لاریجانی: اقدام آمریکا در مساله‌ هسته‌ای ایران بی‌پاسخ نمی‌ماند عكس: باشگاه خبرنگاران

رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز باحضور در این نشست، با تاکید بر اینکه آمریکا پایبند به هیچ تعهدی نیست، گفت: آنها درباره‌ محور مقاومت دچار اشتباه محاسباتی شدند. قطعا این اقدام آنها در انتقال سفارت خود از تل آویو به قدس و مساله هسته‌ای ایران بدون پاسخ نمی‌ماند. چنین اقداماتی باعث افزایش تنش در منطقه و جهان می‌شود. براساس آنچه «ایسنا» از این نشست اضطراری گزارش داده است، علی لاریجانی در نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین در اتحادیه بین‌المجالس اسلامی گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا در ۶ دسامبر ۲۰۱۷ بیت‌المقدس پایتخت دائمی فلسطین را به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد و به آن مشروعیت بخشید و گفت که می‌خواهد در ۱۴ مه ۲۰۱۸ یعنی ۲۴ اردیبهشت سال ۹۷ در «روز نکبت» همزمان با سالروز تاسیس رژیم نامشروع صهیونیستی برای انتقال سفارت خود به قدس شریف اقدام کند.

لاریجانی تاکید کرد که باید کشورهای اسلامی با وحدت و همدلی نسبت به این تقسیم نادرست و بی‌خردانه رئیس‌جمهوری آمریکا اقدامات جدی‌تری را انجام دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مخالفت بسیاری از کشورهای عربی با تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت: این مخالفت نیاز به حمایت‌های جدی‌تر و اقدامات عملی دارد. امروز همگان دریافته‌اند رفتارهای آمریکا باعث آشفتگی و گسستگی در صحنه بین‌المللی و ناامنی در جهان شده است. لاریجانی توضیح داد: دولت آمریکا پایبند به هیچ تعهدی نیست. یک روز توافقات بین‌المللی آب و هوا را به هم می‌زند، دیگر روز نیز توافقات مربوط به تعرفه‌های گمرکی با چین و اروپا را زیر پا می‌گذارد و سپس با فشارهای مختلف حرف خود را درباره اروپا پس می‌گیرد. روز دیگر خلاف حقوق بشر برای اتباع برخی کشورهای اسلامی قوانین غیرعادلانه وضع کرده و مرزهای این کشور را می‌بندد. اکنون نیز از توافق ۱+۵ با ایران خارج می‌شود، توافقی که به درخواست خود آمریکا بوده است. روز دیگر می‌گوید در سوریه نمی‌ماند و از برخی کشورها برای ماندن در سوریه پول می‌خواهد و بعد سوریه را بمباران می‌کند. لاریجانی با بیان اینکه آمریکا سال‌هاست از تروریست‌ها حمایت می‌کند، گفت: آنها خودشان اذعان کردند که داعش را ایجاد کرده و بعد علمدار مبارزه با داعش می‌شوند، این اقدام آنها نشان می‌دهد که دولت آمریکا دچار بحران تصمیم‌گیری شده و ناپخته به صحنه بین‌المللی نگاه می‌کند. به گفته رئیس مجلس، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا توانایی تشخیص پیامدهای طولانی‌مدت اقدامات خود را ندارد. لازم است مسوولان کنونی آمریکا درباره تصمیم‌گیری نسبت به قدس و محور مقاومت دچار اشتباه محاسباتی نشوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: بدانید این اقدامات درباره فلسطین و مساله هسته‌ای ایران بدون پاسخ نمی‌ماند، اقداماتی که باعث افزایش تنش و ناامنی در جهان کنونی می‌شود. هزینه این اقدامات را باید پرداخت کنید. لاریجانی با محکوم کردن اقدامات ضد انسانی رژیم صهیونیستی و بیانیه وزارت خارجه آمریکا گفت: درخواست ما این است که کشورهای اسلامی با آزادی‌خواهان جهان و مجامع بین‌المللی نسبت به این اقدام آمریکا عکس‌العمل جدی نشان دهند چون در شرایط فعلی شاهد سکوت برخی کشورهای جهان اسلام و نزدیک شدن برخی کشورهای عربی به رژیم صهیونیستی و تلاش برای عادی‌سازی روابط با رژیم نامشروع صهیونیستی هستیم. لازم است که همه به این موارد واکنش نشان دهند. وی با اشاره به راهپیمایی بازگشت از سوی فلسطینی‌ها گفت: ملت فلسطین می‌خواهد برای سرنوشت خود تصمیم‌گیری کند و به دنبال بازگشت به سرزمین‌های اشغالی هستند. در این شرایط آمریکا و رژیم صهیونیستی بدانند که اقدام‌شان در انتقال سفارت آمریکا برای رژیم صهیونیستی بدون پاسخ نمی‌ماند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی با شکست‌های متعدد دچار به‌هم‌ریختگی شده است، گفت: اکنون نیز با ایجاد روش‌های نوین مقاومت از یکسو و به وجود آوردن ماجراجویی در صحنه بین‌المللی دچار به‌هم‌ریختگی شده است، با راهپیمایی اخیر مردم فلسطین نیز هراس دارد و فکر نمی‌کرد که با چنین راهپیمایی روبه‌رو شود. عملا این وحدت مردم فلسطین، رژیم صهیونیستی را دچار مشکل کرده است. اکنون زمانی است که ملت‌های اسلامی باید با اراده و وحدت از مردم فلسطین حمایت کنند. لاریجانی با تاکید بر اینکه مساله فلسطین، دفاع از جهان اسلام و امت اسلامی است، گفت: دفاع از قدس شریف وظیفه جهان اسلام است. کشورهای اسلامی می‌توانند با اتخاذ اقدامات عملی از جمله تحریم مراودات سیاسی با رژیم صهیونیستی و شکایت به دیوان بین‌المللی دادگستری، رای مشورتی دادگاه را اخذ کرده و از عادی شدن تحولات اخیر در فلسطین جلوگیری کنند.

رئیس مجلس تاکید کرد: امروز مساله امت اسلامی حکم می‌کند که کشورهای اسلامی در صف واحد و یکپارچه با مردم فلسطین همراهی کرده و با اقدام آمریکا مخالفت کنند.