مکرون در پایان سفر بن‌سلمان، در نشستی با خبرنگاران ابتدا بیانیه‌اش را خواند و برای چندمین‌بار گفت برجام راه بازرسان بین‌المللی برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایران را باز کرده ولی باید یک توافق متمم برای محدود کردن برنامه موشکی بالستیکی، به آن اضافه شود. امانوئل مکرون در جمع‌بندی این بحث گفت: «ما درخصوص برجام نظرات متفاوت ولی هدفی مشترک داریم.»مکرون افزود: «در ماه‌های آینده با عربستان سعودی و دیگر شرکایمان درباره مقابله با برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور رایزنی خواهیم کرد. مقابله با توسعه‌طلبی ایران باید ابتدا از چند کشور از جمله عراق و سوریه آغاز شود.»

رئیس‌جمهور فرانسه بازهم درخصوص آسیای غربی سخن گفت و در ادعاهایی ادامه داد: «یکی از گام‌هایی که باید برداشته شود، این است که اطمینان یابیم انتخابات پارلمانی عراق بدون دخالت خارجی، ازجمله اثرگذاری ایران، برگزار شود. معتقدیم که بحران یمن باید از طریق سیاسی حل و فصل شود. در عین‌حال، ما هیچ‌گونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک را که امنیت عربستان سعودی را تهدید کند، تحمل نمی‌کنیم.»مکرون بازهم درخصوص برجام سخن گفت و تصریح کرد که براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به برجام پایبند بوده است؛ رئیس‌جمهور فرانسه هشدار داد که در صورت مرگ برجام، تضمینی نیست که ایران راه کره‌شمالی را نرود.

امانوئل مکرون درخصوص سوریه و حمله شیمیایی ادعایی در منطقه دومای غوطه شرقی هم سخن گفت. مکرون که در سخنانش بارها از لزوم پایبندی به قوانین بین‌المللی سخن گفته بود، در اینجای بحث گفت: «خط قرمز ما در سوریه، هدف قرار گرفتن شهروندان سوری و استفاده از سلاح شیمیایی است و این ارتباطی به مباحث جاری در شورای امنیت سازمان ملل متحد ندارد. ما درحال رایزنی با آمریکا و انگلیس هستیم تا تصمیم نهایی خود را درخصوص حمله احتمالی به تسلیحات شیمیایی سوریه اخذ کنیم. هر حمله احتمالی، آسیبی به متحدان سوریه نخواهد رساند.» مکرون قول داد که این تصمیم ظرف چند روز آینده اتخاذ شود.

اتهام‌زنی بن‌سلمان علیه ایران

در ادامه شاهزاده سعودی سخن گفت. وی ابتدا به اتهام‌زنی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخت و مدعی دلسوزی عربستان برای شهروندان ایرانی شد.ولیعهد عربستان که کشورش خاستگاه اصلی القاعده و تفکر پشتیبان این گروه است، همچنین مدعی حمایت ایران از این گروه تروریستی شد و گفت: «ما می‌دانیم چگونه با ایران مقابله کنیم.»بن‌سلمان درخصوص برجام هم سخن گفت.  وی گفت که ایران این‌روزها یک یا دو سال با ساخت بمب هسته‌ای فاصله دارد ولی در سال ۲۰۲۵ (سال پایان برخی تعهدات برجامی ایران)، این کشور تنها چند روز با ساخت سلاح اتمی فاصله خواهد داشت و عربستان نمی‌خواهد چنین اتفاقی رخ دهد چون در آن صورت «وضعیت خاورمیانه بسیار خطرناک می‌شود.»

اختلاف بر سر اصلاح برجام

همچنین خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: «عادل الجبیر وزیر امورخارجه عربستان گفته که مشخص نیست مذاکرات بین آمریکا و اروپا برای اصلاح توافق هسته‌ای ایران کارساز باشد.»رویترز سه‌شنبه شب در گزارشی افزود: «الجبیر در جمع خبرنگاران در پاریس گفت که به باور او انگلیس، فرانسه و آلمان توافق کرده‌اند که باید به برنامه موشکی ایران و اقدامات آن در منطقه اشاره شود، اما با نظر آمریکا، عربستان و اسرائیل درباره لزوم اصلاح توافق هسته‌ای، مخالفت کرده‌اند.»وی با ادعای اینکه «این توافق (برجام) نقص دارد و توافق‌نامه باید اصلاح شود»، افزود: «معتقدم که موضع آنها (اروپایی‌ها) این است که اگر توافقی انجام می‌شود، نباید آن را دوباره باز کرد.»مقامات اروپایی گفته‌اند گفت‌و‌گوهای بعدی آنها با مقامات آمریکایی در واشنگتن صورت می‌گیرد. دو دیپلمات اعلام کردند که امید اندکی است که در نهایت توافق حفظ شود.

به گزارش «ایرنا» دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا ۱۲ ژانویه (۲۲ دی ۹۶) به قدرت‌های اروپایی حاضر در برجام اولتیماتوم داد که باید آنچه را که «معایب فاجعه‌بار» توافق هسته‌ای خواند، اصلاح کنند، در غیر این صورت او ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) از توافق هسته‌ای خارج می‌شود.نخست‌وزیران انگلستان و آلمان و رئیس‌جمهوری فرانسه و نیز فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از اعلام این موضع ترامپ تاکید کردند که برجام موفق بوده است و باید حفظ شود.الجبیر همچنین با ادعای اینکه «دیگر نمی‌توان برای متوقف کردن اقدامات منطقه‌ای ایران منتظر ماند» گفت که ترامپ تصریح کرده است که «توافق نکردن بهتر از یک توافق بد است.»

سخنان وزیر امورخارجه سعودی درباره اقدامات منطقه‌ای ایران درحالی بیان شده است که عربستان از فروردین ۱۳۹۴ حمله نظامی به یمن را آغاز کرده است که تاکنون به مرگ هزاران نفر از جمله شمار زیادی کودک انجامیده و نتیجه مورد نظر دولت سعودی را برای بازگرداندن عبدالربه‌منصور هادی رئیس‌جمهوری مستعفی یمن نیز در پی نداشته است.همچنین به گزارش تارنمای کانادایی گلوبال ریسرچ، عربستان سعودی از مهم‌ترین کشورهایی است که از گروه تروریستی داعش حمایت می‌کند.عربستان همچنین از همه گروه‌های مسلح تندرو در سوریه از جمله تروریست‌های شهر درعای سوریه، حمایت‌های مالی و تسلیحاتی کرده است.وزارت امور خارجه آمریکا نیز صحت این امر را تایید کرده است و مطابق یکی از همین اسناد، جان کری وزیر امورخارجه وقت آمریکا به مساله حمایت عربستان از تروریسم بدون هیچ شک و تردیدی واقف بود.