در صورت تضمین منافع ایران در برجام می‌مانیم عكس: ایرنا

رئیس‌جمهوری خارج شدن یک‌طرفه آمریکا از برجام را اقدامی خلاف اخلاق، عرف و مقررات بین‌المللی دانست و تصریح کرد: تعهدات دولت‌ها در نظام بین‌الملل ادامه‌دار بوده و هیچ دولتی نمی‌تواند تعهدات دولت قبل را که براساس مقررات سازمان ملل تایید شده، برهم بزند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه هفته گذشته در سخنانی خروج کشورش از توافق هسته‌ای (برجام) را اعلام و فرمان بازگشت تحریم‌های ایران را امضا کرد. به‌دنبال این اقدام مقامات سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در سخنانی ضمن انتقاد از اروپا اعلام کردند که بدون حضور آمریکا در برجام باقی می‌مانند. در همین راستا محمدجوادظریف، وزیر امورخارجه شنبه‌شب در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی متشکل از مقاماتی از وزارت نفت، صنعت و معدن، بانک مرکزی، راه و شهرسازی، سرمایه‌گذاری خارجی و مدیرانی از وزارت خارجه و نیز مجید تخت‌روانچی معاون سیاسی رئیس‌جمهوری راهی پکن شد تا اولین سفر برجامی‌اش را پس از خروج آمریکا از برجام کلید بزند.

ظریف همچنین قرار است در ادامه سفرش به چین به روسیه و بلژیک سفر کرده و با مقامات این کشورها و اتحادیه اروپا نیز دیدار و گفت‌وگو کند. ظریف قرار است در بروکسل با وزیران خارجه انگلیس، آلمان، فرانسه و فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و رایزنی کند و آخرین تحولات و موضوعات مربوط به توافق هسته‌ای ایران و پنج کشور را بدون حضور آمریکا مورد بررسی قرار دهند. حسن روحانی رئیس‌جمهوری سه‌شنبه شب پس از اعلام خروج آمریکا از برجام درسخنانی اعلام کرد که در‌صورتی‌در توافق هسته‌ای با همراهی اروپایی‌ها باقی می‌ماند که این کشورها به‌علاوه چین و روسیه مسیرها و راهکارهایی را برای تامین منافع ایران حاصل از ماندن در برجام معرفی کنند. از همین رو نخستین مذاکرات برجامی وزیر امور خارجه با اروپا و دو کشور چین و روسیه پس از خروج آمریکا از برجام نقش تعیین‌کننده‌ای در باقی ماندن ایران در برجام خواهد داشت در غیر این صورت ایران نیز از برجام خارج خواهد شد.

توافق در حوزه اقتصادی

رئیس‌جمهوری سریلانکا شامگاه شنبه در راس یک هیات بلندپایه برای انجام مذاکرات مشترک و امضای چند سند با دولت جمهوری اسلامی ایران، وارد تهران شد و صبح دیروز به‌طور رسمی از سوی رئیس‌جمهوری در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد مورد استقبال قرار گرفت.

در همین راستا حسن روحانی روز گذشته در دیدار با «مایتریپالا سیریسنا» رئیس‌جمهوری سریلانکا در کنار طرح موضوع برجام، به روابط دو کشور و همکاری‌های تهران و کلمبو در زمینه‌های مختلف اشاره کرد. رئیس‌جمهوری در یک نشست خبری روابط ایران و سریلانکا را در همه زمینه‌ها و به‌ویژه اقتصادی رو به توسعه خواند و تاکید کرد که دو کشور در حوزه‌های اقتصادی مورد علاقه به توافقات خوبی رسیده‌اند و شرکت‌های ایرانی آماده‌اند فعالیت‌های خود را در این کشور گسترش دهند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری دو کشور به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است، اظهار کرد: در گفت‌وگوهای امروز فروش نفت، مواد پتروشیمی، مصالح ساختمانی، ارائه خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا مورد گفت‌وگو قرار گرفت. همچنین ایران با توجه به سابقه ساخت سد و نیروگاه و احداث شبکه انتقال برق در سریلانکا، آماده ادامه فعالیت در این زمینه بوده و همچنین آمادگی خود را برای ارائه خدمات دیگر از جمله ساخت و توسعه پالایشگاه و احداث راه‌آهن در سریلانکا اعلام کرده و به تفاهماتی رسیدیم. روحانی اظهار کرد: امیدوارم در دوازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور که به‌زودی در تهران برگزار خواهد شد، همه موضوعاتی که در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و خدمات فنی و مهندسی در نشست امروز مورد بحث قرار گرفتند، پیگیری شوند. به گزارش «ایلنا» روحانی با اشاره به جاذبه گردشگری دو کشور گفت: باتوجه به جاذبه‌های فراوان ایران و سریلانکا امیدواریم رفت‌وآمد و تسهیلات با پرواز مستقیم کلمبو تسهیل شود. روحانی همچنین گفت: برای سفر رئیس‌جمهوری سریلانکا اهمیت قائلیم و امیدواریم این سفر، سرآغازی برای تحولی جدید در روابط دو کشور باشد. همچنین امیدوارم بتوانیم در فرصت مناسب به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری سریلانکا به این کشور سفر کنیم.

دعوت از سرمایه‌گذاران ایرانی

«مایتریپالا سیریسنا» رئیس‌جمهوری سریلانکا نیز با تاکید بر اینکه دو کشور باید تلاش خود را برای ارتقای سطح مناسبات اقتصادی و تجاری افزایش دهند، افزود: ایران یکی از خریداران عمده چای سریلانکاست و سریلانکا نیز از مشتریان نفت جمهوری اسلامی ایران است، لذا در گفت‌وگوهایمان تقاضا کردیم که صادرات نفت ایران به سریلانکا افزایش یافته و نیازهای ما در این زمینه ازسوی ایران تامین شود. رئیس‌جمهوری سریلانکا با دعوت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایران برای سرمایه‌گذاری در سریلانکا تصریح کرد: تسهیلات مناسبی برای تشویق سرمایه‌گذاران در سریلانکا در نظر گرفته‌ایم تا مناسبات تجاری و اقتصادی خود با دیگر کشورها و از جمله ایران را افزایش دهیم و پیشاپیش از همه تلاش‌ها و مساعدت‌های ایران برای توسعه سریلانکا قدردانی می‌کنم. همچنین با حضور روسای جمهور دو کشور پنج سند همکاری مشترک میان ایران و سریلانکا به امضا رسید. رئیس‌جمهوری ۱۹ مهرماه ۹۵ در حاشیه اجلاس سران مجمع گفت‌وگوی ‌همکاری‌های آسیا در بانکوک با همتای سریلانکایی خود دیدار و گفت‌وگو کرده بود.