ائتلاف فراکسیونی؟

براساس آنچه پیش از این بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس اعلام کرد، این انتخابات ششم خرداد ماه یعنی یکشنبه آینده برگزار می‌شود؛ موعدی که سه فراکسیون ولایت (اصولگرایان)، امید (اصلاح‌طلبان) و مستقلین ولایی (اصولگرایان معتدل)، یک بار دیگر برای به رخ کشیدن وزن خود در مجلس دهم زورآزمایی می‌کنند.  با این حال احتمالاتی هم درباره تغییر زمان برگزاری این انتخابات وجود دارد؛ احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات‌رئیسه مجلس دیروز در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به زمان برگزاری انتخابات هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه سوم تاکید کرد: هنوز زمان دقیق برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس در سال سوم مشخص نشده است، اما احتمالا در نخستین نشست هیات رئیسه در این رابطه تصمیم‌گیری خواهیم کرد. او گفت: یکی از روزهای هشتم یا نهم خردادماه این انتخابات برگزار خواهد شد که به احتمال قوی همان هشتم خواهد بود. با همه اینها، موضوعی که انتخابات امسال را از سال گذشته متفاوت کرده، تلاش‌ها برای شکل دادن ائتلاف مستقلین و امیدی‌ها برای تصاحب هر چه بیشتر جایگاه‌های هیات‌رئیسه مجلس است.

نواب رئیس

در جبهه مستقلین ولایی به‌نظر می‌رسد نام مسعود پزشکیان و علی مطهری برای جایگاه نواب اول و دوم رئیس مجلس، به‌عنوان کاندیدای نهایی مطرح است؛ نام‌هایی که اصلاح‌طلبان در فراکسیون امید هم احتمالا در فهرست خود قرار داده‌اند. مهرداد بائوج لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس، دیروز در گفت‌وگویی موضع نهایی فراکسیون متبوعش درباره نامزدهای نواب رئیس را اعلام کرد. او به خبرگزاری فارس گفت که با توجه به عملکرد علی مطهری و مسعود پزشکیان و رضایتمندی اعضای فراکسیون مستقلان از فعالیت آنها در سال گذشته گزینه ما به‌عنوان نواب رئیس همین دو شخص است. لاهوتی در این گفت‌وگو تاکید کرد آنچه در فراکسیون مستقلین مطرح است، ائتلاف با دو فراکسیون دیگر در صورت تمایل آنان و ارائه فهرست مشترک است. او همچنین گفت که نباید به گونه‌ای شود که فراکسیون ما به‌صورت مجزا و فراکسیون امید و ولایی هم برای خود لیستی جداگانه ارائه دهند. سخنگوی فراکسیون مستقلین در ادامه با تاکید بر اینکه در حال رایزنی هستیم تا با اجماع نظر هر سه فراکسیون یک لیست واحد ارائه دهیم و آن بدعهدی‌هایی که در دوره قبل رخ داد دیگر اتفاق نیفتد، از تمایل فراکسیون امید برای ارائه فهرست مشترک خبر داد و گفت: تاکنون مذاکراتی در این رابطه صورت گرفته است و فراکسیون امید معتقد به ارائه لیست مشترک است.

کاندیداهای جایگاه ریاست

لاهوتی در ادامه با بیان ارزیابی‌های صورت گرفته در مذاکرات انجام شده درباره ترکیب اعضای هیات‌رئیسه و معرفی آنها گفت: دو گزینه در این حالت وجود دارد که یکی از آنها این است که ما رئیس و نواب آن را حفظ کنیم قطعا رئیس که حفظ شده است و از آنجا که علی لاریجانی رقیب خاصی ندارد به احتمال قوی گزینه هر سه فراکسیون برای ریاست مجلس لاریجانی است. او همچنین موضوع کاندیداتوری عارف را برای ریاست هم منتفی خواند و تاکید کرد که چنین موضوعی وجود ندارد.  البته محمدرضا تابش، عضو هیات‌رئیسه فراکسیون امید در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره برنامه‌های «محمدرضا عارف» رئیس فراکسیون امید برای انتخابات هیات‌رئیسه پارلمان تاکید کرد: هنوز در فراکسیون امید، برای انتخابات هیات‌رئیسه مجلس، وارد مصادیق نشدیم. بعد از اینکه تکلیف ائتلاف مشخص شود، درباره مصادیق در فراکسیون بحث و تبادل نظر می‌شود و به آن ورود می‌کنیم؛ راجع‌به مصادیق در فراکسیون هنوز صحبتی نشده است.

