نظر سردار سلیمانی درباره عملیات کربلای4

البته او تنها مهمان حالا خورشید نبود. سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه نیز در تماس تلفنی با برنامه «حالا خورشید» در سخنانی به توضیح درباره حواشی توییت محسن رضایی درباره عملیات کربلای چهار پرداخت و با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد از صحبت‌های آقای رضایی برداشت درستی نشده است، گفت: عملیات کربلای ۴ عملیات اصلی بود؛ اما وقتی عملیات کربلای ۵ که بسیار بزرگ‌تر بود به فاصله کوتاهی از عملیات کربلای چهار اجرا شد دشمن تصور کرد کربلای ۴، عملیات فریب بوده است.

عملیات کربلای ۴، سوم دی‌ماه ۱۳۶۵ اجرا شد و هدف اصلی آن، تصرف شهر بصره بود. اما این عملیات شکست خورد و به بزرگ‌ترین شکست ایران در طول جنگ تحمیلی با عراق تبدیل شد. امسال اما سالگرد این عملیات با توییت محسن رضایی فرمانده سپاه در سال‌های جنگ، با حواشی بسیاری همراه شد. رضایی روز جمعه در دو توییت جداگانه نوشت: «با عملیات کربلای چهار به دشمن وانمود کردیم که عملیات سالانه ما تنها همین بوده است. ۱۰ روز بعد در همان نقطه و در زمانی که نیرو‌های ارتش بعثی به مرخصی رفته بودند، عملیات کربلا ی پنج را انجام دادیم.» او در توییتی دیگر نوشت: «عملیات کربلای چهار برای فریب دشمن انجام شد. اگر تحلیلگر تاریخی در فهم آن فریب بخورد، پس وای به حال نوشته‌های او».

انتشار این توییت بلافاصله با واکنش‌های گسترده کاربران فضای مجازی مواجه شد و بیشتر آنها با برجسته کردن بخش‌هایی از اظهارات رضایی مبنی‌بر «فریب بودن» عملیات خواستار روشن شدن زوایای پنهان این عملیات شدند. البته این واکنش‌ها تنها محدود به کاربران فضای مجازی نبود. جمعی از فرماندهان زمان جنگ و سیاسیون نیز به توییت محسن رضایی واکنش نشان دادند که شاید تندترین این واکنش‌ها ازسوی حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری و یکی از شرکت‌کنندگان در عملیات کربلای چهار مطرح شد که از رضایی خواست تا خود را برای پاسخ به سوال‌های سخت آماده کند.

شاید این حواشی موجب شد تا برنامه «حالا خورشید» روز گذشته به این موضوع اختصاص پیدا کند. فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دراین برنامه، عملیات کربلای چهار را عملیات بزرگی توصیف کرد و گفت: عظمت جنگ تحمیلی به همین است که در شرایط لورفتگی پیروزی را به‌دست آوردیم، عمیات کربلای چهار باعث شد که جنگ به نفع ما تغییر کند. به گزارش «ایرنا» سردار سرلشکر محسن رضایی افزود: عملیات کربلای چهار فریب نبوده، بلکه این عملیات را تبدیل به فریب دشمن کردیم.

وی ادامه داد: در تمام جنگ‌های دنیا عملیات فریب از بزرگ‌ترین عملیات‌های تعیین‌کننده جنگ‌ها است. عملیات کربلای چهار، عملیات فریب نبود، تبدیل به فریب شد؛ ولی بعضی از عملیات‌ها ولو اینکه با شهادت نیروها منجر به انحراف دشمن از نقطه‌ای بشود و در آن نقطه، پیروزی بزرگی دست یابد. این مساله در همه جنگ‌های دنیا وجود دارد. فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس یادآور شد: اگر ما عملیات دیگری در طول جنگ تحمیلی می‌کردیم و قصد فریب دشمن را داشتیم تا در جای دیگری پیروز شویم این باید جزو محاسن جنگ باشد، نباید این موضوع مورد انتقاد باشد؛ ضمن اینکه عملیات کربلای چهار عملیاتی بود که ما می‌خواستیم از اروند عبور کنیم؛ ولی وقتی نتوانستیم آن را تبدیل به عملیات فریب کردیم. او با بیان اینکه ما در هیچ عملیاتی غافلگیری صددرصد نداشتیم و بخشی از عملیات لو رفته است، اظهار کرد: دلیل آن این است که عراق نه‌تنها در تانک و توپخانه و هواپیما مسلط بود، بلکه از نظر اطلاعاتی تمام دنیا در اختیار آنها بود و منافقین از خانه‌های ما از تهران گرفته تا کوچه و خیابان‌های اهواز و کرمانشاه اطلاعات جمع‌آوری می‌کردند.

