به گزارش «تابناک» به نقل از شرق‌الاوسط، منابع فرانسوی بیان کرده‌اند که در داخل ایران برخی از جناح‌ها خواهان و در جست‌وجوی چنین تقابلی بوده، درحالی‌که فرانسه، آلمان و انگلستان در همکاری با چین و روسیه در تلاش برای جلوگیری از رسیدن به «نقطه بدون بازگشت» هستند. در عین‌ حال این منابع در گفت‌وگو با روزنامه سعودی، ایران را به‌خاطر عدم استفاده از فرصت برجام برای عادی‌سازی روابط خود با غرب و کشورهای منطقه سرزنش و ادعا کرده‌اند که در عوض ایران رویکردی تهاجمی در پیش گرفته و برنامه موشکی بالستیک خود را گسترش داده است. این منابع بیان کرده‌اند، برخی حلقه‌های سیاسی در داخل ایالات‌متحده آمریکا، بر این باور هستند که ایران درنهایت زیر فشار تحریم‌های جدید آمریکا زانو می‌زند، درحالی‌که پاریس بر این عقیده است که در واشنگتن هیچ‌کس خواهان جنگ با ایران نیست. اما اسرائیل و برخی قدرت‌های دیگر «غیراسرائیلی» برای چنین جنگی فشار وارد می‌کنند. این درحالی است که مذاکرات ایران و فرانسه درخصوص آینده برجام طی هفته‌های گذشته همچنان در جریان بوده و روز چهارشنبه یک هیات نمایندگی از ایران در پاریس حاضر شده و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در تماسی تلفنی با همتای ایرانی خود حسن روحانی، موضوع توافق هسته‌ای را به گفت‌وگو گذاشته است.

فرانسه خواهان آن است که ایران در توافق هسته‌ای بماند و مذاکره بر سر نقاط اختلافی را که ایالات‌متحده هنگام خروج خود از برجام  روی آنها تاکید کرده است، بپذیرد. در این میان، سه موضوع اساسی، بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران بعد از سال ۲۰۲۵، برنامه موشکی بالستیک و سیاست‌های منطقه‌ای ایران متمرکز است. منابع فرانسوی مدعی شده‌اند، به‌رغم ادعای ایران مبنی بر دفاعی بودن برنامه موشکی، تولید و آزمایش موشک‌های قاره‌پیما و حضور ایران در یمن و سوریه و لبنان نه با هدف حمایت از منافع ملی ایران، بلکه در راستای نابودی زیرساخت‌های کشورهایی است که ایران در آنها مداخله می‌کند. بااین‌حال این منابع بیان کرده‌اند که به‌رغم این موارد، فرانسه همچنان از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند و رئیس‌جمهور این کشور خواهان مذاکره و حل‌وفصل موضوعات فوق با ایران است.  

منابع فرانسوی همچنین درباره تهدیدهای ایران مبنی بر خروج از برجام و از سرگیری برنامه غنی‌سازی اورانیوم به روزنامه الشرق‌الاوسط ادعا کرده‌اند: «ایران در موضعی نیست که بخواهد تهدید کند.» این منابع بیان کرده‌اند، حتی اگر ایران بخواهد هم نمی‌تواند شرکت‌های فرانسوی را مجبور به ماندن در بازار خود کند. شرکت‌های بزرگ فرانسه مانند توتال، ماموریت‌های بزرگی در ایالات‌متحده و سایر کشورها دارند و اگر ماندن در ایران را انتخاب کنند، نمی‌توانند تهدید تحریم‌های آمریکا را نادیده بگیرند. منابع فرانسوی افزوده‌اند، با توجه به این شرایط پاریس به مقامات ایرانی «نصیحت» کرده است که در برجام بمانند و با درخواست مذاکره در مورد برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای خود موافقت کنند.

منابع فرانسوی به‌وجود دو قدرت متضاد و دو کمپ رقیب در سیاست ایران اشاره کرده و مدعی شده‌اند که از یکسو نیروهای «معتدل» هستند که خواهان حفظ برجام برای باقی‌ماندن در مسیر مذاکرات و اجتناب از مواجهه با یک ائتلاف بین‌المللی و توجه به تغییر جهت سریع ترامپ درخصوص کره‌شمالی در آستانه جنگ با این کشور بوده و از سوی دیگر کمپ «انقلابی» هستند که ترجیح آنها مواجهه با جامعه بین‌المللی است و به واشنگتن هیچ اعتمادی ندارند و با بیان اینکه ایران قدرتمند است، خواهان مقاومت ۴۰ ساله در برابر غرب هستند. این منابع فرانسوی بیان کرده‌اند، ایران باید بین انتخاب این دو کمپ تصمیم بگیرد و برای دریافت کمک از سوی اروپا ضمانت‌هایی نیز برای حفظ سرمایه اروپا بدهد.