سید ابوالفضل موسوی دیگر عضو فراکسیون امید هم در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس تاکید کرد که هنوز برای معرفی نامزد ریاست مجلس در حال بحث هستیم؛ زمزمه‌هایی ممکن است بین اعضا به گوش برسد ولی نتیجه نهایی در جلسه امروز سه شنبه مشخص می‌شود. او هم کاندیداتوری عارف برای ریاست را به نتیجه ائتلاف موکول کرد و احتمال این نامزدی را رد نکرد. از جبهه اصولگرایان عضو فراکسیون ولایی مجلس که اغلب نزدیک به جبهه پایداری هستند اما خبر جدیدی مبنی‌بر حضور در ائتلاف یا اعلام نام نامزدهای مورد نظر منتشر نشده است. با این حال حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو فراکسیون ولایی دیروز در گفت‌وگو با خبرآنلاین تاکید کرد که اگر از فراکسیون ولایی کسی کاندیدای ریاست مجلس نشود، خود او حتما کاندیدا می‌شود. او درباره ائتلاف هم گفت: به اعتقاد من لزومی ندارد ما با دو فراکسیون دیگر ائتلاف کنیم، بلکه باید به کارآیی افراد نگاه کنیم؛ به نظرم فراکسیون ولایی باید برای همه کرسی‌های هیات رئیسه گزینه معرفی کند.

صندلی‌های حاشیه‌ای

با این همه مهرداد لاهوتی درباره وضعیت سایر نامزدها برای جایگاه‌های دیگر هیات رئیسه مجلس گفت: یکی از راه‌ها برای معرفی سایر اعضای هیأت رئیسه این است که از هر فراکسیون سه نفر برای معرفی انتخاب شود در غیر این صورت گزینه ریاست مشترک است و برای بقیه هم می‌توانیم نامزد مجزا معرفی کنیم. او با بیان اینکه اصل تفاهم هر سه فراکسیون است، گفت: هنوز آن سه نفر مورد نظر فراکسیون مستقلین معرفی نشده‌اند زیرا اگر موضوع ارائه فهرست مشترک با سایر فراکسیون‌ها منتفی شود، بدیهی است که باید تعداد بیشتری معرفی کنیم؛ بنابراین باید دید رایزنی‌ها به چه نتیجه‌ای منتج خواهد شد. سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس همچنین از نشست ویژه‌ای در این هفته خبر داد که قرار است در آن، اعضای هیأت رئیسه هر سه فراکسیون مجلس حضور یابند و بر این اساس تصمیم نهایی برای ارائه لیست انتخابی برای هیات‌رئیسه مجلس اخذ می‌شود.

شرط امیدی‌ها

با همه آنچه سخنگوی مستقلین درباره ائتلاف با سایر فراکسیون‌ها مطرح کرد، اصلاح‌طلبان اما به نظر می‌رسد به‌صورت مشروط با ارائه فهرست مشترک موافقند. شاید دلیل اصلی این موضوع به عهدشکنی مستقلین در انتخابات سال گذشته هیات رئیسه باز گردد. محمدرضا تابش عضو هیات‌رئیسه فراکسیون امید دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم تاکید کرد: قرار است ائتلافی بین فراکسیون‌های «امید»، «مستقلان ولایی» و «نمایندگان ولایی» برای انتخابات هیات‌رئیسه پارلمان شکل بگیرد، اما هنوز این ائتلاف قطعی نیست. او با بیان اینکه هنوز جزئیات چگونگی ائتلاف فراکسیون‌ها برای انتخابات هیات‌رئیسه مجلس مشخص نیست، گفت: اگر ما در فراکسیون امید در این ائتلاف برای انتخابات هیات‌رئیسه مجلس به تفاهم رسیدیم، لیست مشترک می‌دهیم، در غیر این صورت در فراکسیون امید و هر فراکسیون دیگر، کاندیداهای مدنظر خود را برای انتخابات هیات‌رئیسه پارلمان معرفی می‌کنیم. تابش با تاکید بر اینکه اگر در این ائتلاف به توافق نرسیدیم، به‌طور قطع از سوی فراکسیون امید، لیست مستقل برای انتخابات هیات‌رئیسه ارائه می‌دهیم، گفت: طبعا هر فراکسیونی برای انتخابات هیات‌رئیسه پارلمان، لیست کامل دارد.  او احتمال ائتلاف فراکسیون امید با فراکسیون‌های دیگر برای انتخابات هیات‌رئیسه را مشروط دانست و خاطرنشان کرد: اگر مبنای ائتلاف بین فراکسیون‌ها برای انتخابات هیات‌رئیسه مجلس، منطق و عقلانیت باشد و سهم‌خواهی نباشد، براساس وزن فراکسیون‌ها، می‌توانیم ائتلاف انجام دهیم.