همزمان، از یکسو «آمانو» یک بار دیگر کیفیت فعالیت هسته‌ای ایران را تایید کرد و از سوی دیگر، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در نشست روز پنج‌شنبه خود، سیزدهمین گزارش مدیرکل این آژانس درباره راستی‌آزمایی اجرای برجام را بررسی و از ادامه اجرای برجام حمایت و بر اجرای کامل تعهدات تمامی طرف‌ها تاکید کرد.

انتقاد از تحریم‌های آمریکا

وزیر امور‌خارجه در گزارش کوتاه توییتری از سفرش به ایتالیا و دیدارهایی که در جریان این سفر انجام داد، با اشاره به دیدار خود با وزیر امور‌خارجه ایتالیا در حاشیه کنفرانس «گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای»، نوشت: «با گروه بزرگی از فعالان اقتصادی ایتالیا که علاقه‌مند به کار با ایران هستند، دیدار کردم. همه آنها از مزاحمت‌های آمریکا عصبانی‌اند ولی مصمم به حمایت از برجام و منافع اقتصادی ایران هستند.»وزیر امور‌خارجه همچنین عصر پنج‌شنبه در نشست تجاری اتاق بازرگانی مشترک ایتالیا و ایران و کنفدراسیون صنایع ایتالیا تاکید کرد: یکی از اهداف برجام، عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران بوده که در حال حاضر با قلدری دولت ترامپ و ایجاد مانع برای سایر کشورهای جهان مواجه شده است.  به گفته وزیر امور‌خارجه ایران، اگر آمریکایی‌ها دوست ندارند یا نمی‌توانند از فرصت‌های تجاری و اقتصادی در ایران بهره ببرند، چه حقی دارند برای شرکت‌های جهان که می‌خواهند با ایران همکاری کنند به‌طور غیرقانونی مانع‌تراشی می‌کنند؟ شرکت‌های ایتالیایی و ایرانی باید بدون هیچ مانعی از فرصت‌های تجاری و اقتصادی عظیم دو کشور بهره ببرند. ظریف در ادامه تاکید کرد که راه‌های زیادی برای همکاری شرکت‌های دو کشور وجود دارد که در حال هموار کردن این راه‌ها از طریق اتحادیه اروپا یا همکاری‌های دوجانبه هستیم.

او با تاکید بر نقش و اهمیت مردم ایران به‌عنوان تنها پشتوانه و تکیه‌گاه کشور اظهار کرد: ما برجام را مذاکره نکردیم که به دنبال بهانه برای کنار گذاشتن آن باشیم، اما اگر مردم ایران احساس کنند سایر شرکای برجام نمی‌خواهند یا نمی‌توانند منافع آنها را تامین و آن را به دولت منتقل کنند، این نظر برای ما محور تصمیم‌گیری خواهد بود و ما انتخاب‌های مختلفی خواهیم داشت.

تایید کیفیت فعالیت هسته‌ای ایران

از سوی دیگر، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر منطبق بودن کیفیت فعالیت هسته‌ای ایران را بر اصول برجام تایید کرد. به گزارش «ایسنا» با استناد به وب‌سایت رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمانو در بخشی از بیانیه‌ای که برای هیات حاکمان آژانس نوشته فعالیت هسته‌ای ایران را بار دیگر تایید کرده است. در متن این بیانیه چنین آمده است: «گزارش من پیرامون تایید و نظارت در جمهوری اسلامی ایران براساس قطعنامه ۲۲۳۱ (سال۲۰۱۵) شامل فعالیت متناسب و درست آژانس در این کشور طی چند ماه گذشته است. ایران تعهدات مربوط به مسائل هسته‌ای خود را براساس برنامه جامع اقدام مشترک انجام می‌دهد. »

حمایت شورای حکام از برجام

همچنین نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه برای بررسی سیزدهمین گزارش مدیرکل این آژانس درباره راستی‌آزمایی اجرای برجام، برگزار شد و اغلب حاضران، از برجام حمایت و بر اجرای کامل تعهدات تمامی طرف‌ها تاکید کردند. به گزارش «ایسنا» در ابتدای نشست، نماینده اتریش که به نمایندگی از اتحادیه اروپایی سخنرانی می‌کرد، اظهار کرد: اتحادیه اروپا مصمم به کار با جامعه جهانی برای صیانت از برجام است. برجام، دستاورد بیش از ۱۰ سال تلاش دیپلماتیک است که به نتیجه رسیده است.

او با تاکید بر اینکه در کنار اجرای تعهدات هسته‌ای از سوی ایران، رفع تحریم‌های مرتبط هسته‌ای، بخش مهمی از این توافق است، گفت: بر همین اساس، اتحادیه اروپایی عمیقا از خروج آمریکا از برجام متاسف است. همان‌طور که ۱۳ گزارش پی در پی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید می‌کنند، ایران به تعهداتش پایبند بوده است. این دیپلمات اتریشی همچنین گفت: اتحادیه اروپا یادآوری می‌کند مادامی که ایران به تمامی تعهداتش پایبند باشد، به ادامه اجرای کامل و موثر برجام پایبند خواهد بود و از تمامی طرف‌های برجام می‌خواهد که تمامی بخش‌های برجام را به‌طور کامل و موثر، اجرا کنند. نماینده انگلستان نیز ضمن حمایت از اظهارات نماینده اتریش به نمایندگی از اتحادیه اروپا، بیان کرد که دولتش کاملا به برجام متعهد است.  نماینده چین نیز ضمن استقبال از گزارش مدیرکل، گفت: برجام تنها راهکار حل و فصل مسالمت آمیز پرونده هسته‌ای ایران است و همه طرف‌ها باید با حسن نیت، آن را اجرا کنند. نماینده چین با تاکید بر اینکه جریان اصلی جامعه جهانی از برجام حمایت می‌کند و اجرای فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا اقدامی نادرست است، از آمریکا خواست تا در مسیر درست تاریخ قرار گیرد. او افزود ارتباط و همکاری ایران و آژانس با یکدیگر بسیار خوب بوده و با تلاش سایر اعضای برجام، باید منافع اقتصادی ایران از برجام تامین شود.  نماینده روسیه نیز تاکید کرد که همکاری بی‌نظیر ایران و آژانس، نشان‌دهنده کارآمدی و کارکرد توافق هسته‌ای است. او تصریح کرد: روسیه نگران‌ اقدامات آمریکا و تلاش وی برای ممانعت از بهره‌مندی ایران از منافع توافق هسته‌ای است. نماینده روسیه اعلام کرد که روسیه فارغ از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، به روابط تجاری خود با ایران ادامه خواهد داد.