به گزارش «ایلنا» رایس در مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز به بررسی خروج آمریکا از سوریه و ابعاد و تبعات این تصمیم‌ پرداخت و نوشت: «اهمیت تصمیم‌گیری در مورد امنیت ملی ایالات‌متحده آمریکا اکنون بیش از هر زمانی است؛ چراکه ترامپ با اقدام‌های خود باعث تضعیف امنیت ملی آمریکا شده است. اختلالات در روند تصمیم‌گیری کاخ سفید بیش از هر زمانی به‌وجود آمده است. اختلالاتی که خیلی بیشتر یا شاید خطرناک‌تر از تصمیم یک‌جانبه ترامپ مبنی بر اعلام ناگهانی خروج دو هزار نیروی نظامی آمریکا از سوریه باشد.» وی در ادامه افزود: «این تصمیم با مخالفت مشاوران ارشد رئیس‌جمهور رو‌به‌رو شد، نادیده گرفتن متحدان و کنگره و تقدیم هدیه کریسمس به دشمنان ما مانند روسیه و ایران، اتفاقاتی است که با این تصمیم‌گیری رخ داده است. هزینه‌های این هرج و مرج بسیار زیاد است، اولین نتیجه این تصمیم، استعفای جیمز متیس، وزیر دفاع بود. وی یکی از آخرین مقام‌های ارشد دولتی است که متعهد به حفظ رهبری جهانی ایالات‌متحده آمریکا بود.»

رایس در ادامه افزود: «ترک کردن سوریه توسط آمریکا، به نفع ترکیه، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، روسیه و ایران است. ما شرکای کُرد خود را رها کرده و آنها را در مقابل ترکیه آسیب‌پذیر می‌کنیم. با این تصمیم ما از متحدان بریتانیایی و فرانسوی خود دور می‌شویم و از ائتلاف بیش از ۷۰ کشور که از ما به‌شدت برای مقابله با داعش حمایت می‌کنند، خارج می‌شویم. ما، اسرائیل را برای مقابله با ایران و حزب‌الله تنها می‌گذاریم، این درحالی است که نفوذ ما بر آینده سوریه متزلزل شده است.»

به گزارش «ایسنا» این مقام پیشین آمریکایی در ادامه یادداشت خود به بررسی تاثیرات این تصمیم ترامپ در افغانستان پرداخت و در پایان تصریح کرد: «هیچ‌کس از اینکه نیروهای نظامی آمریکایی در مسیر آسیب قرار بگیرند لذت نمی‌برد. نیروهای آمریکایی نباید تا ابد در سوریه و افغانستان بمانند. استقرار نیروهای ما، استراتژی و اهدافمان باید به‌طور مداوم ارزیابی شود و تصمیمات باید براساس شرایط آن مکان (جایی که نیروها مستقر هستند) و منافع گسترده‌تر اتخاذ شود. این چیزی است که روند تصمیم‌گیری درباره امنیت ملی باید دنبال کند. در صورتی‌که کنار گذاشته شود، امنیت ملی و امنیت متحدانمان اولین چیزی است که آسیب می‌بیند.»

هدیه ترامپ به ایران و روسیه

از دیگر سو یک سناتور دموکرات آمریکایی با انتقاد از تصمیم رئیس‌جمهور کشورش برای خروج نیروها از سوریه آن را هدیه ترامپ به روسیه و ایران توصیف کرد.به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری هیل، کریستوفر کانز سناتور دموکرات آمریکا از ایالت دلاویر درباره تصمیم هفته گذشته دونالد ترامپ رئیس‌جمهور کشورش برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان گفت: «هر زمان که یک تصمیم سیاست خارجی اتخاذ می‌شود و ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) و رند پاول (سناتور جمهوری‌خواه) از آن استقبال می‌کنند، یک راهنمای آشکار برای من است که قطعا یک ایده وحشتناک است.» کانز تاکید کرد که ترامپ با این کار یک هدیه کریسمس بزرگ به روسیه و ایران می‌دهد.

