به گزارش میزان، جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران روز گذشته در جمع کارکنان دادسرای پولی - بانکی که به منظور معارفه سرپرست جدید این دادسرا صورت گرفت، افزود: دستگاه قضایی نشان داده است که با هیچ جریان و گروهی عقد اخوت ندارد، همان طور که در قبل از عید برخی از سران یک جریان سیاسی دستگیر شده و برخی می‌گفتند که این دستگیری‌ها به دلیل ایام نوروز به تأخیر بیفتد، اما قوه قضائیه و دادستانی در راستای سیاست مبارزه با فساد با هر گروه و هر جریان بدون تبعیض، با رعایت حقوق متهمان اقدام کرده است.

تداوم تحقیقات در پرونده محیط زیست

دادستان تهران با اشاره به آخرین وضعیت پرونده محیط زیست گفت: این پرونده از جمله پرونده‌های مهمی است که دادسرای تهران به آن رسیدگی می‌کند و خودکشی یکی از متهمان این پرونده در ابتدای شکل‌گیری آن،که حاشیه‌هایی را به همراه داشت وتحقیقات دادسرا را تا مدتی متوقف کرد؛ اما اظهارات برخی متهمان در جریان تحقیقات، موید خروج اطلاعات مهم و استراتژیک کشور تحت پوشش محیط‌زیست است که آسیب‌های زیادی را در پی داشته است. جعفری دولت‌آبادی خروج یکی از افراد مرتبط با این پرونده از کشور را ناشی از نتایج تحقیقات دانست و گفت: اگر عده‌ای فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند، ناشی از اهمیت تحقیقات مقدماتی در پرونده است و اگر امروز در برخی از سایت‌ها می‌خوانیم که فلان آقا از کشور خارج شده است، به پیش رفتن تحقیقات برمی‌گردد؛ چرا که برخی متهمان فهمیده‌اند که در حال نزدیک شدن به آنها هستیم، حال اگر کسی از کشور خارج شده است، بالاخره روزی بر می‌گردد و به قول معروف، دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد.

دادستان تهران ادامه داد: اگرچه متهم اصلی این پرونده خودکشی کرد، اما برخی متهمانی که اکنون دادستانی مشغول تحقیقات از آنان است، مطالب قابل توجهی را بیان کرده و آنچه را که گفته و رصد شده نیز درست بوده است. وی همچنین گفت: این افراد پوشش‌هایی برای خروج اطلاعات کشور به خارج بودند و در اظهارات یکی از متهمان عنوان شده که در خارج از کشور نیز این کار‌ها را انجام می‌داده و آموزش دیده وارد کشور شده و در حوزه خارجی اقداماتی مشابه انجام داده است. جعفری دولت آبادی تصریح کرد: یکی از متهمان حقوق ماهانه دریافت می‌کرده، کامپیوتر امن داشته، ماهانه گزارش می‌داده و به سفارت مرتبط با سرویس در لندن یا کشور‌های دیگر مراجعه می‌کرده و تبادل اطلاعات داشته و امروز فهمیده است بهترین راه گفتن حقایق پرونده است. دادستان تهران نتایج تحقیقات را دلیلی برای رد ادعای مطرح شده از سوی برخی در زمان تشکیل این پرونده دانست و گفت: تحقیقات نشان داد هیاهو‌هایی که در آن ایام صورت گرفت و دادستانی را متهم کردند که هیچ چیز در این پرونده وجود ندارد، درست نبوده است.

حل مشکلات ارزی راهکار‌های قضایی ندارد

دادستان تهران با تاکید بر این‌که دادسرای پولی - بانکی برای مهار جرائم این حوزه تأسیس شده است، افزود: این دادسرا تشکیل شده تا دستگاه‌هایی که پرونده‌های مرتبط با جرائم اقتصادی را به دادستانی ارسال می‌کنند، نقش بیشتری در این زمینه ایفا کنند. جعفری دولت‌آبادی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه اقتصادی شکل می‌گیرد، اظهار کرد: وقتی بانک‌ها نظارت نمی‌کنند و موسسات غیرمجاز رشد می‌کند و در نهایت خروجی آن به تشکیل پرونده در دستگاه قضایی منجر می‌شود، مشکلات از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل می‌شود. وی با انتقاد از اینکه در سال‌های گذشته استفاده از سپرده‌های ارزی مورد توجه قرار نگرفت و همین امر باعث بی‌اعتمادی مردم شده است، گفت: در مبارزه با جرائم ارزی از سوی دستگاه قضایی که بخشی از آن مربوط به تعزیرات و بخشی در حوزه دادستانی است، رویکرد حمایتی که تاثیرگذار نیز خواهد بود، ادامه دارد؛ اگرچه حل مشکلات ارزی الزاماً راهکار‌های قضایی و انتظامی ندارد. هم‌چنین قوه قضائیه در مواردی که قرار است با متهمان پرونده‌های ارزی برخورد شود، حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.

آخرین وضعیت پرونده خیابان پاسداران

دادستان تهران هم‌چنین از صدور ۳۵۰ فقره کیفرخواست در مورد متهمان آشوب‌های اسفندماه در خیابان پاسداران تهران خبر داد و اعلام کرد تعدادی از پرونده‌ها با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است.