پس از آن اتفاق (خروج آمریکا از برجام) آقای رئیس‌جمهور صحبت کردند و تصمیم بر این شد فرصتی داده شود به بقیه اعضای برجام. چون برجام تنها متعلق به اروپا نبود و ما چین و روسیه را هم داشتیم و شاید نکته‌ای که خیلی به آن پرداخته نمی‌شود این است که به‌دلیل تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت این تعهد تبدیل به نوعی تعهد بین‌المللی کشورها شده است و در واقع از کشورها می‌خواهد برجام را در اجرای موفقیت‌آمیز کمک کند.»

جزئیات بسته پیشنهادی

مجید تخت‌روانچی درباره بیانیه ۹ماده‌ای موگرینی و لحاظ شدن آن در بسته پیشنهادی اروپا ابراز کرد: «بیانیه ۹ماده‌ای که خانم موگرینی قرائت کردند تقریبا نکات عمده‌ای بود که باید مطرح می‌شد و مطرح شد، یعنی بالاخره اینکه سیستم بانکی‌مان کار کند،‌ مشکلی برای فروش نفت نداشته باشیم، در حمل‌ونقل و بیمه مشکلی نداشته باشیم، همه اینها گنجانده شده بود. خب، بعد از آن هم یک جلسه کمیسیون مشترک بود که آقای عراقچی شرکت داشت و آنجا هم وارد جزئیات شدیم. ما همان موقع به اروپایی‌ها گفتیم این حرف‌هایی که می‌زنید به‌عنوان یک بیانیه سیاسی حرف‌های خوبی است ولی اینها کفایت نمی‌کند. ما در عمل باید ببینیم که وقتی تحریم‌ها فرضا تحریم بانکی برگشت و ما خواستیم مراوده بانکی با یک شرکت اروپایی داشته باشیم تکلیف این کار بانکی چه می‌شود، به کلیات که نمی‌شود اکتفا کرد،‌ ما اگر می‌خواهیم به یک شرکت واردکننده اروپایی نفت بفروشیم چه اتفاقی می‌افتد، اینها باید[جزئیاتش] مشخص باشد.» او ادامه داد: «آنها (اروپایی‌ها) به ما گفتند که «اطمینان می‌دهیم که بدانید ما روی این موضوع کار می‌کنیم و می‌خواهیم این کار جلو برود و از دید ما برجام باید بماند» و اذعان هم داشتند که باید جزئیات را به ما بگویند، این‌طور نبود که بگویند همین و بس. بنابراین برای اینکه کاری پیش برود باید وارد جزئیات شویم. وقتی نفت ما مورد تحریم قرار می‌گیرد باید بدانیم به ‌چه‌شکلی باید نفت را بفروشیم، این را اذعان داشتند اما گفتند «روی جزئیات این موضوع کار می‌کنیم» و ما هم می‌بینیم که آنها دارند کار می‌کنند و این برای ما روشن است و این‌طوری نیست که بعد از گذشت مدت زمانی از مذاکره بگوییم شما همین‌طوری با کلمات بازی می‌کردید، پس عمل‌ها چه شد؟ یعنی می‌بینیم که کار رو به جلو است و می‌بینیم که طرف‌هایمان در کار جدی هستند.»

روند رو به جلو

معاون سیاسی رئیس‌جمهوری ادامه داد: «نمی‌خواهم بگویم که ۱۰۰درصد پیش‌بینی می‌کنم که به نتیجه می‌رسیم، من می‌گویم این روندی که شروع شده رو به جلو است و انتهای کار نتیجه‌اش قطعی مثبت باشد یا خیر، الان نمی‌شود درباره آن چیزی گفت. به هر حال باید منتظر ماند و باید به این مرحله برسیم که در نهایت آنها بگویند «به اینجا رسیدیم و این بسته ما با جزئیات است و شما نظرتان چیست؟»، آن موقع براساس چیزی که نهایتا به‌عنوان بسته نهایی که جزئیات هم دارد می‌توانیم تصمیم بگیریم که مناسب است یا خیر، پس باید در همان زمان تصمیم گرفت. چیزی که الان قطعی است این است که این روندی که اروپایی‌ها روی آن کار می‌کنند و با همکاران ما درحال بحث هستند حرکت رو به جلویی است، بنابراین احساس امیدواری است که به نتیجه برسد. اما باز هم می‌گویم که پیش‌بینی‌اش، قطعی نیست.» تخت‌روانچی افزود: «بنابراین بسته‌ای که اینها چند وقت پیش به ما ارائه دادند بسته‌ای بود که یک قدم رو به جلو بود. اما هنوز از دید ما کفایت نمی‌کرد. حالا امیدوارم زمانی برسد که بتوانیم جزئیات بسته را مورد بحث قرار دهیم و فکر می‌کنم در انتهای کار همه چیز روشن می‌شود. حالا یا این‌وری می‌شود یا آن‌وری، یا اینکه به تفاهیم می‌رسیم یا نمی‌‌رسیم. ولی الان در این حد می‌توانم بگویم که بسته پیشنهادی که آنها به ما دادند وارد یک مرحله جزئیات شده‌ بود ولی هنوز از دید ما کفایت نمی‌کرد.»

