ابوالفضل حسن‌بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اعلام این خبر که «مذاکره ولایتی با پوتین بنا بر درخواست روحانی از رهبر انقلاب انجام شده است»، اظهار کرد: رئیس‌جمهوری با توجه به شرایط فعلی از مقام معظم رهبری کمک خواستند که با توجه به مذاکرات پیچیده و شرایطی که وجود دارد، از شخصیت‌هایی که تجربیات خوبی دارند برای کمک به دولت استفاده شود. بنا به درخواست آقای روحانی، رهبر انقلاب اجازه دادند که آقای ولایتی به کمک دولت بیاید. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه آقای ولایتی در سفر به روسیه ماموریتی از جانب رئیس‌جمهوری را اجرا کرد، گفت: آقای ولایتی پیام رسمی و کتبی رئیس‌جمهوری را به آقای پوتین تسلیم کرد. از سوی دیگر چون رئیس‌جمهوری روسیه علاقه‌مند به مقام معظم رهبری است، بنابراین ولایتی پیام شفاهی مقام معظم رهبری را نیز به رئیس‌جمهوری روسیه رساند.

وارد بازی ترامپ نمی‌شویم

در خبری دیگر، مشاور ارشد مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با تاکید بر اینکه حضور ایران در سوریه بنا به درخواست دولت قانونی دمشق بوده است، گفت: اگر ما از سوریه خارج شویم آمریکا و متحدانش به توسعه تروریسم در منطقه ادامه خواهند داد. علی‌اکبر ولایتی که به تازگی برای دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه به مسکو سفر کرده بود، در گفت‌وگو با شبکه راشا تودی به سوالات درباره نقش ایران در منطقه و روابط تهران و مسکو پاسخ داد. ولایتی در این مصاحبه ضمن بیان اینکه سفر اخیرش به روسیه، هیچ ارتباطی با سفر اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو نداشت و اینکه حضور ایران در سوریه به درخواست دولت این کشور برای کمک به آن و مردم سوریه است و هیچ ارتباطی با آمریکا یا اسرائیل ندارد،‌ تاکید کرد که اگر ایران و روسیه از سوریه خارج شوند، آمریکا و رژیم صهیونیستی به حمایت خود از گروه‌های تروریستی در این کشور ادامه خواهند داد.

مشاور رهبری در امور بین‌الملل، با بیان اینکه ایران فقط با خواست دمشق از سوریه خارج می‌شود، تصریح کرد که ایران سیاست‌های استراتژیک خود در منطقه را تغییر نخواهد داد و همان‌طور که به سوریه و عراق کمک کرده، اگر یمن هم بخواهد به آن کمک خواهد کرد. ولایتی وجود اختلاف‌نظر یا استقلال سیاست ایران و روسیه در سوریه را طبیعی دانست اما یادآوری کرد که اشتراکات و همکاری‌های ایران و روسیه در سوریه زیاد است. ولایتی با بیان اینکه هیچ‌گونه هدف و سیاست مشترکی بین ما و آقای ترامپ نیست، افزود: «ما برای این موضوع اینجا نیستیم چون می‌دانیم ترامپ سیاست قدرت‌طلبانه در سراسر دنیا دارد و ما مخالف هرگونه سلطه‌طلبی و قدرت‌طلبی آمریکا یا هر کشور دیگری هستیم.»

مجری راشاتودی در ادامه به گسترش روابط روسیه و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت آیا با توجه به نزدیکی روابط مسکو-تل‌آویو، تهران می‌تواند به روسیه اعتماد کند، که ولایتی در پاسخ گفت: «ما به مسکو در مورد سیاست‌های مشترکی که در منطقه داریم، اعتماد داریم، اما همان‌طور که گفتم هر کشوری سیاست و منفعت ملی خودش را دنبال می‌کند. ما در تلاش هستیم سیاست‌ها و دیدگاه‌های مشترکی را که در منطقه و عرصه بین‌المللی داریم تقویت کنیم. البته کاملا طبیعی است که در برخی موضوعات ما سیاست مستقل خودمان را داشته باشیم و روس‌ها هم سیاست مستقل خودشان را.»