کامران در اظهارات خود با یادآوری اینکه ۳۱ استان با یک میلیون معلم و چند میلیون دانش‌آموز داریم که این سرمایه انسانی ازسوی معلمان باید پرورش داده شود، گفت: «اگر ما درست عمل می‌کردیم معلمان هم اعتراض نمی‌کردند. دشمن از همین تجمعات استفاده می‌کند و شکاف حفاظتی و گسل جدید ایجاد می‌شود.» او با اشاره به الزام دولت در برنامه ششم برای اجرای رتبه‌بندی معلمان، تاکید کرد: ما باید دراین باره جدی وارد شویم، زیرا به نظر می‌رسد اراده قوی برای اجرای رتبه‌بندی در این وزارتخانه وجود ندارد. این یک کار ریشه‌ای است البته دولت قبل هم این اراده را نداشت اما باید این قانون اجرا شود، چرا که رتبه‌بندی معلمان مهم‌ترین مساله آموزش و پرورش و زیرساخت آن است. کامران در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه متاسفانه استیضاح را از ما می‌گیرند و تنها سوال و تحقیق و تفحص مطرح می‌شود که در این زمینه هم فقط وعده و وعید داده می‌شود، گفت: لایحه رتبه‌بندی ششم شهریورماه به دولت رفته و سه ماه در پیچ و خم‌های اداری کمیسیون‌ها قرار گرفته است. همچنین ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای رتبه‌بندی دیده شده که در سقف دوم بودجه است و معلوم نیست که اجرایی شود و به نظر می‌رسد سرکاری باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: از سال ۱۳۸۱ پرونده‌ رتبه‌بندی در دولت مفتوح و ۳۰ استان درگیر مطالبات این قشر زحمتکش هستند. معلمان ما شأن بالایی دارند و نمی‌شود سرشان شیره مالید، بلکه باید نشان دهیم عزم و اراده جدی برای ارتقای وضعیت آنها داریم. سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نیز در پاسخ به سوال حسن کامران درخصوص رتبه‌بندی فرهنگیان، اظهار کرد: این لایحه در حال حاضر در دستور کار دولت است و تا پایان سال ۱۳۹۷ تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد که امیدواریم گام مهمی برای ارتقای کیفیت نظام آموزش و پرورش باشد. بطحایی افزود: شایعه شده بود که با اجرای این قانون فقط حقوق‌ها بالا می‌رود، در حالی که ارتقای شایستگی، توانمندی و تعهد شغلی و حرفه‌ای معلمان مدنظر است و در برخی موارد یک فرد با مدرک تحصیلی و سابقه و کار مساوی با دیگری دو برابر فرد دیگر دریافتی خواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه پیگیری‌های نمایندگان درخصوص موضوع رتبه‌بندی فرهنگیان در حصول نتیجه موثر بوده، یادآوری کرد: بعد از پنج سال که این موضوع مطرح بود امروز به مرحله عملیاتی رسیده است. او از مهم‌ترین آثار این اقدام، به ارتقای کیفیت نظام آموزش و پرورش و ارتقای شایستگی و توانمندی نیروی انسانی به‌عنوان مهم‌ترین رکن آموزش و پرورش اشاره کرد.

ردیف مستقل بودجه ای

بطحایی با بیان اینکه رتبه‌بندی فرهنگیان در سند تحول بنیادین به کرات مورد تاکید قرار گرفته، اظهار کرد: بعد از آنکه این لایحه آماده شد به دولت فرستاده شد و با عنایت رئیس‌جمهور و همکاری مجدانه سازمان برنامه و بودجه در بودجه ۱۳۹۸ ردیف مستقل برای آن پیش‌بینی شد و این مهم‌ترین گامی بود که می‌شد برداشت. همچنین اگر بضاعت اجازه دهد از حمایت نمایندگان برای پربارترکردن این ردیف استفاده می‌کنیم. او تاکید کرد: این لایحه با عنایت رئیس‌جمهور در کارگروه‌های مختلف هیات دولت مطرح شده و در دستور کار هیات وزیران است و حالا با درج ردیف‌های اختصاصی در لایحه بودجه ۱۳۹۸ عملا اجرای آن آغاز شده است و معلمان از ثمرات آن برای ارتقای کیفیت استفاده می‌کنند. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معلمی که رضایت شغلی نداشته باشد و از شایستگی و توانمندی لازم برخوردار نباشد، آینده جامعه را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد. با این همه حسن کامران پاسخ‌های وزیر را قانع‌کننده ندانست و از نمایندگان خواسته شد با آرای خود نظرشان را درباره قانع‌کننده بودن پاسخ‌های بطحایی اعلام کنند. نمایندگان نیز با ۱۱۲ رای موافق، ۸۷ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر این پاسخ‌ها را قانع‌کننده دانستند.

ممنوعیت دریافت وجه اجباری از دانش‌آموزان

بطحایی همچنین در پاسخ به سوال دوم که حسین مقصودی عضو هیات رئیسه فراکسیون فرهنگیان مجلس مطرح کرد، یک بار دیگر بر ممنوعیت دریافت هرگونه وجه اجباری از دانش‌آموزان در مدارس تاکید کرد. حسین مقصودی دیروز در سوالش از وزیر آموزش و پرورش درباره دلیل گرفتن هزینه تحصیل از دانش‌آموزان در مدارس گفت: طبق قانون دولت موظف به ارائه تحصیل رایگان برای همه مردم تا پایان دوره متوسطه است و این امکانات باید برای تمامی دانش‌آموزان اعم از روستاییان، شهری و حتی فرزندان مقامات یکی باشد. نه اینکه امروز ۱۸ نوع طبقه‌بندی در مدارس داشته باشیم.

بطحایی نیز در پاسخ به سوال مقصودی، گفت: یکی از کاستی‌های وزارت آموزش و پرورش که موجب بروز حوادث می‌شود به امور جاری مدارس باز می‌گردد. البته در بودجه سال آینده اعتبارات سرانه ما نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین تاکنون ۵۱ درصد از اعتبارات این وزارتخانه تخصیص پیدا کرده که این میزان تخصیص نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر است. ما در سال ۹۶ در طول ۱۲ ماه حدود ۳۰ درصد تخصیص داشتیم که در مقایسه با ۹ ماهه ابتدای سال میزان تخصیص ۵۱‌درصد از ۳۴۰ میلیارد تومان بودجه بوده است.

وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: بررسی‌ها و بازرسی‌های دقیق امسال در جریان ثبت‌نام دانش‌آموزان موید آن است که وضعیت ما نسبت به سال‌های گذشته بهتر است. البته این به معنای نبود تخلف نیست. بطحایی با اشاره به روند ثبت‌نام در سال‌جاری گفت: سامانه‌هایی در مدارس دولتی برای جلوگیری از تخلفات ایجاد شد که بر اساس آن به دلیل برخی تخلفات مجوز تعدادی از مدارس دولتی باطل و برخی از افراد به هیات‌های بررسی تخلفات معرفی شده و هزینه‌ها عودت داده شده‌اند. او یادآوری کرد: ۲۵۴ شکایت در مورد ثبت‌نام وجود داشت که ۱۴ مورد آن انصراف داده‌اند و در مابقی موارد تا آخرین شکایت مورد بررسی قرار گرفت و اگر تخلفی محرز شد متخلف پیگیری شد. بطحایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: امسال بخشنامه‌ای به مدارس در مورد ثبت‌نام‌ها ارسال و در آن تاکید شد که هیچ مدرسه‌ای اجازه گرفتن وجه در زمان ثبت‌نام به نام «کمک به مدارس» را ندارد.