توضیح موسویان درباره «استعفای دولت»

از همین رو موسویان روز گذشته در گفت‌وگو با «ایرنا» در توضیح سخنان اخیر خود، پیشنهاد جنجالی برگزاری زودرس انتخابات را گزینه نامطلوب و از باب «اکل میت» عنوان کرد و گفت: مصلحت کشور در این است که با وحدت و انسجام ملی، دولت روحانی را به‌عنوان یک دولت مقتدر با پشتوانه حمایت ملی، در خط مقدم مقابله با تهدیدات خارجی و داخلی کمک کنیم. موسویان در شرایطی این پیشنهاد را مطرح کرد که بازار در تب‌و‌تاب گرانی‌های اخیر و بالارفتن ارز ملتهب بود و ازسوی دیگر فشار بر دولت به‌دلیل شرایط موجود زیاد شده بود. از همین رو سخنان او بازتاب وسیعی پیدا کرد. تا آنجا که حسن روحانی رئیس‌جمهوری در دومین نشست هم‌اندیشی مدیران اجرایی سراسر کشور در پاسخ به درخواست‌هایی از این قبیل به صراحت اعلام کرد که «دولت می‌ایستد و اگر کسی فکر می‌کند دولت می‌ترسد، استعفا می‌دهد یا کنار می‌رود، اشتباه می‌کند.» روحانی همچنین تاکید کرد: «تا روز آخر دولت دوازدهم به عهدمان وفا می‌کنیم. به مردم وعده دادیم و امانت‌دار مردم هستیم. تا پای جان، آبرو و حیثیت با افتخار ایستادگی می‌کنیم و هیچ ترس و هراسی نداریم.» اما این تنها رئیس‌جمهوری نبود که به صراحت به این پیشنهاد واکنش نشان داد. روزنامه کیهان نیز به‌عنوان روزنامه منتقد دولت در مطلبی به پیشنهاد حسین موسویان، دیپلمات سابق برای استعفای حسن روحانی از پست ریاست‌جمهوری پاسخ داد.

به گزارش «ایسنا» این روزنامه منتقد دولت نوشت: «ح - م» از اعضای اسبق تیم مذاکره‌‌کننده که به جرم ارائه اطلاعات به بیگانگان محکوم شد، چند سالی است که در آمریکا زندگی می‌کند. او مدعی شده «دولت برای ایجاد اجماع و وحدت داخلی استعفا دهد و انتخابات زودرس برگزار شود.» چه استعفایی؟ اگر گفته شود برای کارآمدی، عمرو یا زید دولت جا به جا شوند حرف معقولی است، درست مانند یک تیم ورزشی اما مگر وسط مسابقه و دست و پنجه نرم کردن با حریف می‌شود تیم را یکجا کنار گذاشت و فی‌الفور تیم جدیدی جایگزین کرد؟ این آدرس مشکوک، چاره‌جویی است یا بهانه‌تراشی برای سرگرمی غفلت‌آفرین جدید؟ بازنگری و اصلاح مسیر گذشته با رویکرد اعتماد و اتکا به ظرفیت‌های بزرگ داخلی و در جهت عملی کردن وعده رونق و گشایش اقتصادی، بر عهده دولتمردان است. نقدهای جدی به برخی اجزای مهم دولت وارد است و صاحب نظران چون دولت را دولت خود (جمهوری اسلامی) می‌دانند، انتقاد می‌کنند. دولتمردان اگر هم جایی، نقدی را می‌یابند که بوی خصومت و رقابت از آن استشمام می‌کنند، نباید این تصور را به عموم نقد و نصیحت‌ها تعمیم دهند؛ چرا که قبل از هر کس، خود زیان می‌بینند. مشکلات اقتصادی بی‌تردید چاره بومی و داخلی دارد، مشروط بر اینکه علی الدوام نسبت به چهار عامل انحطاط دولت‌ها در کلام امیر مومنان علیه‌السلام (تباه کردن اصول، پرداختن به فرعیات و حواشی، عقب راندن اهل فضیلت و مقدم داشتن اهل فرومایگی و رذالت) مراقبت کنند.» همزمان ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا نیز با تأکید بر اینکه مطرح کردن استعفای رئیس‌جمهور قطعا در امتداد جریان اغتشاشگران است، گفت: همه جریان‌های سیاسی دولت فعلی را به‌عنوان دولت قانونی کشور به رسمیت می‌شناسند و موظفند از آن حمایت کنند و هیچ اقدامی که موجب تضعیف یا تخریب دولت شود را انجام ندهند. این انتقادها تا آنجا بالا گرفت که سیدحسین موسویان روز گذشته در گفت‌وگو با «ایرنا» توضیحاتی در مورد پیشنهاد جنجالی‌اش ارائه کرد.