برای حل مساله سوریه باید با ایران و روسیه مذاکره کرد

همچنین یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکا با اشاره به تصمیم رئیس‌جمهور کشورش برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه تاکید کرد که بدون مذاکره با روسیه، ایران و بشار اسد نمی‌توان به راه‌حلی برای سوریه دست پیدا کرد. به گزارش «ایسنا» رند پاول، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی آمریکا در گفت‌وگو با یک برنامه‌ تلویزیونی در شبکه سی‌بی‌اس نیوز تاکید کرد که روسیه، ایران و بشار اسد بازیگران سوریه هستند و بدون مذاکره با آنها، نمی‌توان برای سوریه راه‌حلی به‌دست آورد. وی اظهار کرد: «ما سالانه ۵۰ میلیارد دلار در افغانستان هزینه می‌کنیم، جایی که سال‌ها پیش باید در آن اعلام پیروزی می‌کردیم و به خانه باز می‌گشتیم. من بر این باورم که اگر صرفه‌جویی لازم صورت بگیرد، ما برای دیوار مرزی و امنیت (داخلی)، بودجه لازم را در اختیار خواهیم داشت.»

 خروج متیس، به نفع ایران شد یا به ضرر آن؟

از دیگر سو إیاد‌أبو‌شقرا در الشرق الاوسط چاپ لندن در گزارشی نوشت که خروج جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا، از کادر دولت دونالد ترامپ، به دلیل اختلافات اساسی بین این دو، در مورد مسائل استراتژی دفاعی واشنگتن، به‌ویژه در منطقه خاورمیانه، جالب توجه است. به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب‌زبان ادامه داد: «دوری متیس، پس از خروج بزرگان سیاست خارجی و استراتژی آمریکا در نیمه اول دوره ریاست جمهوری ترامپ، نشان دهنده سردرگمی واضحی در ارزیابی چالش‌های جهان از سوی واشنگتن و استفاده ایران، روسیه و چین از این مساله است. علاوه بر اینکه سیاست‌های ترامپ این تردیدها را به ذهن متبادر می‌سازد که مسکو، پکن و تهران، در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که دو سال پیش به نفع ترامپ به پایان رسید، تاثیر داشته‌اند.»بدتر آنکه در میان اضطراب و بحران سیاسی در کاخ سفید، سه هم‌پیمان بزرگ آن در اروپای غربی، یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان نیز گرفتار تنش‌های داخلی هستند.

در شرایط موجود، دو چالش بزرگ برای آمریکا وجود دارد؛ به نام‌های روسیه و چین. علاوه بر این، در میدان خاورمیانه نیز ایالات متحده در مقابل طرح ایران قرار گرفته است که البته به نظر نمی‌رسد این طرح به دنبال بر هم زدن محاسبات کرملین و هم پیمان آن، پکن باشد. ایران، یک قدرت منطقه‌ای دارای فلسفه و برنامه سیاسی، نظامی و فرهنگی مشخصی است که موفقیت آن، در گرو ائتلاف سیاسی و اقتصادی کامل با چین و همچنین، ائتلاف سیاسی و اقتصادی با روسیه است.بر‌اساس این گزارش، این کشور از سال ۲۰۰۳ که واشنگتن مسیر نفوذ در عراق را به روی آن گشود، حضور گسترده‌ای در جهان عرب پیدا کرد و این حضور را علنی کرد. تا آنجا که دیگر امروز مسوولان ایرانی از صحبت کردن در مورد طرح سیطره بر منطقه خاورمیانه، باکی ندارند. متیس و امثال او، معتقدند هنوز خطر داعش برطرف نشده است و مهم‌تر آنکه وزیر دفاع آمریکا و امثال او درک می‌کنند که سکوت در برابر خواسته‌های منطقه‌ای تهران با آینده خاورمیانه چه می‌کند.