او با بیان اینکه باید در کارگروه تنظیم بازار، کنترل قیمت‌ها صورت بگیرد و نباید افزایش قیمت کالاهای اساسی، بیشتر از مصوبه دولت که ۱۰ درصد است، انجام شود، اظهارکرد: تصمیمات ستاد تنظیم بازار باید به گونه‌ای باشد که مایحتاج اصلی مردم با افزایش بیش از حد مواجه نشود. لاریجانی با تاکید بر اینکه برخی اقلام اساسی بیش از حد مصوب افزایش قیمت داشته است و باید توجه داشت که اگر مکانیزم فعلی برای کنترل قیمت‌ها مناسب نیست، تصمیم دیگری اتخاذ شود، افزود: قیمت مایحتاج اصلی مردم باید شفاف و روشن باشد و در این زمینه باید ارزیابی‌های لازم صورت گیرد؛ باید کنترل قیمت با قوانین موجود صورت گیرد و در غیر این صورت، مکانیزم سهمیه‌بندی مایحتاج مردم در یک سیستم هوشمند، انجام شود.

همچنین به گزارش «ایرنا» رئیس مجلس در این نشست، گفت: در شرایطی که ارز دولتی به کالاهای اساسی مردم تخصیص داده شده است، این کالاها باید با قیمت شفاف و منطقی به دست هموطنان کشور برسد.لاریجانی با اشاره به حساسیت قیمت کالاهای اساسی، افزود: زمانی که اولویت تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی داده شده، قیمت‌ها هم باید کنترل شود؛ چرا برخی کالاها حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است؟ کارگروه تنظیم بازار برای تحقق این بخشنامه دولت چه اقدامی انجام داده است؟ آیا می‌توانیم خیالمان راحت باشد که اجناس با قیمت قانونی به دست مردم می‌رسد؟اگر راهکار تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی و حتی نهاده‌های دامی و جو، جواب نمی‌دهد، لازم است سیستم کارت هوشمندی درست کنیم که کالاهای اساسی سهمیه‌بندی شود.لاریجانی با بیان اینکه بازار باید با عرضه و تقاضا کنترل شود، افزود: تخصیص ارز باید ۲ قسمت شود، کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی و کالاهای غیراساسی ارز آزاد دریافت کنند که این رویکرد به نفع بازار است و باعث جلوگیری از رانت خواری می‌شود.ازسوی دیگر، وی با بیان اینکه در روزهای سخت باید همگرایی بیشتر شود، تاکید کرد: در شرایط امروز کشور اگر کسی از منظر انقلاب نگاه کند نباید به کشمکش‌ها دامن بزند، اما در شرایطی که باید همراه هم باشیم عده‌ای تیشه به ریشه می‌زنند.

رئیس مجلس با بیان اینکه اختلافات خطی و حزبی از گذشته وجود داشته است، ادامه داد: این اختلافات به‌خصوص در انتخابات ریاست‌جمهوری اوج می‌گیرد و بعضا با اتهام زنی به یکدیگر همراه می‌شود که این حرف‌ها در جامعه رسوب می‌کند و با پایان انتخابات تمام نمی‌شود. رسانه‌های خارجی هم سوار بر این موج می‌شوند و آن را به یک ذهنیت منفی در جامعه تبدیل می‌کنند و اگر اشکالی در کشور باشد با عملیات روانی آن را ۱۰ برابر منعکس می‌کنند. لاریجانی با بیان اینکه در این شرایط پرخاشگری مضر است، گفت: امروز ادبیات سیاسی کشور باید به سمتی برود که شرایط را آرام کند. او با بیان اینکه بخشی از مشکلات اقتصادی مربوط به مسائل داخلی کشور است، اظهار کرد: وقتی نقدینگی در کشور زیاد است ربطی به تحریم‌ها ندارد. لازم است تصمیمات حول محور ایجاد بستر برای سوق دادن نقدینگی به سمت آبادانی کشور حرکت کند. ضمن اینکه باید مشکلات داخلی را دید، اما نباید فشارهای خارجی را هم دست کم گرفت. در این شرایط باید وحدت داشته باشیم و وفاق بیشتر شود. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این شرایط یک راه بیشتر نداریم و آن حرکت به سمت تولید، صادرات و ثروت‌زا کردن اقتصاد است. زمینه برای حرکت به این سمت فراهم است و اگر رویکرد به سمت به فعلیت در آوردن ظرفیت داخلی برود تاب‌آوری اقتصادی بالا خواهد رفت.لاریجانی افزود: اگر امکان‌های مثبت در کشور را به کار گرفته و اقتصاد درونی را زنده کنیم از پس شرایط سخت و تحریم‌ها برمی‌آییم. این شرایط سخت می‌تواند محل زایش مبارکی باشد که اگر بشود آینده روشن است و شرایط بهتر خواهد شد.

ازسوی دیگر دیروز علی لاریجانی در سفر خود به قم در جلسه کارگروه اشتغال حضور یافت و گفت: افزایش نرخ ارز در زمینه صادرات بسیار مفید است و باید بخش‌هایی که می‌تواند به کشورهای اطراف صادرات داشته باشد را تقویت کنیم.رئیس مجلس با بیان اینکه مساله نقدینگی کارخانه‌ها مهم است و بانک‌ها باید به آنها کمک کنند و صنایع کوچک مشکلاتی از قبیل تامین اجتماعی دارند، تصریح کرد: وظیفه مهم در چالش جدید قیمت ارز مراقبت از کارخانه‌ها است تا زمین نخورند، بعد از گذشت از شرایط فعلی این واحدهای تولیدی می‌توانند روی پای خود بایستند.لاریجانی با اشاره به اینکه باید تسهیلاتی قائل شویم تا مابه‌التفاوت ارزی واردکنندگان و تولیدکنندگان را تامین کنیم و نمی‌توانیم مجددا به ارز ۴۲۰۰ تومان برگردیم، ادامه داد: از راه حقوقی نمی‌توان مشکل را حل کرد باید منطق اقتصادی آن را در نظر بگیریم، نمی‌توانیم یک کالا را با دو نرخ در بازار به فروش برسانیم.