قاسمی همچنین اعلام کرد که زوار ایرانی شرکت‌کننده در مراسم اربعین حسینی در عراق برای دریافت روادید ریال پرداخت خواهند کرد. به گزارش «ایسنا» روز جمعه تعدادی از معترضان عراقی در بصره در اقدامی مشکوک و خرابکارانه وارد کنسولگری ایران در بصره شدند و این کنسولگری را به آتش کشیدند. این حادثه با اعتراض و محکومیت گسترده مقامات ایرانی و عراقی همراه شد.

انجام تحقیقات

از دیگرسو حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه اختلافات اخیر بصره به‌دلیل اختلافات سیاسی بود، گفت که تحقیقاتی در رابطه با حمله به کنسولگری ایران درحال انجام است. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری بغداد الیوم، نخست‌وزیر عراق در حاشیه نشست با فرماندار بصره، رئیس مجلس استان و فرماندهان امنیتی آن در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «تحقیقاتی در رابطه با به آتش کشیدن موسسات در بصره از جمله کنسولگری جمهوری اسلامی ایران درحال انجام است و از نیروهای امنیتی می خواهیم که نتایج این تحقیقات را اعلام کنند.» وی افزود: «اتفاقات اخیر بصره به‌دلیل اختلافات سیاسی بود و برخی از احزاب سیاسی که نیروی نظامی نیز در اختیار دارند تلاش کردند تا استان را به آتش بکشند.»

واکنش ابراهیم جعفری

از دیگر سو ابراهیم جعفری، وزیرخارجه عراق با بیان اینکه حمله به کنسولگری ایران در بصره حمله به عراق بود، افزود این مهاجمان عده‌ای مزدور بودند که سعی داشتند چهره عراق را تخریب کنند و به روابط این کشور با ایران آسیب بزنند. به گزارش «ایسنا» به نقل از العالم، وزیر امورخارجه عراق در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تصریح کرد که نباید اقدامات نادرست عده‌ای محدود در حمله به سرکنسولگری ایران را به‌حساب دولت و ملت عراق و حتی معترضانی گذاشت که طبق قانون برای احقاق حقوق خود تظاهرات می‌کنند، مهاجمان عده‌ای مزدور بودند که سعی داشتند چهره عراق را تخریب کنند و به روابط این کشور با ایران آسیب بزنند. وزیر امورخارجه عراق تاکید کرد که روابط ایران و عراق امری ذاتی است و از واقعیت‌های تاریخی و جغرافیایی ریشه گرفته است و میان دو کشور حدود ۱۲۰۰کیلومتر مرز و منافع مشترک و احترام متقابل وجود دارد. جعفری افزود: «زائران ایرانی به عتبات مقدس در عراق می‌آیند و عراقی‌ها نیز به زیارت آستان‌های مقدس در ایران می‌روند و همه اینها باعث به‌وجود آمدن روابط خوب میان دو ملت شده است.» وی تاکید کرد: «ما نباید این اقدام را (حمله به سرکنسولگری ایران) که از سوی افراد منحرف هدایت می‌شود، از چشم تظاهرات‌کنندگان و ملت و دولت عراق ببینیم، آنها فقط نماینده خودشان هستند و به‌زودی تحت پیگرد قضایی قرار می‌گیرند و مشخص خواهد شد مزدورانی هستند که دنبال آسیب‌زدن به وجهه عراق و روابط با ایران بوده‌اند.»