پاسخ به توییت‌ها

رضایی در ادامه درباره توییت‌هایی که در واکنش به توییت محسن رضایی درمورد عملیات کربلای ۴ نوشت، گفت: من همه این توییت‌هایی را که زده شده است، دیدم و همه را با صبر و حوصله خواندم. البته خیلی از اینها تکراری است. وی ادامه داد: ما هر سال دی‌ماه با یک داستان تکراری مواجهیم که یک عده به صحنه می‌آیند که عملیات کربلای ۴ لو رفته است و هزاران نفر شهید شدند و فرماندهان هیچ توجهی برای جان بچه‌های مردم نداشتند. این یک قصه تکراری است.

فرمانده پیشین سپاه افزود: گفتیم چه کار کنیم این قصه هرسال تکرار می‌شود و سوم دی‌ماه سرآغاز این موضوع شد و چهارم و پنجم همین طور این موج به جلو می‌رفت. من توییتی زدم که شما که این همه حرف می‌زنید، بیاید از یک زاویه دیگر هم نگاه کنید و آن این است که ما در حقیقت یک عملیاتی را که انجام دادیم، تبدیل به یک فریب کردیم و ۱۰ تا ۱۵ روز بعد درست در همان منطقه عملیات را انجام دادیم. رضایی گفت: قصد من این بود، کسانی که می‌خواهند نقد و کار کارشناسی (در این موضوع ) انجام دهند، روی جنبه تبدیل کردن این عملیات به یک فریب هم بحث کنند؛ اما این حرف من را طور دیگری برداشت کردند.

رضایی تصریح کرد: اگر به سه روز قبل بازگردم توییت را اصلاح می‌کنم و دقیق‌تر خواهم نوشت که عملیات کربلای چهار فریب دشمن شد، یکی از انتقادات من به کسانی که مرا نقد کردند این است که دو توییت را با هم نخواندند. او درباره نیت خود از استعمال کلمه فریب در توییت تاکید کرد: درباره این کلمه فرامتنی وجود دارد، ارزیابی بنده از شرایط کشور این است که فریبی علیه کشور صورت خواهد گرفت و من به‌دنبال یک آگاهی‌بخشی به مردم و سیاسیون هستم.

رضایی ادامه داد: قصد من هم پاسخ دادن و هم توضیح درباره فریب بود، من شرایط کشور را بسیار حساس می‌دانم و امیدوارم همه آنهایی که مرا نقد کردند (که من دست آنهایی را که از بُعد دلسوزی نقد کردند، می‌بوسم) به این موضوع دقت کنند.

او گفت: هر چند این انتقادات را از سیاسیون انتظار نداشتم، اما چیزی هم به آنها هم نخواهم گفت و قصد رویارویی ندارم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: کشور در وضعیت مهمی است و خواهش می‌کنم آقایان حاشیه‌سازی نکنند به درد و معیشت مردم توجه کنند و مراقب دشمن باشند، تا پایان امسال یا سال آینده آمریکا می‌خواهد به گفته ترامپ به ایران رودست بزند و ما را فریب دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضایی همچنین 985 نفر را آمار نهایی شهدای عملیات کربلای 4 اعلام کرد.

