دستور تعلیق حکم

در همین حال یک نماینده مجلس شورای اسلامی از دستور رئیس‌جمهور برای لغو حکم دامادش خبر داد. رمضانعلی سبحانی‌فر در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره تعلیق حکم کامبیز مهدی‌زاده به‌عنوان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ازسوی رئیس‌جمهور گفت: طبق شنیده‌های بنده رئیس‌جمهور دستور داده‌اند که حکم دامادشان به‌عنوان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت لغو شود.

استیضاح ظریف منتفی شد

ازسوی دیگر به گزارش «ایرنا» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: نامه منتفی شدن استیضاح ظریف را روز گذشته (یکشنبه) امضا و به هیات رئیسه مجلس تقدیم کردیم. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه اظهار کرد: برخی نمایندگان سوالاتی از آقای ظریف داشتند که از پاسخ‌های وی قانع نشدند که این سوالات به صحن ارجاع شد. طرح استیضاح وزیر امور خارجه روز ششم آذر تقدیم هیات رئیسه مجلس شده بود. ازسوی دیگر علی نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت که درخواست تعدادی از نمایندگان جهت ارجاع اظهارات وزیر خارجه به قوه قضائیه در کمیسیون امنیت ملی رد شد و به تصویب نرسید.

اعلام وصول ۱۳ سوال از وزرای دولت

همچنین در جلسه علنی روز گذشته مجلس، ۵ سوال از وزیر امور خارجه، دو سوال از وزیر ارتباطات، سه سوال از وزیر آموزش و پرورش، دو سوال از وزیر بهداشت و یک سوال از وزیر دادگستری اعلام وصول شد.

پاسخ وزیر ارشاد به سوال یک نماینده

در خبری دیگر از مجلس، روز گذشته سید‌عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسخ به سوال حبیب‌الله دهمرده در مجلس حاضر شد. او این سوال را مطرح کرد که وزیر ارشاد در رابطه با مسائل فرهنگی به‌ویژه راهپیمایی اربعین حسینی چه اقدام اساسی انجام داده است. بعد از پاسخ‌های وزیر ارشاد دهمرده گفت که از این پاسخ‌ها قانع نشد ولی اگر وزیر قول دهد در آینده به وظایفش عمل می‌کند احتیاج به رای‌گیری نیست. به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود پزشکیان رئیس جلسه گفت: وزیر قول داده است، بنابراین دهمرده از پاسخ‌های وزیر قانع شد. در خبری دیگر به گزارش خبرگزاری مهر محمدرضا تابش، به‌عنوان نایب‌رئیس اول و فاطمه سعیدی به‌عنوان سخنگوی فراکسیون امید انتخاب شدند.

تصمیم جدید کمیسیون امنیت ملی درباره گذرنامه بانوان

همچنین سیدحسین نقوی‌حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به بررسی اصلاح قانون صدور گذرنامه برای بانوان در جلسه دیروزاین کمیسیون اظهار کرد : طبق اصلاحاتی که صورت گرفت مقرر شد بانوانی که قصد اخذ گذرنامه را دارند حتما باید رضایت‌نامه شوهر برای زنان دارای همسر و رضایت‌نامه از ولی برای بانوانی که همسر ندارند، اخذ شود و این مساله براساس تصمیم‌گیری کمیسیون الزامی شد. نقوی حسینی اظهار کرد: همچنین قرار شد استثنائاتی هم در موضوع اخذ گذرنامه بانوان به دو شکل مدنظر قرار گیرد؛ شکل اول اینکه اگر مواردی وجود داشت که رضایت ولی و همسر نبود، اما اصرار بر این بود که آن فرد حتما از کشور خارج شود - به‌عنوان مثال ورزشکاران و نخبگان مسابقات علمی- این مساله با تشخیص و تعهد دستگاه مربوطه انجام پذیرد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: همچنین برای بانوان شوهردار هم که به هر دلیلی اجازه اخذ گذرنامه ازسوی شوهر به آنها داده نمی‌شود، ولی اصرار بر این مساله وجود دارد تاکید شد که این مساله با تشخیص دادستانی حوزه‌ای که در آن گذرنامه صادر می‌شود، انجام پذیرد.