برخی از نمایندگان مجلس طی روزهای گذشته در تلاش مجدد برای مستثنی کردن «شهرداران» از بازنشستگی، طرحی را برای مستثنی کردن شهرداران کلان‌شهرها از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مطرح کردند و در همین راستا طرح استفساریه ماده واحده قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان روز گذشته در مجلس اعلام وصول شد. پیش از این قرار بود روز شنبه (۱۲ آبان) اعضای شورای شهر تهران در جلسه هم‌اندیشی، از میان لیست بلند گزینه‌های شهرداری تهران، پنج نفر را انتخاب کنند، اما این جلسه به‌دلیل آنچه بررسی استفساریه مستثنی شدن شهرداران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در کمیسیون اجتماعی مجلس بیان شد به تعویق افتاد. در همین حال نمایندگان کمیسیون اجتماعی روز گذشته به استفساریه منع به‌کارگیری شهرداران بازنشسته در کلان شهرها رای منفی دادند.

در همین ارتباط محمدرضا بادامچی، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به بررسی طرح استفساریه تبصره یک قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در جلسه دیروز عصر این کمیسیون به عنوان کمیسیون اصلی گفت: کلیات طرح استفساریه تبصره یک قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان رای نیاورد. بادامچی در توضیح روند گزارش کمیسیون اجتماعی مبنی‌بر رد کلیات این استفساریه گفت: کمیسیون اجتماعی گزارش رد استفساریه را به هیات رئیسه مجلس ارائه می‌کند و در ادامه طی یک ماه، در صورت درخواست ۱۵ نفر از طراحان استفساریه از هیات رئیسه برای قرائت گزارش کمیسیون در صحن علنی، این گزارش در صحن قرائت خواهد شد. به گفته بادامچی، اگر نمایندگان در صحن علنی با کمیسیون اجتماعی در رد این استفساریه همنظر باشند، شهردار تهران نیز ازجمله مشمولان قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان خواهد بود. در غیر این صورت اگر نمایندگان در صحن علنی به رد گزارش رای دهند، به این معناست که نظر کمیسیون اجتماعی را قبول ندارند و بر این اساس مجلس به بررسی جزئیات و مفاد طرح استفساریه می‌پردازد. همچنین این طرح روز گذشته در کمیسیون «شوراها و امور داخلی کشور» مورد بررسی قرار گرفت .به گفته اصغر سلیمی عضو  این کمیسیون  نمایندگان در جلسه عصر دیروز با طرح استفساریه مستثنی‌شدن شهردار تهران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مخالفت کردند و این طرح رد شد. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان افزود: آقای الویری از شورای‌عالی استان‌ها در این جلسه حاضر شدند. براساس تصمیم اعضای کمیسیون این طرح استفساریه رای لازم را کسب نکرد و رد شد. همچنین به گزارش خانه ملت، سلیمی در ادامه با اشاره به متن استفساریه اظهار کرد: سوال این استفساریه این بود که آیا همچنان که معاونان رئیس‌جمهور طبق قانون از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان استثنا شده‌اند، شهردار تهران نیز هم مستثنی می‌شود که پاسخ آن آری بود. وی در ادامه گفت: اعضای کمیسیون در جریان رأی گیری با این طرح استفساریه مخالفت کردند و شهردار تهران را هم ردیف معاونان رئیس‌جمهور ندانستند از این رو طبق نظر کمیسیون، شهردار تهران نباید از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مستثنی شود.

شهردار تهران باید کناره‌گیری کند

ازسوی دیگر قاسم میرزایی نیکو، عضو کمیسیون«شوراها و امور داخلی کشور» تاکید کرد: بازنشستگان نباید منتظر تعیین تکلیف طرح استفساریه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان بمانند، قانون هیچ فردی را استثنا نکرده است.

میرزایی نیکو در گفت‌وگو با خانه‌ملت، با اشاره به طرح استفساریه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و تعیین تکلیف شهردارانی که باید به موجب این قانون از سمت خود کناره‌گیری کنند، گفت: متاسفانه برخی از شهرداران اصرار به ماندن در سمت خود و عدم کناره‌گیری تا تعیین تکلیف طرح استفساریه مجلس دارند؛ اما مدیریت شهری را نباید با این حرکت‌ها متزلزل کنند، زیرا وضعیت دشوارتر خواهد شد. وی افزود: اصلاح قانون به موجب استفساریه درست نیست، این اصلاح در جریان تصویب قانون باید انجام می‌گرفت، بنابراین هم‌اکنون که قانون تصویب شده، بدون هیچ استثنایی باید اجرا شود، البته اگر این استفساریه تنها برای شهردار تهران استثنا قائل نمی‌شد، امکان رای‌آوری بیشتری داشت. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به لحاظ قانونی هم شهردار تهران نباید منتظر تعیین تکلیف این استفساریه بماند بنابراین شورای شهر با قاطعیت لازم باید روند قانونی کناره‌گیری شهرداری تهران و انتخاب شهردار جدید را طی کند.

وی تصریح کرد: آخرین مهلت قانونی برای ماندن این افراد، ۲۸ آبان است، رئیس‌جمهور نیز قانون را ابلاغ و دستور لازم را داده است، قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مشمول شهردار تهران هم می‌شود لذا مانند سایر افراد، وی هم باید از سمت خود کناره گیری کند. قانون اصلاح «قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان» که با عنوان طرح یک فوریتی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، در جلسه علنی تاریخ ۶ شهریورماه سال‌جاری در مجلس تصویب شد.

به‌دنبال ابلاغ قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، نمایندگان مجلس به‌دنبال طرح استفساریه‌ای برای خارج کردن شهرداران کلان‌شهرها از جمله شهردار پایتخت از شمول این قانون بودند و به باور آنها از آنجا که شهرداران منصوب نمی‌شوند وبا رای غیرمستقیم مردم (از طریق اعضای شورا) انتخاب می‌شوند نباید مشمول این قانون شوند. با این حال با رای منفی دو کمیسیون شوراها و اجتماعی مجلس به این استفساریه آخرین تلاش‌ها برای ماندن محمد علی افشانی شهردارتهران نتیجه نداد و او باید به‌زودی ساختمان بهشت را ترک کند. براساس تازه‌ترین اعلام جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی تاریخ اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان ۲۶ آبان است. سید‌محمدعلی افشانی بعد از استعفای محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران توانست در ۲۳ اردیبهشت ۹۷ با کسب ۱۹ رأی از رقیب خود یعنی سمیع‌الله حسینی مکارم دیگر گزینه تصدی شهرداری تهران، پیشی بگیرد و شهردار منتخب شورای شهر تهران شود. با توجه به رای منفی کمیسیون اجتماعی به استفساریه یادشده و نیز زمان ۱۴ روزه باقیمانده تا موعد الزامی ترک پست بازنشستگان به‌نظر می‌رسد شهردار تهران نیز باید با ساختمان بهشت خداحافظی کند.  در همین راستا محسن هاشمی روز گذشته در حاشیه نودوهفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، درباره روند انتخاب شهردار به خبرنگاران اظهار کرد: اعضای شورای شهر براساس تعهدی که به شهردار دارند حداکثر تلاش خود را می‌کنند که شهردار تثبیت شود.