ربیعی چهارشنبه استیضاح می‌شود

در همین حال روز گذشته بهروز نعمتی در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: مطابق ماده ۲۲۵ آیین‌نامه داخلی مجلس، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مدت ۱۰ روز از زمان اعلام وصول تقاضای استیضاح، موظف به حضور در جلسه علنی مجلس و ارائه توضیحات و پاسخ به نمایندگان است. سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس توضیح داد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس هیچ محدودیت زمانی برای برگزاری دوباره استیضاح ربیعی وجود ندارد. این دومین باری است که نمایندگان خواستار استیضاح علی ربیعی می‌شوند. ۲۲ اسفندماه سال گذشته نیز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تقاضای ۲۴ نماینده درمجلس استیضاح شد؛ اما با ۱۲۶ رای موافق، ۱۲۴ رای مخالف، ۲ رای ممتنع و یک رای باطله در وزارت کار ماند.  این بار تقاضای استیضاح ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارشنبه گذشته با ۴۰ امضا اعلام وصول شده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز جمعه در شبکه اجتماعی توییتر در واکنش به این استیضاح نوشت: «در هفت ماه دو بار از مجلس رای گرفتم. دوباره استیضاح می‌شوم؛ درحالی‌که حق دفاع در کمیسیون را نداشتم و مستقیم به صحن آورده شدم.» ربیعی افزود: «خود را پاسخگوی مردم و ‌نمایندگان می‌دانم و به عموم نمایندگان دلسوز و پاک احترام می‌گذارم». وی تصریح کرد: «علت اصلی استیضاح را نمی‌دانم؛ ولی استیضاح پس از تنها پنج ماه از استیضاح قبلی را عجیب می‌دانم.»

اعتراض به استیضاح

در هین حال سلمان خدادادی، نماینده ملکان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «الف» با اشاره به اعلام وصول استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه روز چهارشنبه مجلس، گفت: «هیات‌رئیسه مجلس برخلاف رویه و آیین‌نامه داخلی مجلس استیضاح ربیعی را بدون آنکه در کمیسیون اجتماعی بررسی شود، در صحن مجلس اعلام وصول کرد.» وی با تاکید بر اینکه این اقدام هیات‌رئیسه در هیچ دوره و تاریخ مجلس سابقه نداشته است، تصریح کرد: «تاکنون ندیدیم که استیضاح یک وزیر با این سرعت و قبل از طی روند قانونی و بررسی کمیسیون مربوطه اعلام وصول شود.» رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه طبق آیین‌نامه داخلی مجلس بعد از ارجاع استیضاح به کمیسیون مربوطه، ظرف یک هفته کمیسیون باید آن را بررسی کند، تصریح کرد: چه‌بسا بررسی برخی از استیضاح‌ها به‌دلیل محورهای زیاد آن بیشتر از یک هفته زمان می‌برد.

خدادادی با اظهار تعجب از اعلام وصول استیضاح ربیعی از سوی هیات‌رئیسه مجلس در هشتمین روز ارجاع به کمیسیون اجتماعی، گفت: «یکشنبه هفته گذشته این استیضاح به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد؛ اما در همان روز رئیس‌جمهور نامه‌ای به مجلس داده که در قالب آن طی یک لایحه ۲ فوریتی تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را تقاضا کرد.» وی تصریح کرد: «وقتی رئیس‌جمهور در لایحه‌ای ۲ فوریتی تقاضای تفکیک وزارتخانه را داده، عملا بررسی استیضاح وزیر در شرایطی که قرار بود وزارتخانه تفکیک شود، عاقلانه نبود.» از سوی دیگر مصطفی کواکبیان، عضو فراکسیون امید در مجلس نیز گفت: «برخی اوقات استیضاح یک وزیر برای حل مشکلات مردم، گاهی به دلایل سیاسی و برخی مواقع به‌دلیل مسائل شخصی مطرح می‌شود که استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلایل شخصی صورت گرفته است.» کواکبیان در گفت‌و‌گو با «ایلنا» گفت: «به هر حال استیضاح حق مجلس است؛ اما خدا نکند که بحث‌های خصوصی و شخصی در کار باشد.»

نامه انتقادی ربیعی به لاریجانی

از سوی دیگر، دیروز علی ربیعی وزیر کار طی نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس نسبت به روند اعلام وصول استیضاحش در مجلس انتقاداتی را مطرح کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، ربیعی نوشت: «به استحضار می‌رساند اعلام زمان وصول استیضاح، در حالی از سوی هیات‌رئیسه محترم مجلس صورت گرفت که از اینجانب هیچ گونه دعوتی برای حضور در کمیسیون تخصصی به‌منظور ارائه توضیح و پاسخ به سوالات نمایندگان محترم به عمل نیامده است؛ درحالی‌که انتظار می‌رفت فرصتی برای اینجانب فراهم می‌شد تا در کمیسیون تخصصی حضور پیدا می‌کردم. بنابراین کماکان ادای توضیح در کمیسیون تخصصی را حق خود می‌دانم.» او درباره زمان حضورش در مجلس نیز گفت: «با توجه به اینکه فرصت استفاده از ۱۰ روز کاری مطمح نظر قانون‌گذار محترم است اما به‌منظور رفع ایجاد زحمت برای نمایندگان شریف، روز چهارشنبه مورخ ۱۷/ ۵/ ۹۷ را جهت حضور و ارائه توضیحات خود در مجلس اعلام می‌کنم.»