طرح‌های متعددی از سال ۹۲ تاکنون برای استیضاح او نگاشته شد اما هیچ‌کدام نتوانست به استیضاحش بینجامد. این بار طرح استیضاح ربیعی به‌دلیل آنچه «عدم توانایی در اداره امور بنگاه‌های وابسته به آن وزارتخانه از قبیل شستا، هواپیمایی آسمان، کشتیرانی و..»،  «بالا رفتن بیش از حد بدهی در سازمان‌های وابسته از قبیل تامین‌اجتماعی و صندوق بازنشستگی و همچنین به نظام بانکی در شرایطی که این بنگاه‌ها متعلق به سازمان‌های مختلف» و «حادثه نفتکش سانچی»، «طرح تحول سلامت»، «بی‌توجهی به حقوق کارگران» و «عملکرد نامناسب صندوق کارآفرینی» خوانده می‌شود، تدوین شده است؛ طرح استیضاحی که در زمان ارائه به هیات‌رئیسه مجلس ۴۵ امضا داشت اما در زمان اعلام وصول تعداد امضاهای آن به ۲۴ امضا کاهش یافت. علی ربیعی که بارها طرح‌های متعددی برای استیضاحش تدوین شده، به داشتن لابی قوی در مجلس شهرت دارد؛ موضوعی که باید دید آیا این بار هم به او در ناکام ماندن استیضاحش کمک می‌کند یا نه. از سوی دیگر، قرعه سومین طرح استیضاح در کابینه دوازدهم نیز به نام محمود حجتی درآمده است؛ ‌طرح استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی که در ۲۷ دی ۹۶ به کمیسیون کشاورزی ارجاع شده بود، به اصرار ۱۰ نفر از نمایندگان متقاضی استیضاح اعلام وصول شد. متقاضیان استیضاح حجتی «سوءمدیریت‌های موجود در بخش کشاورزی کشور» را به‌عنوان مهم‌ترین دلیل این طرح مطرح می‌کنند.

بررسی استیضاح‌ها در فراکسیون‌ها

موضوع استیضاح، این روزها فراکسیون‌ها را نیز به برگزاری جلسات بررسی عملکرد وزیران برای ارائه نظر فراکسیونی درباره استیضاح واداشته است. بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت که این فراکسیون امروز یکشنبه در نشست مجمع عمومی، موضوع استیضاح ربیعی، آخوندی و حجتی را مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس از جلسه صبح سه‌شنبه این فراکسیون با ربیعی و آخوندی خبر داد و گفت که بعد از جلسه درباره موضع فراکسیون نسبت به استیضاح تصمیم‌گیری می‌شود.