تایید نقص فنی اتوبوس مرگ

تعداد کشته‌شدگان حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات به ۱۰ نفر افزایش یافت.براساس گزارش‌ها نقص فنی اتوبوس محرز شده است. روز سه‌شنبه واژگونی یک دستگاه اتوبوس دردانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران ۹کشته و ۲۷ مجروح برجا گذاشت. اما به‌دلیل شدت حادثه یکی دیگر از دانشجویان که در بیمارستان بستری بود روز گذشته درگذشت و به این ترتیب تعداد کشته‌شدگان حادثه (تا لحظه انتشار این گزارش) به ۱۰ تن رسید. همچنین اجساد ۱۰ نفر از جانباختگان این حادثه پس از بررسی‌های تخصصی به بستگانشان تحویل داده شد. این حادثه حوالی ساعت ۱۲ روزسه‌شنبه در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران واقع در بلوار سیمون بولیوار روی داد. به‌دنبال این حادثه ۷ نفراز ۳۵ سرنشین این اتوبوس در دم جان باختند، اما سه نفر دیگر به‌دلیل صدمات ناشی از حادثه در بیمارستان جان باختند.

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز روز گذشته از وخامت حال ۳ نفر از دانشجویان حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد خبر داد. وی افزود: در حال حاضر وضعیت ۶ نفر از این دانشجویان نامناسب است و از این بین حال ۳ نفر که در بیمارستان‌های حضرت رسول اکرم (ص)، امام خمینی(ص) و عرفان نیایش بستری هستند، وخیم است. خالدی در ادامه گفت: تعداد کل مصدومان این حادثه که در بیمارستان بستری هستند ۲۵ نفر است که به جز ۱۱ مصدوم در بخش مراقبت‌های ویژه بقیه که بیشتر دچار شکستگی هستند در بخش عادی بستری شده‌اند. احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» از امکان اضافه شدن به کشته‌شدگان این حادثه خبر داد. براساس خبرها ظاهرا دوتن از جان‌باختگان (سارا ابوالفتحی‌راد و محمدعلی ابوالفتحی‌راد) پدر و دختر بوده‌اند.

مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، به بیما‌رستان‌های فیاض‌بخش، شریعتی، امام خمینی(ره)، رسول اکرم(ص) و عرفان۲ و جان‌باختگان این حادثه نیز به بیمارستان فرهیختگان منتقل شدند. به‌دنبال این حادثه روز گذشته آیت‌الله املی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه با صدور پیامی ضمن تسلیت به خانواده دانشجویان جان‌باخته از دادستان کل کشور خواست تا نظارت لازم را در رسیدگی سریع به پرونده حادثه به‌عمل آورده و نتیجه را اعلام کند. حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز سه‌شنبه شب در پی حادثه دردناک واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، از مسوولان امر خواست ضمن بررسی دقیق علت این سانحه، تمام راهکارهای لازم برای عدم تکرار اینگونه حوادث را تمهید و اجرا کنند و رسیدگی‌های پزشکی و درمانی لازم برای بهبود هر چه سریع‌تر آسیب‌دیدگان مورد توجه قرار گیرد. روحانی روز گذشته در جلسه هیات دولت نیز تصریح کرد: آنهایی که در این حادثه قصور و تقصیری داشتند باید مشخص و به مردم اعلام شود. او افزود: اینگونه مسائل از موضوعاتی است که حتما باید مورد رسیدگی قرار بگیرد و نباید بگذاریم که چنین حوادثی تکرار شود. در همین راستا جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران سه‌شنبه شب از بازداشت پیمانکار و مسوول تاسیسات در راستای بررسی ابعاد حادثه تصادف اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد خبر داد. وی روز گذشته در گفت‌وگو با میزان گفت: از ۲ متهمی که بازداشت شده‌اند نیز تحقیقات مفصلی صورت گرفته است. محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم در پی وقوع حادثه ناگوار واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تهران، دستور تشکیل کمیته ویژه پیگیری این حادثه را صادر کرد.