بسته درحال توسعه و آغاز تحریم‌ها

تخت‌روانچی در ادامه درخصوص بسته درحال توسعه اروپا و آغاز تحریم‌ها نیز گفت: «قطعا ما الان دو تا تاریخ پیش‌رو داریم که نمی‌توانیم از آنها بگذریم، ‌یک تاریخ ۱۵ مرداد است و تاریخ دیگر آن آبان‌ماه است، اینها دوتا زمانی هستند که تحریم‌های آمریکا برمی‌گردد،‌ یکی از آنها شامل یکسری از اقلام است و راجع به پول و خودرو و طلا و این چیزها است و تحریم‌های آبان‌ماه درباره بانک و نفت و سایر موارد است. به اروپایی‌ها گفتیم که حتما باید قبل از اینکه این تحریم‌ها بخواهد موثر باشد ما باید تکلیفمان روشن باشد. حالا یکسری در این مرحله و سری دیگر در مرحله دیگر. ما نمی‌‌توانیم بی‌تفاوت باشیم و بگوییم ما مذاکره می‌کنیم حالا این تحریم‌ها هم آمدند و رفتند اما مذاکره می‌کنیم، خیر، این‌گونه نیست و حتما باید تحولی صورت بگیرد و آنها آشنا به وضعیت ما هستند.»

او در جواب این سوال که پاسخ اروپایی‌ها به این خواسته چه بوده است، ابراز کرد: آنها گفتند «ما متوجه هستیم و اقدام لازم را انجام می‌دهیم.» معاون سیاسی رئیس‌جمهوری درباره سرنوشت بسته اروپا با توجه به آغاز تحریم‌های آمریکا ابراز کرد: «حتما باید اتفاقی تا فردا(امروز دوشنبه ۱۵ مرداد همزمان با شروع مرحله اول تحریم‌ها) در این زمینه رخ دهد که ما کاملا برایمان روشن باشد که مثلا اگر بخواهد تحریم نفتی اعمال شود، اروپا چه‌اقدام جبرانی خواهد داشت. اگر بعد از تحریم‌ها باشد که فایده‌ای ندارد، یعنی تحریم اعمال شود و کسی هم نتواند نفتی از ما بخرد بعد ما هم بگوییم ما مذاکره می‌کنیم چه فایده‌ای دارد؟ ما این مساله را به آنها گفتیم و آنها هم قبول دارند و می‌دانند اگر بخواهد تحریم‌ها اعمال شود و اگر اقدامات جبرانی‌شان نتیجه‌بخش نباشد بی‌فایده است. این می‌شود مذاکره برای مذاکره و ما نمی‌خواهیم مذاکره برای مذاکره با اروپایی‌ها یا هرطرف دیگری داشته باشیم، می‌خواهیم مذاکراتمان هدفمند باشد و نتیجه داشته باشد.» تخت‌روانچی افزود: «استنباط ما این است که قبل از بازگشت تحریم‌ها باید یکسری اتفاقات بیفتد و یکسری مطالب برای ما روشن شود و بدانیم در کجا هستیم و برداشت من این است که اروپایی‌ها و طرف‌هایمان تا قبل از شروع تحریم‌ها مواضع و برنامه‌ها را روشن‌‌تر می‌کنند و این ممکن است ما با تفاهم یکدیگر مقداری دیگر وقت بدهیم که کامل همه چیز شفاف و روشن شود و برداشت من این است که اینها قبل از هفته آینده اقدامی خواهند کرد.»