جست‌وجوی راه‌های برون رفت در داخل کشور

این مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای درباره اظهارات اخیر خود درخصوص استعفای دولت روحانی و برگزاری انتخابات زودهنگام گفت: تلاش‌های من در صحنه افکار عمومی جهانی در دوران ریاست‌جمهوری آقایان احمدی نژاد و روحانی دقیقا یکی و آن هم دفاع از منافع ملی کشور فرای دعواهای جناحی در داخل از طریق روشنگری در افکار عمومی جهان علیه تحریم، جنگ، فشار، تغییر رژیم در ایران و تشریح نگرانی‌های مشروع امنیتی و منطقه‌ای ایران بوده است. وی گفت: بعد از پیروزی‌های سیاسی-اقتصادی-امنیتی-منطقه‌ای و بین‌المللی که ایران بعد از برجام به‌دست آورد، یک ائتلاف بی‌سابقه‌ای بین اسرائیل و عربستان و امارات برای نابودی برجام و مقابله با نقش منطقه‌ای ایران شکل گرفت. این دیپلمات پیشین کشورمان اضافه کرد: با روی کارآمدن ترامپ و نئوکان‌هایی مثل جان بولتون، این ائتلاف تکمیل و عملیاتی شد و دستور کار آن علاوه‌بر نابودی برجام و مقابله با نقش منطقه‌ای ایران، ایجاد بحران در داخل به قصد تغییر رژیم و تجزیه ایران است، ضمن اینکه عربستان و اسرائیل هم به‌دنبال کشاندن پای آمریکا به حمله نظامی به ایران هستند.

موسویان اظهار کرد: بخش اصلی راه‌های برون‌رفت را باید در داخل کشور جست‌وجو کرد که آن هم صرفا با انسجام و وحدت ملی ممکن خواهد بود و لاغیر. وی گفت: اخیرا شاهدیم هرچه تهدیدات منطقه‌ای و بین‌المللی علیه ایران سنگین‌تر می‌شود، متاسفانه اختلافات و ناهماهنگی‌های داخلی هم بیشتر می‌شود؛ با ادامه این وضع اولا: مشکلات اقتصادی فعلی مردم بیشتر می‌شود، ثانیا: امنیت داخلی درمعرض تهدید بیشتر قرار می‌گیرد و ثالثا: ائتلاف ضد ایران به افزایش فشار تشویق می‌شود. این تحلیلگر مسائل بین‌المللی افزود: سقوط   ارزش پول ملی ایران ظرف چند ماه همراه با چند تظاهرات کوچک جسته و گریخته، آنچنان نتانیاهو را به وجد آورده که مرتب پیام تشکر می‌فرستد. وی تصریح کرد: تردیدی نیست که اگر جناح‌های سیاسی به‌جای دامن زدن به اختلافات داخلی جاری برای انسجام و وحدت داخلی اقدام نکنند، ائتلاف ضد ایران بدون توسل به جنگ، به اهداف خود درمورد ایران خواهد رسید؛ بنابراین هر ایرانی غیرتمندی از دیدن این وضع نگران می‌شود.

