وی با بیان اینکه تا این لحظه تصمیم قاطعی برای تلگرام گرفته نشده است، اظهار کرد: هیچ زمان‌بندی برای فیلتر وجود ندارد. نگاه ما این است که فضای مجازی فراتر از یک پیام‌رسان است. فضای مجازی محیط گسترده سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی زیست‌محیطی است و باید نگاه ما توسعه‌ای باشد.

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی درباره تهدیدات و فرصت‌های پیام‌رسان تلگرام نیز اظهار کرد: بحث تهدید تلگرام همزمان با توسعه تلگرام در کشور آغاز شده است. دو دیدگاه در کشور وجود دارد؛ دیدگاه اول معتقد است که تهدیدهای تلگرام بر فرصت‌های آن غالب است. به هر حال تلگرام فرصت‌هایی هم دارد و مردم ایران را شبکه‌ای کرده و تعداد کاربران شبکه‌ای رسانه‌ای را در کشور افزایش داده است، همچنین تا حدودی در سواد رسانه‌ای مردم موثر بوده است. وی افزود: از طرف دیگر نیز تهدیدات جدی از سوی مخالفان این پیام‌رسان مطرح می‌شود که به‌دلیل گمنامی گسترده‌ای که در تلگرام وجود دارد، عملا مورد سوءاستفاده وسیع طیفی از خلافکاران اقتصادی مانند قاچاقچیان مواد مخدر تا خلافکاران اخلاقی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی قرار می‌گیرد. آنها از این پیام‌رسان به‌عنوان یک سکو برای رواج فساد و تهدید استفاده می‌کنند.

او بابیان اینکه پیام‌رسان تلگرام به این دلیل که هم پیام‌رسان، هم شبکه و رسانه اجتماعی است، در دنیا منحصربه‌فرد است گفت: با بررسی‌های فنی، به این نتیجه رسیدیم که بهترین ادیتور فارسی در تلگرام است. تلگرام حتی این ادیتور را برای زبان روسی که زادگاهش بوده، ندارد. این ویژگی حتی برای زبان‌های فرانسوی و آلمانی وجود ندارد. به هر حال تلگرام، به بحث مربوط به قوم شناسی دیجیتالی که به تفاوت رفتار کشورها نسبت به فضای دیجتالی می‌پردازد، توجه کرده است. دبیر شورای‌عالی فضای مجازی کشور در ادامه گفت: در ایران به‌رغم بازبودن شبکه‌هایی مانند لاین، ایمو و واتس‌اپ، مدل تلگرام مورد توجه قرار گرفته است. شاید علت این مساله علاقه‌مندی مردم ایران به سیستم‌های یک‌طرفه باشد. زمانی که وبلاگ در کشور ما آمد نیز شاهد یک پیک رفتاری در ملت ایران بودیم. مردم ایران توجه زیادی به وبلاگ کردند به‌نحوی‌که ایران مقام هفتم دنیا را در حوزه وبلاگ به‌دست آورد. وی اظهار کرد: در رابطه با فیلترینگ در کشور، کارگروهی تحت عنوان تعیین مصادیق مجرمانه وجود دارد که در قوه‌قضائیه تشکیل می‌شود و نمایندگان سه قوه در آن حضور دارند. همچنین ۶ وزیر و تعدادی از نمایندگان مجلس در آن حضور دارند. من از بسته شدن اپلیکیشن‌های قبلی دفاع نمی‌کنم ولی یکی از مشکلات اساسی وی‌چت، داشتن قابلیت NEAR BY بود که حریم خصوصی افراد را به خطر می‌انداخت و از آنجا که در ایران، حریم خصوصی زنان با آنچه در چین و ژاپن وجود دارد، متفاوت است، این اقدام صورت گرفت.

وی با اشاره به فیلتر شدن وایبر اظهار کرد: محدود کردن این اپلیکیشن به‌دلیل مالکیت اسرائیلی آن بود. اقدامات انجام شده در قبال این دو اپلیکیشن موفق بود و آنها کاربران خود را در ایران از دست دادند؛ بنابراین فیلتر سیاست ناموفقی نبوده است. بر خلاف تبلیغی که می‌کنند، فیلتر موثر است اما درمان نیست. رئیس مرکز ملی فضای مجازی افزود: در رابطه با تلگرام به دلیل ملی و فراگیر بودنش، بحث بود که تصمیم‌گیری درباره آن در شورای‌عالی فضای مجازی انجام شود اما حوادث دی‌ماه سال گذشته باعث شد تا این تصمیم در شورای‌عالی امنیت ملی صورت گیرد. این موضوع هنوز سیال است که باید در کجا تصمیم‌گیری شود اما به هیچ عنوان معتقد نیستیم که باید به تلگرام تنها به‌عنوان یک «تهدید امنیتی» نگریسته شود.