رضایی سپس تصریح کرد: سعی می‌کنم پس از این در توییتر کمتر صحبت کنم و در فضای بازتر اظهار نظر کنم تا شبهاتی پیش نیاید. وی با بیان اینکه در توییتی که زدم پشت پرده‌هایی وجود دارد که به‌دلیل مصلحت کشور نمی‌توانم آنها را بیان کنم، اظهار کرد: امروز در جنگ اقتصادی هستیم و طرح هر مساله حاشیه‌ای انحراف از این جنگ است.

توضیح سردار سلیمانی

سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران نیز روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه «حالا خورشید» گفت: ما برای عملیات کربلای چهار سرمایه‌گذاری کرده بودیم و آن را به‌عنوان یک عملیات اصلی انجام دادیم؛ اما با توجه به اجرای زودهنگام عملیات کربلای پنج، دشمن کربلای چهار را یک عملیات فریب توصیف کرد. به گزارش «ایرنا» او تصریح کرد: فقط عملیات کربلای ۴ نبود که به موفقیت نرسید، عملیات رمضان و والفجر مقدماتی هم بودند که کارهای بسیاری برای آنها انجام داده بودیم، اما به نتیجه نرسیدند.

او توضیح داد: آقای رضایی دستور عملیات داد اما این یک تصمیم شخصی نبود. ما در همه عملیات‌ها درصدی از لورفتگی داشتیم، مثلا در یکی از عملیات‌ها وقتی غواص‌ها وارد آب شدند همان زمان دشمن نورافکن روی آب انداخت. فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه با منطق لو رفتن نمی‌توان مانع یک عملیاتی شد که چند ماه برای آن تدبیر شده است، اظهار کرد: عملیات‌های خرمشهر و بیت المقدس نیز لو رفته بودند، دشمن می‌دانست بعد از عملیات فتح المبین ما قصد انجام عملیاتی جدید را داریم، در شب عملیات فتح المبین شبی تا پای عملیات رفتیم و برگشتیم؛ زیرا دشمن در جبهه شوش قبل از حمله به ما حمله کرد. سرلشکر سلیمانی تصریح کرد: اگر می‌خواستیم بر مبنای لو رفتن عملیات تصمیم‌گیری کنیم هیچ عملیاتی قابل اجرا نبود. بسیاری از تصمیمات در آن زمان در چارچوب ابهام، ترس و نگرانی گرفته می‌شد.  او افزود: فرماندهان عراقی زمانی که در عملیات کربلای پنج غافلگیر شدند در تحلیل‌هایی که ارائه می‌دادند، می‌گفتند که ایران کربلای چهار را برای فریب اجرا کرد.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه برخی بحث‌ها که اخیرا درباره جنگ منتشر شد دل خانواده شهدا را به درد آورد، اظهار کرد: آقای محسن رضایی حق بزرگی به گردن همه مردم ایران و همه ما دارد و طراح عملیات‌های مهمی بودند که اغلب آنها موفق بود. او تصریح کرد: ما در جنگ یک فرمانده داشتیم و آن هم امام عزیز بود، نباید در یک موضوعی که بیان می‌شود فردی که رمز موفقیت ما در هشت سال دفاع بوده مورد شماتت قرار بگیرد. به گزارش خبرگزاری صداو سیما او همچنین تصریح کرد: نباید شخصیتی که در ۸ سال دفاع مقدس فرماندهی جنگ را برعهده داشته است، مورد انتقاد و حتی عقده‌گشایی و شماتت قرار بگیرد. به گزارش خبرآنلاین، سردار قاسم سلیمانی همچنین گفت: بحث مفصلی محضر آقای هاشمی (رحمت الله علیه) پیرامون عملیات کربلای پنج شد. آقای هاشمی اصرار داشتند که عملیات کربلای ۵ صورت گیرد. تصور این بود که با توجه به چسبندگی که بین عملیات کربلای چهار و کربلای پنج وجود داشت، دشمن در عملیات کربلای پنج نیز هوشیار است. او در عین حال تاکید کرد: بعضی از بحث‌ها در مورد جنگ در سال‌های اخیر را ضروری نمی‌دانم.