به همین دلیل گاهی می‌خواهند به نظام خدمت کنند؛ ولی به آن ضربه می‌زنند. مثلا در موضوع بررسی صلاحیت‌ها، افراد حر و آزاده و منتقد نظام را ردصلاحیت می‌کنند و در مقابل، برخی افراد فرصت‌طلب و متملق و چاپلوس را تایید صلاحیت می‌کنند و این امر باعث کاهش سطح کیفیت مجلس و نیز پدیده ریا و تظاهر شده است. در بخش دیگری از این مطلب آمده است: عنصر تصمیم‌گیر در شورا آقای جنتی هستند و بقیه معمولا به احترام ایشان اظهارنظر نمی‌کنند. مثلا چند تن از اعضای شورای نگهبان به خود من گفتند که ما با تصمیم آقای جنتی درباره موضوع خانم مینو خالقی که بعد از تایید صلاحیت در حوزه اصفهان رای آورده بود و آن‌گاه ردصلاحیت و به رای مردم بی‌احترامی شد، مخالف بودیم؛ ولی به خاطر حفظ احترام ایشان مخالفت نکردیم.

او در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد نظارت استصوابی نیز چنین پاسخ داده است. اگر خود نظارت استصوابی را هم درست بدانیم نحوه اجرای آن غلط است؛ چون نظارت استصوابی الان به این صورت درآمده که غیر‌از استعلامات چهارگانه ـ. که گاهی به آنها هم توجه نمی‌شود ـ. افرادی از سپاه و بسیج تحقیقات محلی می‌کنند و در زندگی خصوصی مردم تجسس می‌کنند. روشن است که در این رویه امکان بروز فساد و دخالت خصومت‌های شخصی و سیاسی زیاد است.

مطهری همچنین تاکید کرد: ردصلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ هم از کار‌های اشتباه آقای جنتی و شورای نگهبان بود که درست در زمانی که به مدیریت و تجربه آقای هاشمی نیاز بود به بهانه کهولت سن ایشان را رد کردند؛ در‌حالی‌که آقای ماهاتیر محمد با ۹۲ سال سن اکنون رئیس‌جمهور مالزی است. نایب رئیس مجلس همچنین در مورد آیت‌الله جنتی گفت: ایشان سعی می‌کنند متشرع و متقی باشند؛ ولی گاهی اظهارنظرهایشان از شرع و تقوا خارج است. او در ادامه گفت: مهم‌ترین انتقاد من به آقای جنتی این است که دافعه ایشان بیشتر از جاذبه‌شان است. به‌عبارت دیگر بیان ایشان چکشی و به تعبیر شهید مطهری میخدار است و به جای آنکه دل‌ها و قلب‌ها را نرم کند، سخت و دلگیر می‌کند. ایشان ولایت‌فقیه را به‌گونه‌ای مطرح می‌کند که گویی با آزادی بیان و انتخابات و رأی مردم سازگار نیست. نحوه بیان ایشان جوان‌ها را از دین و انقلاب فراری می‌دهد گرچه نوعی صفای باطن و صداقت بدون حکمت و تدبیر در کلام ایشان احساس می‌شود.

جنتی: با من تسویه حساب می‌کنند

ازسوی دیگر به گزارش عصر ایران، آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در برنامه بدون تعارف بخش خبری ۲۰:۳۰ گفت: اینها کاسه و کوزه‌ها را سر من می‌شکنند. در شورا دوازده نفر هستند و من یک دوازدهم هستم. اما با من تسویه حساب می‌کنند. او در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفت: پسرم نجاری دارد و نان حلال را او می‌خورد. خوشحالم بابت شغل پسرم. چه کسی گفته پسرم باید حتما اداری باشد. جنتی همچنین گفت: صمیمی‌ترین دوستم آیت‌الله خزعلی بود. ما یک روح در دو بدن بودیم و یادم نمی‌آید مشکلی در کاری داشته باشیم. آیت‌الله مهدوی‌کنی را خیلی دوست داشتم و عاشق بهشتی بودم. او همچنین گفت: در جناح اصلاح‌طلب دوستان کمی دارم.