 

ورود مجلس به حادثه

مجلس نیز پس از این حادثه بررسی این موضوع را در دستور کار قرار داد. در همین ارتباط روز گذشته محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید به همراه فاطمه سعیدی، سخنگوی فراکسیون امید و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات، محسن علیجانی عضو دیگر فراکسیون امید و عضو کمیسیون بهداشت و درمان، در بیمارستان امام خمینی(ره) حضوریافته و در جریان روند درمان دانشجویان حادثه‌دیده دانشگاه آزاد قرار گرفتند. ازسوی دیگر میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اعزام هیاتی از کمیسیون آموزش برای بررسی محل حادثه و بازدید و عیادت دانشجویان زخمی گفت: قرار است روز یکشنبه‌ گزارش هیات اعزامی در کمیسیون آموزش با حضور مسوولان مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.

 

بررسی سکته راننده

از آنجا که پس از بروز حادثه برخی از سکته راننده به‌عنوان دلیل اصلی واژگونی اتوبوس یاد کردند، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد که سکته راننده اتوبوس در حادثه علوم تحقیقات هنوز مشخص نشده است. مسعود قادی‌پاشا در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: بررسی کارشناسی و کارهای تخصصی توسط پزشکی قانونی انجام گرفت و نمونه‌های لازم برای بخش پاتولوژی اخذ شد و باید نتیجه آزمایش بیاید و بعد از جواب پاتولوژی می‌توان اظهارنظر قطعی کرد.

وی با بیان اینکه مدت زمان بیشتری برای این کار نیاز است، افزود: البته ما سعی می‌کنیم در اسرع وقت جواب را از آزمایشگاه بگیریم و درخصوص سکته اظهار نظر قطعی کنیم. قاضی شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: پزشکی قانونی علائمی که نشان‌دهنده سکته قلبی یا مغزی راننده اتوبوس باشد را تشخیص نداده و نمونه‌ قلب و مغز جهت انجام آزمایش پاتولوژی به آزمایشگاه فرستاده شده است. وی افزود: نتیجه آزمایش پاتولوژی ظرف دو تا سه هفته آینده اعلام خواهد شد.

 

عدم معاینه فنی و فرسودگی اتوبوس

ازسوی دیگر نواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران اعلام کرد: اتوبوس حادثه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، معاینه فنی نداشته است. وی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: این اتوبوس به سن فرسودگی رسیده بود و به‌رغم مشکلاتی که در نوسازی ناوگان وجود دارد و با اینکه ۱۶ سال از سال تولیدش گذشته بود متاسفانه معاینه فنی نداشته است. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، وی گفت که این وسیله نقلیه ۶ سال پیش از رده خارج شده بود. انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران نیز بر غیر‌استاندارد بودن مسیردانشگاه تاکید کرد. همچنین سردار مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفت‌و‌گو با میزان در توضیح علت حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات گفت: این اتوبوس از سال 90 فرسوده محسوب می‌شد. برخی به نقل از راننده در هنگام وقوع حادثه گفته‌اند که راننده اظهار کرده اتوبوس ترمز بریده است. در همین حال به گزارش «ایرنا» در بازدید سه تن از نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس از محل حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد مشخص شد نقص فنی اتوبوس محرز بوده و راننده فوت شده نیز تنها ۲۰ روز است در دانشگاه به کار گرفته شده و از وی معاینه فنی و کارت سلامت خودرو دریافت نشده بود. ازسوی دیگر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد، با حضور در برنامه «پارک شهر» رادیو تهران گفت: مساله حمل‌ونقل دانشجویان به شرکت‌هایی که در مناقصه برنده می‌شوند، سپرده می‌شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی ادامه داد: یک سال و نیم پیش این پیمانکار در مناقصه‌ای انتخاب و با قراردادی که بسته شد، مسوولیت حمل‌ونقل بر عهده وی قرار داده شد.