معاون اول رئیس‌جمهوری روز گذشته در مراسم بهره‌برداری همزمان از یک هزار و ۷۰۰ فضای آموزشی، ورزشی و پرورشی در سراسر کشور که از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد، گفت: می‌دانیم شرایط کشور دشوار است، مردم با فشار زیادی روبه‌رو هستند و با سختی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند که بخشی از این فشارها و سختی‌ها داخلی و بخشی نتیجه تحریم‌های آمریکا است. جهانگیری همچنین گفت: مهم این است که ایران ظرفیت زیادی از نظر منابع انسانی دارد و همان‌طور که امروز شاهد هستیم نخبگان و فرهیختگان در هر نقطه‌ای که احساس کنند کشور به آنها نیاز دارد به سهم خود وارد عرصه می‌شوند.

به گزارش «ایرنا» جهانگیری طی سخنانی، شرایط ایران را خطیر توصیف کرد و افزود: این وضعیت به معنای بن‌بست نیست؛ اما کشور زورگویی مثل آمریکا فشار جدی از نظر اقتصادی، سیاسی، رسانه‌ای و روانی به ما تحمیل کرده است. وی تاکید کرد: اگر نخبگان، فرهیختگان، شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی و همه ملت در این مسیر قرار گیرند از این دوره سخت سرافرازانه بیرون می‌آییم و حتی می‌توان گفت که در کوتاه‌ترین مقطع حتی چند ماه آینده از این شرایط خارج می‌شویم. وی اضافه کرد: بخشی از این فشارها روانی است که عده‌ای می‌خواهند از این شرایط سوءاستفاده کنند، شاهدیم که با فضای روانی مدام این شرایط تغییر می‌کند.

مصاف بین ایران و آمریکا در سازمان ملل

وی نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل را یک نمونه از مصاف بین ایران و آمریکا ذکر کرد و گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا از تمام ابزارهایی که می‌توانست اعم از رسانه، سازمان ملل و شورای امنیت استفاده کرد تا علیه ایران با زبان قلدری و بی‌ادبانه مطالبی بگوید و نظر افکار عمومی جهان را به خود معطوف کند؛ اما نتیجه برعکس شد. معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: دکتر روحانی در نیویورک تلاش کرد که با توجه به تمدن و سابقه فرهنگی ملت به شرایطی که ترامپ ساخته، پاسخ دهد و از ایران یک کشور با منطق، استدلال و توانمند به نمایش بگذارد که افکار عمومی بر آن قضاوت کند.

جهانگیری همچنین گفت: اجلاس شورای امنیت که ۱۵ کشور حضور داشتند باز هم به نمایشی از مظلومیت ایران و بی‌منطقی آمریکا تبدیل شد، ۱۴ عضو این شورا در سخنرانی‌های خود از منطق و قانونمندی ایران در مقابل بی‌منطقی و بی‌تعهدی آمریکا سخن گفتند. وی افزود: فکر می‌کنم همین صحنه کفایت می‌کند که نشان دهد در چه جایگاه منطقی قرار گرفته‌ایم. جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه ویژه تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: باید به مدرسه به‌عنوان مهم‌ترین کانون توسعه کشور نگاه کرد، امکانات فیزیکی مورد نیاز برای دانش‌آموزان که می‌خواهند تعلیم ببینند و خلاق باشند از پیش نیازهای اصلی است.