در عین حال که ما به این موضوع تردید داشتیم، ولی به‌نظر می‌رسید که باید این مسیر را دنبال کنیم تا فشارهای اقتصادی به ما وارد نشود. لاریجانی افزود: ما تا جایی که توانستیم از طریق تعامل جلو رفتیم تا مردم تحت‌فشار قرار نگیرند. نمی‌دانم چقدر به نتیجه برسیم، ولی تردید در این راستا جدی است، اما همچنان مذاکرات را ادامه می‌دهیم. وی تاکید کرد: تلاش ما این بود که دستاوردهای دولت در حوزه هسته‌ای محفوظ بماند و کشورمان حرکت رو به جلو داشته باشد و فشار اقتصادی به مردم وارد نشود. لاریجانی اظهار کرد: اروپایی‌ها کلیاتی را در گفت‌و‌گوها به ما بیان کردند، ولی در عین حال نکته خاصی را مشاهده نمی‌کنیم. در حوزه بانکی و نفت به دستاورد روشن و عملیاتی نرسیده‌ایم و در همکاری‌های بانکی غیر از بانک مرکزی فضا مشخص نیست و نمی‌توان کشور را معطل این حرف‌های کلی گذاشت.

چریک‌های کت و شلواری

لاریجانی خطاب به سفیران و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور گفت: شما باید چریک‌های کت و شلواری‌ شوید که در کتاب هنر تحریم‌ها به آن اشاره شده است و از طریق دیپلماسی اقدامات خوبی را انجام دهید. رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در وزارت خارجه باید به موضوع حقوق‌بشر توجه شود، تصریح کرد: برخی اصلاحات را می‌توان در داخل داشت؛ برای مثال اصلاحاتی که مربوط به قانون اعدام بود و توسط مجلس انجام شد. وزارت‌خارجه باید در حوزه حقوق‌بشر فعال‌تر شود و این موضوع را دنبال کند. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس وی گفت: ما نیروهای متخصص زیادی داریم و ظرفیت‌های خوبی برای گشایش اقتصادی وجود دارد، البته ما یکسری چالش‌ها در حوزه اقتصاد داریم که ربطی به سر و صداهای ترامپ ندارد؛ برای مثال حوزه صندوق‌های بازنشستگی که مشکلات زیادی دارند و باید سرپا شوند. لاریجانی افزود: اگر مشکلاتشان حل نشود ظرف ۱۰ سال آینده باید بیش از ۵۰ درصد بودجه کشور را به آنها اختصاص دهیم. بانک‌ها هم تماما مشکلات درونی دارند وقتی نرخ سود روی ۲۰درصد است این مشکلات درونی بانک‌ها را می‌رساند بنابراین به تولید هم لطمه می‌خورد.

لاریجانی اضافه کرد: نقدینگی ۱۵۰۰‌هزار‌میلیارد تومانی هم ربطی به مسائل هسته‌ای و ترامپ ندارد؛ بلکه اشکالات درونی اقتصاد ما است و البته هم این مشکل مزمن است. آنها گاهی هیاهو می‌کنند که ما مشکلات اقتصادی ایران را ایجاد کردیم در‌حالی‌که چنین چیزی نیست. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما باید وارد دوره بازسازی اقتصاد ایران شویم؛ باید توجه‌مان به درون باشد و به آوردگاه‌های درونی توجه کنیم و همچنین امروز باید زمینه اشتغال فراهم شود. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه روش‌های غلطی وجود داشته که عالمانه نبوده و بر این اساس این دو موضوع به هم گره خورده است، گفت: گاهی هیاهو می‌کنند که اقتصاد ایران دچار تشنج شده است خیر این گونه نیست اینها به مسائل درونی مرتبط است زمانی که رشد نقدینگی ظرف ۵ سال سه برابر می‌شود، می‌بینیم که در کشور مقابل یعنی آمریکا این موضوع ظرف این مدت تنها ۳۰ درصد بوده است. بنابراین ربطی به دیپلماسی و صحنه بین‌المللی ندارد.

اروپا برنامه‌های خود را برای اجرای کامل برجام ارائه کند

همچنین علی لاریجانی، روز گذشته در دیدار با آندریاس شیدر، رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس اتریش بر لزوم تلاش کشورهای اروپایی برای اجرای هرچه بهتر مفاد برجام تاکید کرد و گفت: «اروپا باید رویکرد و برنامه‌های خود را برای اجرای کامل توافق هسته‌ای ارائه کند.» رئیس مجلس شورای اسلامی روابط ایران و اتریش را سازنده و طولانی توصیف کرد و گفت: «در سال‌های اخیر تعاملات خوب و مثبتی میان دو کشور شکل گرفته و اتریش به‌عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار اتحادیه اروپا از جایگاه مهمی برخوردار است.» لاریجانی با تاکید بر اهمیت گسترش روابط پارلمانی تهران - وین افزود: «تلاش مجالس دو کشور زمینه‌ساز توسعه روابط و تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خواهد بود.» وی تاکید کرد: «در شرایط کنونی نگاه مثبتی در ایران برای گسترش تعاملات با این کشور وجود دارد زیرا اتریش جزو کشورهایی بود که پس از توافق هسته‌ای در جهت گسترش تعاملات حرکت کرد.» رئیس قوه مقننه بر لزوم تلاش کشورهای اروپایی برای اجرای هرچه بهتر مفاد برجام تاکید کرد و گفت: «اروپا باید رویکرد و برنامه‌های خود برای اجرای کامل توافق هسته‌ای را ارائه کند.»