طی چند روز گذشته برخی چهره‌های اصولگرا و برخی نهادها ماهیت برجام را در سخنان و بیانیه‌هایی زیر سوال برده بودند. در اولین واکنش روز چهارشنبه گذشته برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس اقدام به آتش‌زدن نمادین برجام و پرچم آمریکا کردند. اقدامی که البته ازسوی بسیاری از نمایندگان و برخی از چهره‌های سیاسی با انتقاد مواجه شد. در ادامه روز جمعه هفته گذشته محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق نیز با انتشار بیانیه‌ای به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تلاش دولت برای حفظ توافق در مذاکره با اروپا واکنش نشان داد و گفت که با مذاکرات مخفیانه‌ای که ایران و آمریکا در سال ١٣٩١ در عمان انجام دادند، در آن مقطع مخالف بوده و این را همان زمان در حضور «مقامات ارشد» بیان کرده بود.

در ادامه روز یکشنبه هفته جاری مجلس خبرگان رهبری با صدور بیانیه‌ای که به امضای آیت‌الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رسیده بود، اعلام کرد که در مواردی خطوط قرمز موردنظر مقام معظم رهبری در برجام رعایت نشده است. در این بیانیه همچنین بر لزوم عذرخواهی رئیس‌جمهوری، از مردم به‌خاطر خسارت‌های وارده در برجام تاکید شده بود. از این رو دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت در واکنش به این موضع‌گیری‌ها درخصوص برجام در اطلاعیه‌ای در ۸ بند اعلام کرد: متاسفانه آنان که باید عذرخواه مواضع نادرست خود در گذشته باشند، طلبکارانه به دستاوردهای ملی می‌تازند و حاضر نیستند به این سوال پاسخ دهند که خسارت‌های تحریم ظالمانه بر ملت ایران چه میزان بوده و برای پیشگیری به موقع از آن خسارت‌ها چه کرده‌اند؟ آنها هیچ گاه حاضر نیستند از ناتوانی خود در ارائه راه‌های جایگزین برجام سخن بگویند و صادقانه بابت رویکرد غلط و کارشکنی‌های خود در روند پیشرفت کشور، از ملت عذرخواهی کنند. آنها در تعارضی آشکار، هم دلواپس حضور آمریکا در برجام بوده‌اند و هم شاکی خروج آمریکا از برجام. مدیریت مسوولانه کشور، عرصه تناقض‌گویی نیست؛ بلکه نیازمند تصمیم قاطع و عمل شجاعانه است.

تامین منافع ملی، راهبرد اصلی در مذاکرات

به گزارش «ایسنا» در بخش دیگر اطلاعیه دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان منتخب ملت، از ابتدا خود را موظف به تحقق خواست مردم در تعامل سازنده با جهان و تلاش خستگی‌ناپذیر برای رهایی کشور از بند تحریم‌های ظالمانه و لغو قطعنامه‌های خطرناک شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌دانسته است و در این راه همواره تابع سه اصل عزت، حکمت و مصلحت بوده و تیم مذاکره‌کننده نیز تمام تلاش خود را برای کسب بیشترین منافع و اعطای کمترین امتیاز به کار بسته است.

این اطلاعیه می‌افزاید: راهبرد اصلی و اعلام شده دولت، در مذاکرات طولانی با شش کشور و اتحادیه اروپا، تامین منافع ملی بوده است و در این مسیر، هیچ‌یک از حقوق، توانایی‌ها و ظرفیت‌های راهبردی کشور مورد مذاکره و معامله قرار نگرفته است؛ بلکه بهانه‌های واهی برای متهم کردن ایران را از دست بدخواهان گرفته و حقوق مسلم ملت ایران را برای پیشرفت و حضور عزتمندانه در اقتصاد جهانی تثبیت کرده است. در ادامه این اطلاعیه آمده است: برجام از نظر جهانیان، یک دستاورد بی‌نظیر در عرصه‌ دیپلماسی و صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است. شکستن اجماع جهانی علیه ایران، رسوایی صهیونیست‌ها، برچیده شدن تحریم‌های بین‌المللی و به رسمیت شناخته شدن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشور بخشی از دستاوردهای برجام به شمار می‌رود.

