سو‌گیری تجارت آزاد بین تهران و اسلام‌آباد

به گزارش «ایسنا» از جمله اهداف این سفر تلاش برای تسهیل و ایجاد زمینه‌های لازم در جهت گسترش روابط اقتصادی و تجاری فی‌مابین، به‌ویژه بخش‌های خصوصی دو کشور عنوان شده است. یک هیات ۳۰ نفره از بخش‌های مختلف بازرگانی، اقتصادی و تجاری کشورمان، وزیر امورخارجه را در این سفر همراهی می‌کند. در همین راستا، دو نشست تجاری نیز بین فعالان و مسوولان تجاری و اقتصادی دو کشور در شهرهای اسلام آباد و کراچی برگزار می‌شود که ظریف در این نشست‌ها شرکت و سخنرانی خواهد کرد.

دیدار ظریف با همتای پاکستانی

از دیگرسو وزیرخارجه ایران در دیدار با همتای پاکستانی بر ضرورت تقویت همکاری ایران و پاکستان درخصوص امنیت مرزهای ۲ کشور و جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف روز گذشته با «خواجه محمدآصف» همتای پاکستانی خود دیدار و ضمن تاکید بر تقویت همکاری‌های ۲ کشور در تمامی زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی گفت: ضرورت دارد ایران و پاکستان به‌عنوان ۲ کشور دوست و همسایه و دارای مرزهای مشترک درخصوص تضمین امنیت مرزهای ۲ کشور و جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها همکاری قوی داشته باشند. وزیر امورخارجه پاکستان نیز در این دیدار بر توسعه مناسبات ۲ کشور تاکید کرد و گفت: «آمادگی داریم در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی همکاری‌های خود را گسترش دهیم.» وی افزود: «ما خواهان مرزهایی با ثبات برای ۲ کشور هستیم.» طرفین همچنین ضمن گرامیداشت هفتادمین سال برقراری روابط ۲ کشور، درخصوص موضوعات مختلف از جمله کمک به روند صلح در افغانستان، توسعه همکاری‌های بانکی و انرژی، تامین برق مورد نیاز پاکستان توسط ایران، همکاری و ارتباط بین بنادر چابهار و گوادر، توسعه بازارهای مرزی و موضوعات بین‌المللی، موضوعات جهان اسلام، ایجاد تسهیلات بیشتر توسط ایران برای زائران پاکستانی به منظور سفر به مشهد مقدس، همکاری‌های چندجانبه به‌ویژه اقتصادی با هدف کمک به ثبات و ایجاد صلح در منطقه، مبارزه با تروریسم و گروه‌های افراطی و قاچاقچیان مواد مخدر گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

دیدار با نخست‌وزیر پاکستان

وزیر امورخارجه در ادامه رایزنی‌ها با مقامات پاکستانی با شاهد خاقان‌عباسی نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امورخارجه همچنین در موسسه مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد سخنرانی کرد.

نشست مشترک تجاری در اسلام‌آباد

همچنین روز گذشته نشست مشترک تجاری ایران و پاکستان با حضور ظریف و همتای پاکستانی در اسلام‌آباد برگزار شد. یک هیات ۳۰ نفره از بخش‌های مختلف بازرگانی و اقتصادی کشورمان، وزیر امور خارجه را در این سفر همراهی می‌کنند. قرار است یک نشست تجاری نیز بین فعالان و مسوولان تجاری و اقتصادی دو کشور در شهر کراچی برگزار شود که ظریف در این نشست  شرکت و سخنرانی خواهد کرد. با توجه به روند رو به گسترش مناسبات اقتصادی ایران و پاکستان که آمارها نیز آن را تایید می‌کند، سفر «محمدجواد ظریف» به پاکستان به همراهی جمعی از مسوولان عالی‌رتبه اقتصادی کشورمان و هیات ۳۰ نفره همراه گامی بلند در راستای تحقق هدف پنج میلیارد دلاری مبادلات تجاری ایران و پاکستان ارزیابی می‌شود. فعالان سیاسی و اقتصادی و تحلیلگران سیاسی پاکستان انتظار دارند که این سفر به شکوفا‌تر شدن مناسبات اقتصادی دو کشور منجر شود.

حرکت به سمت تجارت آزاد

ظریف در بدو ورود به پاکستان در جمع خبرنگاران درباره این سفر عنوان کرد:‌ «پاکستان یک همسایه بسیار نزدیک جمهوری اسلامی ایران است و ما روابط بسیار ویژه‌ای با پاکستان داریم. در ادامه گفت‌وگوهای بسیار خوبی که در چند سال گذشته مخصوصا ماه‌های گذشته در سطوح عالی سیاسی و نظامی بین ۲ کشور بوده، این سفر را همراه با یک هیات سیاسی و اقتصادی انجام دادیم.» وی افزود:‌ «امیدواریم هم در اسلام‌آباد و هم در کراچی بتوانیم جلسات خوبی داشته باشیم. در اسلام‌آباد بیشتر جلسات سیاسی و یک جلسه اقتصادی است و در کراچی هم یک جلسه اقتصادی است و امیدواریم بخش خصوصی ما فرصت کند در این سفر با شرکا و همتایان خود از بخش خصوصی پاکستان آشنا شوند و آنهایی که ارتباطاتی داشتند، ارتباطات را گسترده‌تر کنند و زمینه برای همکاری بیشتر فراهم شود.»  رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که افزایش قابل‌توجهی در حجم روابط اقتصادی داشته‌ایم، یادآور شد: «هنوز ظرفیت بسیار بیشتری داریم و به‌دنبال این هستیم که با راحت‌تر شدن روابط بانکی و تسهیلات تعرفه ترجیحی بین ۲ کشور به سمت تجارت آزاد و به سمت گسترش همکاری‌ها بین ۲ کشور در حوزه اقتصادی حرکت کنیم.» ظریف یادآور شد: «در حوزه سیاسی روابط بسیار خوب است و رفت و آمدهای بسیار خوبی داشتیم و امیدواریم این رفت و آمدها را گسترش بخشیم.»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه نیز پیش از این درباره سفر ظریف به پاکستان گفت: وزیرخارجه در راس یک هیات سیاسی - تجاری و به دعوت همتای پاکستانی خود، سفر رسمی سه روزه‌ای را به اسلام‌آباد خواهد داشت. قاسمی افزود: وزیر امورخارجه کشورمان در این سفر علاوه بر دیدار با همتای خود، با مقامات عالی‌رتبه پاکستانی از جمله نخست‌وزیر، وزیر کشور، رئیس مجلس و فرمانده ارتش این کشور دیدار و درخصوص بسط و گسترش هرچه بیشتر روابط در همه زمینه‌های مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل‌نظر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین از جمله اهداف این سفر را تلاش برای تسهیل و ایجاد زمینه‌های لازم در جهت گسترش روابط اقتصادی و تجاری فی‌مابین، به‌ویژه بخش‌های خصوصی دو کشور عنوان کرد و گفت: یک هیات ۳۰ نفره از بخش‌های مختلف بازرگانی، اقتصادی و تجاری کشورمان، وزیر امورخارجه را در این سفر همراهی می‌کند. در همین راستا، دو نشست تجاری نیز بین فعالان و مسوولان تجاری و اقتصادی دو کشور در شهرهای اسلام‌آباد و کراچی برگزار می‌شود که ظریف در این نشست‌ها شرکت و سخنرانی خواهد کرد.