موسویان در ادامه اضافه کرد: نکته دیگر اینکه برای حل مشکلات جاری کشور و شکستن بن‌بست‌ها نیازمند تصمیماتی بزرگ و سخت هستیم که آن هم بدون انسجام و وحدت ملی و همدلی ممکن نیست. وی فوری‌ترین موضوع و پاشنه آشیل کشور را مشکلات اقتصادی مردم دانست و گفت: همه می‌دانند که مشکلات اقتصادی فعلی ایران ساختاری است و حل آن هم مسوولیت مشترک همه قوای کشور است. به گفته موسویان، ریشه‌کن کردن فساد، عملیاتی کردن خصوصی‌سازی، حذف قاچاق و ایجاد اشتغال ممکن نیست مگر اینکه مجلس، دولت، قوه‌قضائیه، نیروهای امنیتی و نظامی همگی متحد و هماهنگ وارد عمل شوند. اینها مسائلی نیست که از عهده دولت به‌تنهایی برآید، چون اختیارات و امکانات دولت محدود است. موسویان تصریح کرد: نکته آخر هم این واقعیت است که استمرار وضع فعلی تا دو سال دیگر، موجب لطمات غیرقابل‌جبران خواهد شد.

لزوم خانه‌تکانی کابینه‌ای

وی با اشاره به تجربه برجام و پیروزی تاریخی ایران در صحنه بین‌المللی، به اختلافات داخلی در داخل کشور پرداخت و گفت: آقای کیسینجر در جلسه‌ای گفته بود که این یک معجزه بود که ایران با برجام توانست از زیر آوار خاکستر سنگین تحریم‌ها جان سالم به در برده، از فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شود و قدرت خود در منطقه را گسترش دهد. وی یادآور شد: با وجودی که بارها مقام معظم رهبری تیم مذاکره‌کننده را تایید و از آنها قدردانی کردند، شما شاهد بوده‌اید که از ابتدای برجام تا به امروز، آقای ظریف، آقای صالحی و تیم مذاکره‌کننده متهم به خیانت شده‌اند. موسویان در توضیح بیشتر پیشنهاد اخیرش، تاکید کرد: اصل راه‌حل پیشنهادی من روشن بود، بارها و بارها هم در طول یک‌سال گذشته تکرار کرده‌ام و آن هم وحدت، انسجام و اجماع داخلی است که تنها با فداکاری جناح‌های سیاسی داخلی امکان‌پذیر است و برای تحقق آن بزرگان نظام باید این مهم را برنامه‌ریزی و مدیریت کنند.

وی تصریح کرد: مصلحت کشور در این است که در این شرایط حساس، با وحدت و انسجام ملی، دولت روحانی را به‌عنوان یک دولت مقتدر با پشتوانه حمایت ملی، در خط مقدم مقابله با تهدیدات خارجی و داخلی کمک کنیم ضمن اینکه دولت هم با یک خانه‌تکانی، کابینه‌ای مقتدر و منسجم و مورد حمایت ملی شکل دهد. موسویان اضافه کرد: اگر این گزینه تحقق‌یافتنی نباشد، روند تضعیف دولت ادامه یابد، متصدیان اصلی کشور قادر به ساماندهی انسجام و وحدت داخلی نباشند، ناهماهنگی‌ها و ضعف‌های داخلی و نابسامانی‌های اقتصادی گسترش یابد، معلوم است که با ادامه فشار موازی از خارج و داخل، هم دولت زمین‌گیر می‌شود و هم مردم و کشور فلج می‌شوند. وی منظور خود را درباره بحث استعفای رئیس‌جمهور این‌گونه تکمیل کرد: اگر قرار است در سه سال آینده چنین وضعیتی داشته باشیم، بهتر است که آقای روحانی فداکاری کرده و برای حفظ کشور، انتخابات زودرس برگزار کند؛ این گزینه نامطلوب و به قول طلبه‌ها از باب «اکل میت» است. موسویان تاکید کرد: سایر راه‌حل‌هایی که در واکنش به مصاحبه دیدم مثل «برگزاری رفراندم برای تغییر قانون اساسی» یا «تغییر جدی درحوزه اختیارات و فلسفه حکومت کردن» در شرایط فعلی کشور از این گزینه هم بدتر هستند.