انتقاد شدید از حمله به دولت

دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت در ادامه می‌افزاید: دولت آمریکا که همواره، مجامع بین‌المللی را در حمایت از خود بسیج می‌کرد و کشورها را با الزام به تحریم، در مقابل ایران قرار می‌داد، اینک با صهیونیست‌ها تنها مانده و شاهد حمایت جهانی از موضع منطقی و عزتمندانه ایران اسلامی است. در بند ۵ این اطلاعیه آمده است: رئیس‌جمهور فعلی آمریکا مدعی است در جریان برجام کاملا متضرر شده است و ایران را کشوری می‌داند که بدترین توافق را به او تحمیل کرده است. او خروج از برجام را پاسخی برای تحقیر آمریکا در برابر ایران می‌داند. در چنین شرایط خطیری که وحدت ملی یک ضرورت است، سوال این است که حمله به دولت و تخریب دستاوردهای کشور که همراه با افزایش قدرت دفاعی و تقویت جایگاه منطقه‌ای ایران به دست آمده است، هم‌صدایی با چه جریانی و ریختن آب به آسیاب چه کسانی است؟

تاکید بر وحدت و انسجام

دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت در ادامه ضمن تاکید بر اینکه در شرایط جدید نیز برای مقابله موثر با اقدام تحریک‌آمیز آمریکا و تضمین‌ انتفاع ایران از برجام، تدابیر لازم اتخاذ شده و در حال اجرا است، تاکید می‌کند: در شرایط حساس کنونی که بار دیگر، دولت زیاده‌خواه آمریکا، زبان به تهدید ایران گشوده است، از همه شخصیت‌ها و گروه‌های وفادار به انقلاب اسلامی انتظار می‌رود که با پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری، به انسجام و وحدت ملی مدد رسانند و با حمایت از مواضع دولت در صحنه بین‌المللی، به جهانیان نشان دهند که مردم ایران یکپارچه و یکصدا، در مقابل ناقضان عهد، ایستادگی و از حقوق خود دفاع خواهند کرد.

نامه مطهری به احمد جنتی

اما این تنها دولت نبود که روز گذشته به مواضع اخیر درقبال برجام واکنش نشان داد. علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای‌اسلامی نیز دیروز در نامه‌ای خطاب به احمد جنتی به نامه مجلس خبرگان درباره برجام واکنش نشان داد. به گزارش «ایرنا» مطهری در این نامه با بیان اینکه در نامه‌ای که در ارتباط با خروج آمریکا از برجام نوشته‌اید، چند نکته قابل تامل است، نوشت: در این نامه از طرفی پذیرفته‌اید که برجام با نظر مقام رهبری امضا شده است و از طرف دیگر از رئیس‌جمهور خواسته‌اید که به‌خاطر خسارت‌های وارده ناشی از برجام از مردم عذرخواهی کند. آیا این دو سخن تناقض و احیانا تعریض ناخواسته به مقام رهبری نیست؟ همچنین گفته‌اید در صورت اخذ نشدن تضمین‌های جدی و محکم از اروپایی‌ها، خروج از برجام تکلیف شرعی و قانونی دستگاه دیپلماسی خواهد بود. آیا تکلیف شرعی دستگاه دیپلماسی را جنابعالی تعیین می‌کنید یا مقام رهبری؟ همچنین آیا تکلیف قانونی دستگاه دیپلماسی را جنابعالی تعیین می‌کنید یا مجلس؟

در ادامه این نامه آمده است: حقیقت این است که یکی از معضلات کشور ما دخالت نهادهای مختلف در کار یکدیگر است. وظیفه مجلس خبرگان رهبری طبق قانون اساسی، گذشته از انتخاب رهبر در زمان خاص، نظارت بر بقای شرط عدالت در مقام رهبری و نظارت بر دستگاه‌های زیرمجموعه رهبر است. مطهری در پایان نامه‌اش تاکید کرده است: ورود به مسائلی مانند برجام و تعیین‌تکلیف برای رئیس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی از وظایف آن مجلس نیست، برای جنابعالی آرزوی توفیق الهی دارم.

واکنش روزنامه جمهوری اسلامی

همزمان روز گذشته روزنامه جمهوری اسلامی درواکنش به بیانیه اخیر مجلس خبرگان، نوشت: بیانیه‌ای به نام مجلس خبرگان رهبری به مناسبت خروج آمریکا از برجام منتشر شده که نویسنده آن از رئیس‌جمهوری خواسته به این خاطر از مردم عذرخواهی کند. به‌نظر می‌رسد نویسنده این بیانیه رئیس‌جمهوری آمریکا را با رئیس‌جمهوری کشورمان اشتباه گرفته و به جای آنکه خواستار عذرخواهی دونالد ترامپ از مردم ایران به‌خاطر عهدشکنی و خروج از برجام شود، از رئیس‌جمهوری کشورمان خواستار عذرخواهی شده است! در همین حال به گزارش جماران، در پی واکنش‌ها و اظهار بی‌اطلاعی برخی اعضای خبرگان از بیانیه منتسب به مجلس خبرگان در مورد برجام، سایت مجلس خبرگان روز گذشته تیتر بیانیه را به «واکنش رئیس مجلس خبرگان به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام» تغییر داد. به گزارش انتخاب، آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان نیز در یادداشت خود برای روزنامه ایران تاکید کرد که آنچه در بیانیه آمده حداکثر می‌تواند موضع هیات‌رئیسه خبرگان باشد نه کلیت اعضا.